AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.014

Pris på byte bakvagnsbussningar E39 touring?

Sida 1 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Som rubriken säger, någon som har gjort detta på verkstad och har ett riktpris på det?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
4-5000 med matrial o jobb,har jag hört.men jag tycker att det låter högt endå...
se
661
seb_540
328i M F30
Vad har man för symptom när de måste bytas? Trodde det var ganska ovanligt då bakvagnen är mer som en stor vagga jmfrt med äldre modeller som slet silentblock på löpande band.
3500 mat+jobb ... Bmws silentblock användes... Göteborgs bilservice... Du bodde ju dock lite långt ifrån men iaf...

Har för mig att de kostade ca 550kr/st och jobbet med rätt verktyg gjordes på ca 40 min.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Vibrationer och slapphet i bakvagnen, märks framförallt efter byte av övriga stag och bussningar. Sedanmodellen är bättre på detta, men touringen är tydligen fortfarande kass. Om jag skulle köpa bil idag skulle jag inte ha valt E39, hatar verkligen alla former av vibrationer och slingrighet på vägen.

Urdåligt att inte sakerna håller bättre, kostar ju tiotusentals kronor att byta alla stag och bussningar för att få bilen vibrationsfri!
Quixotic2: Extremt känsliga bilar... Dock udnerbara att köra med när dom är 100% vibrationsfria... Har fått slut på mina vibbar genom ett silentblocksbyte.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
skönt att jag har klarat mig ifrån detta

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
2.660
dicka o
hade också vibbar innan bytet av silentblock..o nu beter sig bilen lungt o fridfullt på vägen.håller med där, att touringen värkar vara känsligare...
Ur
14
UrQuattro
540iA Touring -98

UrQuattro -85
100 2.8E -91B
Har tänkt byta silentblocken själv på min Touring,så måste man lägga ut över 2000 spänn på bara materialet?! var är mest prisvärt att handla bussningarna hos BMW eller från annat håll...sjukt dyra till touringen!!??
Visa användare
2.660
dicka o
500st odu behöver 4st,o detta var på mekonomen...
Urquattro: Kruxet är att få loss de bara... Man får nog kämpa som fan om man inte har en riktig avdragare... Dicka o hade något tips om en glidhammare dock...

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Nu är det bara bakvagnsbussningarna som återstår för mig, har bytt följande för att bli av med mina vibrationer och har i princip lyckats helt. Men, simmigheten i bakvagnen finns kvar och då är det väl bara bakvagnsbussningarna som gäller, antar jag.

Följande är bytt:

* Länkarm, övre, framvagn
* Länkarm, nedre, framvagn
* Stabilisatorstag, framvagn
* Styrleder, yttre, framvagn
* Länkarm, övre, bakvagn
* Länkarm, nedre, bakvagn
* Stabilisatorstag, bakvagn

Dessutom lite småbussningar som eventuellt skulle kunna ha med saken att göra. Hjulinställning bokad idag klockan 13, sedan får det bli byte av bakvagnsbussningar på verkstad så snart jag kan vara av med bilen en dag.

Tycker att det är riktigt skitdåligt att man ska vara tvungen att byta ut varenda led och bussning i bilen för att få åka vibrationsfritt! I alla mina "gamla" bilar osm E32 och E34 var det enkelt och logiskt att lokalisera och åtgärda de flesta vibrationer och klonk, i E39 verkar ingen kunna säga med säkerhet vad något beror på.

Dessutom är bilarna något grönjävligt svårmeckade (trångt och jävligt överallt) jämfört med allt annat jag har meckat. Det går ju, men det händer inte utan blodspillan, den saken är säker.

Bara en sådan sak som att använda dimensionerna 16 och 18 överallt istället för standard 17 och 19... idiotiskt!

