|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har köpt mig en M3 GT som redan diskuterats på detta forum nämligen här Länk Folk verkade stöta sig med fälgarna som satt på så jag tänkte återställa dem. Någon här som kan visa en bild på GT fälgarna? Och gärna ett seriöst pris på ett par äkta sådana. Nu vill jag inte ha med er småpojkar i 20 års åldern och neråt och göra som besudlar min fråga med ett korkat svar..... utan jag vill ha folk som KAN svara på det. | |
|
Välkommen till forumet och grattis till bilköpet! M3 GT fälgarna är smidda till skillnad mot många andra M3 fälgar som är gjutna. GT-fälgen är lätt att förväxla med M3 cab fälgen. Cabfälgarna ser ut så här: Länk Det som normalt kännetecknar en original M-fälg (finns massor av kopior där ute) är bl.a det lilla ///M märke som sitter vid fälgens bultcirkel. Detta märke sitter dock INTE på GT-fälgen. Man känner enklast igen en original GT-fälg genom texten "BMW Motorsport". Det finns kopior till GT-fälgarna också och på dessa står det endast "motorsport", annars kan det vara svårt att skilja dom optiskt. Jag hittar tyvärr ingen bild på M3 GT fälgar just nu men jag har en uppsättning i förrådet som snart skall skos med R-däck. När det gäller pris så skulle jag inte betala mer än 5000 för ett par fälgar i OK skick med halvslitna däck. Flåklypa |
|
| Med den attityden bör du inte få några svar överhuvudtaget! | |
|
5000 för en uppsättning fälgar alltså. Se till att du får med två framfälgar och två bakfälgar, dom skiljer i bredd. Flåklypa |
|
|
Så här ser M3 GT fälgen ut. Länk Flåklypa |
|
|
Laths: Grattis, jag har också införskaffat mig en GT nyligen. Letar även orginalfälgar till den, har ingen lust att betala ca 5000Kr/st på BMW. Men de verkar svåra att få tag i, om någon hör något får de gärna hojta till. Mvh Markuz |
|
|
Här finns de: Länk Partnumber är instansat på baksidan. Alternativ 2 måste vara hitta vanliga och polera dessa likt GT'n. |
|
|
Nä du, det där litar jag inte på. Tack ändå. Några andra alternativ existerar inte för mig, vill endast ha äkta orginal fälgar. Dessutom är inte GT fälgarna polerade vad jag vet, varken kant eller centrum. Mvh Markuz |
|
| Instämmer i koffas kommentar. | |
|
Det var alltså inget försäljningställe jag länkade till, endast reservdelskatalogen online. Där kan man hitta rätt artikel nummer för att verifiera att det blir rätt GT fälgar, alltså 36112227759 för framfälg och 36112227760 för bakfälg. Lycka till med att hitta GT fälgar iallafall. Skall nog inte vara helt omöjligt. Men var beredd på att de är polerade om du hittar några.... |
|
|
OK, då hänger jag med. Men de riktiga artikelnummren på den smidda varianten är de två första i din länk. Har dubbelkollat med BMW. Angående polerade fälgar tror jag det är "hemmafix" man ser ofta. Tittar man på bilder från BMW Motorsport är de inte polerade. Har även vart och kikat på "1600milarn" och de fälgarna är inte heller polerade. Mvh Markuz |
|
|
"hemmafix".... vilka är då de 2 följande i länken, 759 o 760? Dom sitter på min bil. ONLY APPLIES TO INDIVIDUAL SERIES GT INTERNATIONAL LIGHT ALLOY RIM POLISHED. |
|
|
Vet ej, men ett förslag är ju att ringa BMW och kolla. Kanske finns två varianter? Dina kanske är gjutna, står ju inte "Forged" i länken. Däremot står det "Individual" och det rullar 50st sådana bilar i England. Om dessa GT:s har den smidda eller en gjuten variant vet jag inte. Mvh Markuz |
|
|
I försäljningsbroschyren för GT står det "Leichtmetall-Schmiederäder M Doppel Speiche, OBERFLÄCHEN POLIERT. Och i BMW's M3 GT Coupé arbetsunderlag för BMW serviceskola står det "smidda dubbelekrade och YTPOLERADE lättmetallfälgar". På bilderna är dom dessutom polerade. Jag har även en 36112227350 (smidd, icke polerad 7½) som extrafälg. Om du vill kan jag fota båda. Tror nämligen det är en sådan som tillverkaren polerat och sedan döpt till 36112227759. Leta efter det DU vill ha. Polerade eller inte. Det blir nog bra! Case closed:-) men man vill ju inte att en GT-polare jagar fel grejor..... |
|
|
Jo, det lutar nog mot att du har rätt. Har samma material som du har. Men jag tror ändå många har gnidigt lite extra på sina fälgar, jag menar det är ju skillnad på ytpolerad och polerad. Självklart vill jag inte jaga fel fälgar därför ringde jag BMW och fick 36112227850 och 36112227860. Det vore jättesnällt om du kunde skicka mig lite bilder, då har jag lite mer kött på benen. Mvh Markuz |
|
|
Fast det är ju cab fälgarna! Smidda (antagligen) och polerade fast UTAN Bmw Motorsport texten Länk de första 8 siffrorna är samma. Sedan de 3 sista är liksom lite upphöjda o stansas separat. Därför är det nog i grund samma fälg. En variant icke polerad med texten 350/360 En variant polerad utan texten (till cab) 850/860 En variant polerad med texten (till GT) 759/760 |
|
|
Hmm, de verkar ha dålig koll på BMW fast man beskriver produkten som den ser ut. Får ringa dem en gång till. Mvh Markuz |
|
|
Tack för era svar. Jag ska väl undersöka saken lite mer på egen hand och kanske besöka BMW och snacka med de. Markuz; Vi får ta en cruise i sommar med våra GT kanske.. :P Ha det fint alla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.