AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
969

Vindrutetorkaren stannade mitt på rutan!

Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Som rubriken säger.
Så jag plockade bort kupé filtret på förar sidan och såg att staget som är längst till höger om man står dramför bilen lossnat. hur ska detta sitta fast ?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hej,
det sitter med en ledkula som i ditt fall troligen är utsliten.
Jag har haft samma problem på en E39.

Jag smorde upp leden med lite fett och klämde åt leden lite
lätt med en polygrip, höll fint under det år jag hade bilen innan
den såldes.

//Johan
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Ok låter konstigt jag tryckte bara tillbaka leden på axeln men går lätt att ta bort borde ju setat något som hindrade att den kan hoppa av. Vart kan man få tag på en skiss?
/D
Hade samma problem på min 540. Men då ville inte vindrutetorkaren alls utan bara axeln rörde sig. Muttern som sitter på utgående axeln satt löst, men splinsen var hela.
Sen när jag skruvat åt muttern funkar det ok. Hade på gänglåsning på muttern samt axeln.
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
det är enkelt att fixa billigt och bra, ta en borrmaskin och borra ett 5,5 mm hål i centrumet på kulan och rakt genom sen en liten bricka på bulten som du skall stoppa genom ta en m5 bult som är ca 30 mm lång och dra fast staget plus fetta in kulan före sen håller det i all evighet om inte staget är riktigt utnött vill säga. jag gjorde det för fyra år sedan och det varken glappar och håller ännu den arbetsproceduren tog en kvart och kostnaden för repet blev ca 5 kronor.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Någon som vet vart man hittar en skiss på det så vi vet om vi talar om samma sak
sy
20
syd
540iA -97
Kolla realoem.com:
Länk visar torkarmekanismen. Har själv bytt stag #15 tror det kostade 180:- på BMW.

/Martin
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
det är den högra sidan på nr 15 som hoppat ur för mig. Men hur ska den sitta fast "orginal" eller ska den bara tryckas dit så den är sliten nu och lossnar ?
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Om kulan är slut finns inte den delaen att köpa ny?
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
edit Delen
sy
20
syd
540iA -97
Den ska bara tryckas dit. Kulan slits knappast då "koppen" är i plast. I mitt fall var koppen rejält sliten, den nya fick man använda en polygrip för att få dit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.