20 k fattigare och två helgers mekande för en knappt vibrationsfri bil, skulle ha kört skiten till pressen istället! :o(

Ja, jag har köpt nya däck och kontrollerat rundheten i fälgarna också.
quixotic2: Tycker uppriktigt synd om dig... Jag köpte min bil i vetskap om att där fanns vibrationer... Sommardäcken var bättre än vinterdäckena att köra på... S-däckena är yokohama och v-däcken är nåt jävla skitdäck...

Iaf... Jag bytte silentblocken för nån månad sedan... Då upphörde vibrationerna i stolarna men finns fortfarande kvar i ratten vilket jag tror beror på de dåliga v-däckena (Vibbarna i ratten fanns ej med s-däcken)...

Får hoppas på det iaf... Man undrar ju när vibrationerna började at tkomma... efter 2 år? efter 3 år? Ringde den tidigare ägaren som aldrig hade känt några vibrationer... Så kanske är vi här på forumet överkänsliga mot alla fel? :)

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tack för medkänslan! :o) Nu är bilen inne på verkstad för byte, köpte bussningarna själv (540 SEK/st från BMW, svindyrt) eftersom jag tänkte försöka byta dem själv. När jag fick se hur de såg ut så slog jag snabbt den saken ur tanken, måste vara ett otroligt grisjobb att byta dem utan lyft och ordentliga avdragare och pressverktyg (de är ju väldigt långa och klumpiga).

Blir spännande när jag får tillbaka bilen i eftermiddag, kanske är man då äntligen av med vibrationerna, om inte, så kan ni förmodligen läsa om en mystisk bilbrand i Örebro i helgen.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Pris för arbetet, 1 840 SEK, på Bil & Elservice i Örebro. Resultat, läs tråden om vibrationsfri E39, så får ni se.

Kan tipsa om att det inte hjälpte det heller...
Visa användare
2.660
dicka o
vilken otursfågel...
1840kr är dyrt för det bytet. Bytte på min förra E39 på en tidigare aukt bmw verkstad så de hade de rätta verktygen, tog ca 40 min för alla fyra bussningar.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tja, tycker det är ungefär vad de flesta har fått betala för det, totalpris inklusive material ligger mellan fyra och fem tusen, jag hamnade i det nedre spannet och det får man väl vara nöjd med. Jag har lagt ut så mycket pengar på den här skitbilen nu att en tusing hit eller dit känns som den kvittar.
Alltså.. Man undrar ju vad som är problemet... Du har ju bytt alla grejer man kan tänka sig nu... Följer med stort intresse denna tråd... kommer imorrn att byta hjul.... Btw... Där jag bytte silentblocken så sa mekanikern till mig att det var en kille som hade e39 touring med grymma vibrationer som hade gjort nästan allt för att bli av med dom.. Balanserat typ 10 gånger och bytt ut grejer... Sedan åkte han till en annan däckgubbe som verkligen kunde balansera däckena och fälgarna.... Då upphörde alla vibrationer...Tydligen är e39 känslig för mycket vikter och skit på fälgarna...

Helga
Jag blev av med (nästan) alla vibrationerna genom att byta till rätt däckfirma.
De tog bort alla vikterna plus snurrade däcket ett halv varv. Balanserade utan vikter. Märkte upp med krita och vred däcket ett kvarts varv. Balanserade utan vikter och nu var det nere i 20-30. På med vikter och det blev 0-0 direkt. Och gick grymt jämnt med kalla däck. Efter cirka 1000 mil så kändes lätta vibrationer med kalla däck dom försvann efter cirka 10 minuter.
Har kört ytterligare 1000 mil innan det blev vinterdäck. Under vintern har däckfirman bytat samtliga ventiler plus balanserat hjulen så det skall bli intressant att få på dom om tre-fyra veckor. Tvärr så tyckte jag att de var lite väl mycket slitna efter en säsong och 2000 mil cirka.
Däcken är Toyo 225x55x16.Pris: 1750 kr/st. Mao så rullar de nog bara 1000 mil till.

//Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.