|
|
|
|---|---|
|
Hej! Letat efter en BMW 525 eller 530. Hittade en 530 hos en hyffsat stor bilfirma i sthlm idag. Den är svensksåld men service boken är borta. (står NEJ på direktimport.) Det är en -01 med 9900 på mätaren. Så jag bad säljaren och kolla med BMW om servicerapporter fanns. Och det gjorde det. Och det skulle tydligen inte vara några problem att återskapa en servicebok. Och den är väldigt fräsch invändigt om man kikar på sätena, golvet och i bagageutrymmet, så att den gått 9900 kan stämma. Och eftersom jag är i desperat behov av att bli av med mitt problembarn till bil jag har idag så skrev vi papper och bilbytet görs på fredag. Men nu kikade jag upp bilen via vägverket. Där står det att den är registrerad 2001-04-19 och i trafik första gången 2001-08-23. Sen står det: Fordonsstatus: Avställd (2003-09-16). Den förvärvades av bilfirman 2006-09-20. Besiktades 2006-11-29. Den har haft 9 ägare (ska fixa ett fax på dom). Men betyder detta att den stått still i 3,5 år eller att dom förra ägarna kört den som avställd? Nån som kan spekulera i vad en tänkbar förklaring kan vara? Sen tyckte jag att den senaste servicen va gjord 05 och då hade den gått ungefär dom milen som den står på nu. Skruvad mätare eller urkopplad mätare? Eller kan den ha stått så pass länge hos en bilfirma? Säljaren sa att dom fick denna i sept (2006-09-20) från en av deras andra anläggningar dom har. Men gör man ett ägarbyte då? Det hela låter lite obehagligt minst sagt. | |
|
Bilen är idag 6 år gammal och har stått i 3.5 år. Det betyder att den har haft 9 ägare under de 3 åren den brukades. Varför så många ägare på så få år. Inget företag behåller en så pass ny bil i 3.5 år! För 3 år sedan kostade en 5 serie fr 2001 ungefär det dubbla jämfört med vad de gör idag. Så det vore en stor förlust för bilhandlaren att behålla en bil så länge. Jag tycker det låter lite skumt och så saknas s-bok, så jag hade letat vidare. |
|
|
Självklart kan bilen ha bytt ägare under tiden den varit avställd... En teori är att bilen krockades för 3 år sedan, försäkringsbolaget löste ut bilen och en mekaniker alt. firma köpte loss bilen och har försökt att få ordning på den sedan dess. 9 ägare behöver inte vara oroväckande mycket ibland. Farsan Saab hade 5 ägare när han var klar med den och då var han ända ägaren. Först ägde Saab bilen, sedan leasingbolaget, sedan köptes bilen loss via ÅF och tillbaka tillfirman för att sedan slutsligen köpas loss av min far privat. Har du redan skrivit papper så är det väl försent att göra något åt saken? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Har nu kollat tidigare ägare. Denna bil har ägts av en ägare av en bilfirma i Höör. Denna bil byttes sen med en Merca i samma prisklass med den bilfirma som nu står som ägare. Sen har man inte lyckats sälja den och har då skickat den runt till deras anläggningar i bla Linköping och Värnamo. Att den bytt ägare iaf är för att man skickat den till ett dotterbolag med annat organisationsnummer (tror det var anledningen). Dom har frågat några spekulanter som varit och tittat på den varför man inte velat köpt den. Nästan samtliga hade svarat att det var pga att den har manuell låda. |
|
| Ring samtliga ägare och pussla ihop service historiken samt lägg ett lågt bud. Så hade jag gjort om jag nu ville köpa denna bil. Bilfirman borde vara angelägen på att bli av med bilen nu tycker man... | |
|
Servicetillfällena är ihoppusslade. Ska bara få dessa rapporter faxade och sen kontakta BMW och se om man kan återskapa boken. Priset är 145.000. Nedsatt från 165.000. Men om nu detta stämmer så måste ju dom förlorat massor om man fick bilen då den bara var 2 år gammal. Som bilägare för första gången av BMW så hoppas jag att jag blir nöjd iaf. Det är det absolut viktigaste. Och det jag hört av vänner och bekanta som äger/ägt en BMW så ska det nog bli så. :) Finns det alla möjliga olika paket till denna bil? Det stod inget paket i specifikationen utan allt var uppspecat. Dock finns det M-märkte på ratten och växelspaken. Men det kan kanske vara utbytt till det och inte alls betyder M-paketet? Som sagt, detta kanske gick lite för fort. :) |
|
| Att pruta på en tre år gammal hyllvärmare är inget att skämmas för anser jag. Det skadar inte ätt sätta lite press på firman. Och som sagt kolla upp historiken noga så att inte någon mätarfusk eller dold tidigare krockskada eller liknande poppar upp i framtiden. Sen så bör du tänka på att bromsar batteri med mera kan ha tagit stryk av tre års stilla sittande. Du kan få en uppfattning av prisbilden här ---> Länk | |
|
Det finns ju inte direkt ont om BMW 5-serie här i Sverige? Varför nöja sig med ett tvivelaktigt objekt? Dessutom så hade jag krävt 1 års garanti på AC-systemet. Har bilen stått still i 3 år så finns det en stor riskt för att packningarna i kompressorn torkat ut. Vilket gör att de kan slitas sönder eller börja läcka när bilen börjar brukas igen. Om så är fallet så kommer det först visa sig när det blir varmt ute eftersom systemet inte kyler om utetemperaturen ligger under 10 plusgrader. |
|
|
De här råden är nog goda, men det är lite sent att stänga stalldörren efter att hästen sprungit iväg. Turbo75 har ju redan skrivit på. Hoppas bilen är OK och det ingår någon form av garanti. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.