AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.535

Demontering av stötfångare E24

mk
29
mk2gti
BMW 628 CSI -84
Tänkte byta kromet på front stötfångaren eller iaf högra hörnet.
Har varit inne på detta ämne tidigare då Patrik förklarade lite hur det gick till, skulle vilja ha lite mer info angående detta!

Skall hela stötfångaren demonteras? Var sitter bultarna för detta? Sitter spoilern ihop med stötfångarn?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Du får demontera hela stötfångaren med frontplåtarna.
Allting sitter ihop.
De tre fronplåtarna är bultade med varandra,sedan sitter chromet bultat i de tre frontplåtarna,och slutligen sitter spoiler och gummit bultade med glidbultar i gummilisterna (som även spoiler sitter fast med)med muttrar på baksidan av frontplåten.
Hela paketet lossas med 4 st bultar som sitter innefrån på 2 fästen(2 bultar i vardera) som sitter i de främre balkarna,men lossa inte dessa fästen från balkarna bara!
Sedan sitter det en grov skruv på vardera sida av nedre delen på framflygeln intill hjulhuset,du kommer åt dess innefrån hjulhuset.
När du ska demontera fronten,se till att ha hjälp att hålla i hela paketet,annars riskerar du att repa lacken både här och där.
Lättaste är om du dessutom lossar på sidorna först!
Lycka till!!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
an
24
anfa
M635Csi -85
520dA Touring -15
Säkert nybörjartur - men jag bytte just högra främre krom-hörnet i söndags genom att bara lossa muttrarna till kromhörn samt gummilist (10minuter). Lätt åtkompligt från hjulhus/underifrån. Välsignade samtidigt den som satt ihop detta med nya muttrar och lagom mängd smörjmedel...

Kanske skiljer beroende på modell (har M-spoiler)?
/Anders
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

anfa!
Höll dina pålödda bultar på den gamla chromelisten?
Och var listen rostig under?
Har lossat på hitills 4 olika framstötfångare,och samtliga har sett ut som s**t,samt gått sönder vid demontering.

Jag rekommenderar inte att göra som du gjorde men tror säkerligen att det går!
Men med tanke på passformen på chromet när den ska pressas ned igenom hålen med bultarna,är det ganska stor chans att slinta och råka repa någonstans.

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
mk
29
mk2gti
BMW 628 CSI -84
Tackar för infon, inväntar några grader varmare utetemp bara så kan man vara i garaget och skruva! (Kallgarage)
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Hej Patrik!
Tack för en bra beskrivning!
Ska demontera frontplåtar och spoiler på min 635:a.
När du skriver att man ska demontera hela paketet genom att lossa på 2 x 2 bultar som sitter på fästena som i sin tur är skruvade i balkarna, så antar jag att du menar skruvarna längst in/fram mot frontplåtarna. Bultarna är ditskruvade i färdriktningen, så att säga.
De två skruvarna på högersidan sitter lite knepigt till på min bil. De är skymda av dels ett fäste till en bogserögla som går ut genom övre delen av spoilern och dels av kylaren till AC:n (tror jag det är...). AC-kylaren kan jag vika undan lite, men fästet till bogseröglan är lite knepigare att lossa.

Frågan är: vad händer om jag lossar fästet från balken på högersidan istället? Det sitter ju bättre till.

//Bengt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.