AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.496

Väldigt delad om vilken BMW jag skall ha

Jag är nog inte den enda som vill ha så mycket bil som möjligt för så lite pengar som möjligt.
hade tänkt mig en BMW 5-serie
årsm. 00 - 02
max 150000 kr
stora M-paketet
har kollat mycket på 528, 530, 535 och 540. men är väldigt delad i meningen vilken bil man skall köpa. en bil men större motor och mindre utrustning eller en bil men mer utrustning och mindre motor. Jag anser att en 530 är rätt bil för mig. bra med utrustning, bra motor etc. för max 150 000 kr.
Vad anser ni, här på forumet? ni är ngt bättre på BMW än mig.

btw. detta blir min första BMW, är därför lite osäker.

Tacksam för svar! =D

Visa användare
ProPro-medlem
153
koppsnurr
545e -22
Saab 9-3 aero - 00
Du kommer att ågra Dig med liten motor på Din första BMW.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
.. åh andra sidan så kommer det bli jobbigt sen när du ska byta upp dig, köper du en 540 så ligger m5/Alpina nästa. Då blir det rätt dyrt :)

Själv skulle jag tagit 530:in med mkt utrustning och bra dokumentation!

Provkör båda, slå till på den du gillar mest. Kolla försäkringar osv och jämför.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
själv skulle jag valt 525-01-2 med m-paket.ett klokare o billigare med soppan o försäkrig.inget krutpaket precis,men det räcker o blir över..ett tips bara.provkör o se...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med "dicka o", en faceliftad 525iM ær både ett vettigt och kul køp. Kør bilen något år och kænn efter om du v er k l i g e n behøver en maxad M5:a... :-)
Din första BMW skall du köpa med sexa så får du både prestanda och ekonomi. V8:an kan inmundigas efter en tids beroende men den blir aldrig ett plåboksvänligt val. Köp vilken sexa som helst från 523 och uppåt bara exemplaret är fint och riktigt samt att du gillar den så är du i hamn. Ps: Du vet att när du väl har köpt en så är du fast i träsket. ;)
Är inte 528 ett bättre val? Billigare i försäkring, billigare service men i stort sett lika snabb som en 530.

540 är en kanonbil men tyvärr ganska dyr att äga.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, måste hålla med där. En 523/528/525 (helst 525iM, faceliftad) vore det bästa om man räknar in ekonomin, prestandan och utseendet.
Sp
63
Speeder
530im -01
530! Utan tvekan det trevligaste alternativet. 50-50 viktfördelning, brutal kraft, helt ok förbrukning. Tänk på att även om en 540 har lite mer hästar så väger den också mer, och dessutom i fel ände, så det blir inget roligt av det.

530 reagerar fintfint på ett vanligt (typ itsfun) trimpchip också - lätt upp till 250 hästar och finfin gasrespons.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Du ska ha den du själv känner för.
gillar du att gasa till de ibland kan ju en 523-525 bli rätt tråkig.
En 528 är en rätt bra allround bil,hygglig prestanda gentemot bensinförbrukningen.
Ska du ha muskel bil så är de ingen tvekan om att du bör välja en 540, de är stor skillnad mellan 530-540, dock kanske 530 är lite roligare på låga varv med manuell v-låda men med automatlåda så är 540 de givna valet (även manuell) 535 hade jag inte ens kollat på,antingen väljer man 530 eller 540 :) inget mellanting här inte...
535 såldes aldrig i Sverige vad jag vet och tydligen så går den inte hem hos Svenskar av någon anledning. En fin komfort glidare är det...
Finns det 525'or som ej är faceliftade ?

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Nej, 525:an kom i samband med faceliften 2001. Ersatte 523:an.
Speeder, att det inte skulle bli något roligt av en 540 för att den skulle vara framtung håller jag inte riktigt med om. Men alla är vi ju färgade av våra val. Om du kör mycket skulle jag vilja framhålla en 530 diesel som ett vettigt alternativ, väldigt trevlig motor med grymt vrid.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, 525:an kom ju i samband med faceliften och ersatte 523/528 och även då fick 520:in 2,2 liters motorn.

En 525:a med M paket borde vara det bästa valet, om man ska hålla sig inom ramarna för "relativt bra" prestanda, bränsleekonomi och driftskostnader. Med tanke på att den är faceliftad borde ju samtliga barnsjukdomar och de vanligaste felen som drabbde e39 i de tidigare åren vara åtgärdade (tycker/tänker man ju).
Jag har kollat runt nu och jämfört. 530:n anser jag vara den bästa bilen för mig rent prestandamässigt. det finns fina 530 med bra utrustning för under 150000.
525:an är 1 sek slöare på pappret. vilket jag inte gillar då det finns många ute på marknaden.
men som jag sa så är detta min första bmw och jag kan inte med hjälp av ett papper jämföra dom olika modellerna. så det får la bli att man åker runt och kollar på olika då.

Tacksam för alla svar. fortsätt gärna att ge tips.

Om man inte är känslig för lite kostnader så välj 540. Roligare bil får man leta efter. Otroligt kraftfull och trevlig att köra. Underbar V8. Min 540 var nog den trevligaste bil jag ägt. Och har jag även tidigare ägt en Pontiac Firebird Formula 400 cab. Men pontiacen bara spann mest.
540 drar iväg så det känns. Men det kan vara svårt att hitta en fin 540. Tror att mätarskruvning är ganska vanligt på dom.
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
rekommenderar 520iA, inte så seg som alla andra säger. Min är till salu btw.

-
Snart i högersitsen på Airbus A320!
Don-salvatore87: lol... det lät ju bra... du rekar den men du vill sälja den:P

Slö-häst för övrigt...

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Mjo, har man råd med lite dyrare försäkring (ring & fråga), lite dyrare underhåll (däck, 2 tändstift extra vid service + lite mer motorolja) och lite högre sopparäkning (gasglad? --> 1,5 l/milen) så är ju en 540iM det trevligaste valet, bortsett från en M5 förstås.

Men när du köper bil, försök att hitta en med så mkt utrustning som möjligt, med så säker/bra dokumentation som möjligt och givetvis i så gott skick som möjligt. Men börjar du luska och läsa kring e39 kommer du snart inse att det du vill ha är gärna en faceliftad, med skinn, med sportstolar, med navigator, med några månaders rostskyddsgaranti kvar, oj, måste ju ha den 16:9 navigatorn, well.. M-aerodynamikpaket osv osv osv. Lätt hänt att det blir så, men då är man uppe >150kkr typ. :)

Ja, det bästa du kan göra är att läsa & lära så mkt som möjligt och sen köra de olika modellerna tills du känner att det är "den här jag ska ha".
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
Jag har precis köpt en 530, kollade på en 525 också, men 530 var klart mycket piggare, så jag rekommenderar en sån
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.