|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Hur fungerar Leasing av bil om man har eget företag? Kan man leasa en bil även om företaget är precis nystartat och inte redovisat någon vinst? Måste det vara ett aktiebolag eller går det bra med andra företagsformer? Går det att skippa kontantinsatsen vid leasing? Tacksam för svar | |
|
1. Ja det kan man, men oftast vill inte leasinggivaren detta. Det är upp till Leasinggivaren att avgöra om de vill ta risken. Att du som nystartat företag utan någon redovisning av tidigare vinst skulle få ta leasing utan första förhöjd ser jag dessvärre som helt omöjligt p.g.a att det skulle vara för stor risk för leasinggivaren. Men det går ibland att slippa första förhöjd om man är kund sedan lång tid tillbaka/känner säljaren eller dylikt. Mig veterligen så spelar företagsform ingen roll, bara teckning finns. Du kan även leasa en beggad bil om du känner att det blir för dyrt för dig. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Du kan också bli tvungen att gå i borgen personligen för åtagandet. Det beror helt på leasinggivaren. Som egenföretagare kommer du att betala leasingavgiften i firman och förmånsvärde som privatperson. Inte alltid det blir jätteförmånligt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Okej tack för alla svar. | |
|
Köper du en ny bil, eller en bil som du tar över leasingen på, drar du dessutom halva momsen på leasingavgiften. Är det en lastbil som du leasar, drar du oftast hela momsen. BMW CS #5206 |
|
|
Jag vill tillägga att leasar du en beggad bil så kommer du inte från samma förmånsvärde på bilen trots att den är beggad. Dock så kommer du ner i leasingkostnad. För att få dra hela momsen så krävs det att bilen har vissa specifikationer gällande avskiljning mellan lastutrymme och hytt, som Christer skriver. Är det en bruksbil i firman så rekommenderar jag en Pick-up med kåpa. Då kan du dra hela momsen men ändå ha riktigt lastutrymme. Vad är det för bil du vill leasa? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Tjena, Bmw E60 hade jag tänkt mig... |
|
|
Det bästa är att tala med en säljare där du skall köpa bilen, och höra hur dom ställer sig till leasing och handpenning, o.s.v. En bil som är 6 år eller äldre har sänkt förmånsvärde. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.