AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.103

318 E46 Termostathaveri

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En bekant var inne på verkstan för att byta termostaten i sin 318 E46 jag är kompis med meken
som jag pratade med igår, Termostat hus och termostat
sitter ihop så att allt byts ut.orginalkontruktionen varkar vara i klenaste laget, plasten spricker och termostaten lossnar och blir liggande löst i termostahuset.Den nya som hämtades från BMW var av kraftigare sort så det ska väl hålla bättre.
Men vissa bitar fattades av det gamla huset så var de tagit i vägen vet man ej.
Är det flera som har råkat ut för samma sak? har BMW bytt på goodwill ?? E39 hade ju också termostatkrångel som böts en del på goodwill.
Är ej säker på årsmodellen men den ser hyfsat ny ut-00?
Import.

MVH
Hasso
BmwE46_320
Bytte termostat på min E46 320 idag, BMW BETALADE ALLT! Även om bilen är import, dansk. har även bytt länkarmar (båda sidorna), också helt gratis! Termostaten hade gått sönder i plasten, runt huset.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är en j-a tur för CARLSSONBIL I ÖREBRO att det inte var min bil det gällde, de är totalt hopplösa när det gäller att var tillmötesgående.Bilen är 2 år, för gammal enl.dom (4500mil).Tack för svaret Emil!!!
Carlssonbil lever visst i sin egen värld har ingen koll på någonting+ att det totalt arroganta mot alla som inte har kostym.Ska man beställ tillbehör måste man betala dom först dvs åka 2 ggr.Visst Närkingar är truliga men de här tar priset.
Pratade med meken som böt termostaten han sa att så här dåligt får inte en termostat vara det är helt en klar reklamation (Bil o Elservice). Carlssonbil hade inte ens tid att byta den på minst en vecka, så då hade ägaren fått ställa bilen.
En vacker dag..............

MVH
Hasso
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Termostaten på min 318i E46 -99 som rullat 3400 mil gick sönder förra veckan.
BMW verkstaden var snabba att ställa diagnos över telefon, "det har hänt tidigare" men dom ville inte erkänna att det var vanligt. Bilen är ju tre år och tre månader så goodwill kanske blir svårt.
Däremot så har jag Europlus garanti kvar, någon som har erfarenhet av denna? Mig veterligen så är det väl ett skydd för mig som köpare att bilen inte har några brister när dom säljer den.. men kan detta räknas som det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Självklart ska du ha det på europlusgarantin, det är det den är till för.

MVH
Hasso
Länk

Vill bara göra ett inlägg om hur dåligt de här med goodwill sköts. Varför kan inte bmw ta ansvar för ett fel som släpps från fabrik som de här nu med termostat felet, ja fick stå för de själv på min bil. Jag skulle vilja ha klara och exakta gränser för när goodwill kan tillämpas och inte tillämpas.
Bwm har ju i övrigt ett bra rykte och normalt så gör dom ett bra jobb. Men i mina ögon så faller service organisationen mer och mer iaf härnere. Allt från att dom blir smått arga på en om man frågar om dom inte kan ta det på goodwill till att man inte får svar på sina frågor utan ber en maila bmw tyskland.
Ja vill bestämt hävda att anledningen till varför bmw har så väldigt många nöjda bilägare (speciellt för 5 serien då) är i princip enbart för att man har fri service i början.
Bilarna är bra bilar, men alla bilar går sönder och då kan man förvänta sig ett bra tillmötesgående iaf.

M.v.h
Mathias

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Väldigt godtyckligt till vilken BMW verkstad har jag konstaterat, vad det än gäller av typ förlängd garanti och fabrikationsfel.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag har förstått det hela rätt så gör verkstaden en "goodwillförfrågan" till BMW i Sverige. De tar sedan beslut på om de tar det på goodwill.
Det som med största säkerhet påverkar deras beslut är hur/vad verkstaden skriver i sin goodwillansökan. Jag misstänker starkt att olika verkstäder är olika "bra" på att skriva dessa ansökningar = olika resultat vid samma förutsättningar. Dessutom tror jag att man tenderar till att bevilja ansökningarna lättare om kunden är kunnig/påläst om problemet. Kan man "hävda" att ett specifikt fel är vanligt efter en egen undersökning går det nog lättare att få igenom en goodwillansökan.
Slutsats:
Välj "rätt" verkstad (vilka som är bäst/sämst vet jag inte!) när ansökan om goodwill skall göras.
"Läs på" om felet innan du pratar med verkstaden.
I båda dessa fall är denna sida bra att ha!

Som någon sa en gång: Man måste vara frisk när man skall vara sjuk så att man får rätt behandling!

Mvh
Hasso: Jo ja håller med, verkar som vissa verkstäder är väldigt serviceminded och andra vill knappt ens ha in 1.5 år gamla bilar.

Johan: Jo jag vet att förfarandet skall vara på de viset att dom föfrågar till bmw stockholm, men dom verkstäderna ja ringde till fick jag svaret direkt att
de har vi i princip aldrig hört talas om goodwill,
och när ja nämner att termostat felet är hur vanligt som helst så säger dom som oftast var har du hört de nångonstans för de stämmer ju inte alls.
Sånt gör mig förbannad, dom vet med sig att de är ett fabrikationsfel men nekar ändå till att de är ett vanligt fel.
Ja tycker inte kostnaden i sig e särskilt stor och den stör mig ganska lite, de är deras aroganta sätt.
Mött samma sätt på i princip alla bmw firmor i skåne förutom förenade bil i Malmö. dom är i mina ögon vänliga och serviceminded, men att få igenom goodwill där var kört.
Så återigen till min poäng, varför finns det inte
raka regler på vad som går på goodwill och vad som inte gör det? Hade underlättat för alla.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Min" verkstad har inte varit speciellt kinkiga utan de fick BMW att ta bärarmarna fram på goodwill.

Jag frågade dem även om just termostaten och de sa att "det kan hända att den går sönder, vi har bytt några...".
Däremot sa de att de tyvärr inte kan göra en goowillförfrågan om den inte har gått sönder (i förebyggande syfte).

Om man bara ringer till en verkstad tror jag att de är betydligt mer ovilliga att hjälpa dig än om du åker till dem och tar upp problemet.

Mvh
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
BMW i Solna har bytt kylfläkt och länkarmar på garantin utan problem.

Båda dessa fel är vanliga och välkända (tom. bärgaren som plockade upp bilen när fläkten gått kände till det) så det är konstigt att det ska skilja så mycket i bemötande när det gäller goodwill.

Förenade Bil var ju generalagenter för BMW när det begav sig (fram till slutet av 80-talet vill jag minnas). En av anledningarna till att de förlorade agenturen lär ha varit deras sovjetiska kundbemötande. Det verkar som att den gamla kulturen sitter i.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.