AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.721

Slira stilla stående ?

Sida 6 av 8
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det lät som om du ansåg att kallstarter inte sliter när du skrev "Att kall starter med korta sträckor utan riktig varmkörning skulle slita mer på en motor är tvivelaktikgt", men jag förstår nu att du inte menade det så.

Jag vet inte hur mycket mer det sliter att varva till t ex 5000 jämfört med 3500, men jag anser definitivt att det sliter mer. Om det sedan är "väsentligt" mycket mer eller inte är svårt att svara på.

70 k utan renovering är definitivt imponerande, speciellt om den har varvats som du beskriver under hela dess tid. Men det betyder inte att den klarade det tack vare att den varvades. Sedan så kanske den klarar betydligt längre sträckor om den inte varvas så mycket.

Orsaken till att jag reagerade från början var att jag fick intrycket att många anser att motorer skulle må bättre av att gå på höga varv, och att det inte skulle innebära något speciellt slitage.

Magnus
varför i h*****e kör du en 528 när du likaväl kunde kört en 520 och varvat den lite mera och på så sätt fått ut lika många hästar, och kanske slitit ut den tidigare men ändå tjänat på det eftersom den är billigare. men det handlar väl mest om statusen där antar jag.

och vad det gäller vrid så kan jag inte bmw, men dom flesta volvo har i princip fullt vrid från 1500-2500 beroende på motor.

har man effekten så ska det utnyttjas, det är mitt sätt att tänka.

sen ligger inte varvstoppet där det blir rött, snarare 1000-2000 varv högre, att dra bilen till 5000 om det är rött vid 6000 är ingen fara, du får nog göra det ett par tusen gånger om du ska kunna mäta nån slitage skillnad på en bil där föraren har växlat upp vid 3000 varv.

jag påstår inte att motorn mår bättre av att att ligga vid det röda, men att varva ut växlarna till i alla fall 4000varv är nog mera fördel än det är nackdel.

obs, då ska motorn vara varm och i arbetstemperatur, inte bara vattnet otan olja och hela motorn, alltså minst 15minuters körning..

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
dannej, blev du tappad i golvet ofta som liten eller...? Du läser uppenbarligen mina inlägg som fan läser bibeln. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tycker inte att det är fel att gasa, men jag tror inte heller på att motorn skulle må bättre av att gasas till rödmarkeringen hela tiden.

"men det handlar väl mest om statusen där antar jag." Tack för den du, det märks att du känner mig väl märker jag...

Magnus
(som börjar känna sig som en papegoja ;-))
Visa användare
150
sa77
320i -89
HAHAHAHA!!! Jag är väldigt road! Seså bråka inte nu,
vi är ändå märkes kamrater!

"det finns bara ett märke"
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Drutten: ja du jag tro inte dom vill in se att vi har rätt i den där fråga .....hehe ser att du ha fått samma på hopp som jag =) Men som sagt dom vet inte ett skit hur vi kör våra bilar..och båda säger att vi drar ur bilen då och då .. Hmm och en viss person gemför bara volvo .. så då kan man ju nästan tolka de som att bmw inte håller för samma behandling....eller så tyder de på att du vet att din bmw inte håller för allt för många såna där behandlingar som en volov kanske gör...

Mvh

BMWCS #4675
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
ojj ojj fel de där inlägget var från mig =)))

Drutten> läser du mina inlägg då? jag har aldrig skrivit att motorn mår bra av att dras till rödmarkering vid varenda gaspådrag.
Vet man någonting om motorer och roterande axlar, så vet man också att det är vridmomentet som sliter, att en axel snurrar dubbelt så mång varv jämfört med en annan under några sekunder har ingen som helst betydelse.
för att återgå till vad den här tråden handlar om så är det inte motorn som slits när man burnar, det är koppling, kardan och hela bakaxeln och alla bussningar och leder, men det som slits mest är däcken. Kan man burna på rätt sätt så ska det inte behöva slita märkvärt på något annat än däck.

att burna och varva ut bilen är som att göra en dynamisk bänkning, vilket inte är så plågsamt för bilen, men däremot finns det tillexempel statisk bänkning, vilket kan jämföras med att ligga och köra nära toppfarten, där låter man motor jobba på maxeffekt en lång stund, tanken med det är att se vilka delar det är som är svagast, och behöver förstärkas.

jag får nog ta tillbaka allt jag skrivit, tänkte inte på att det är bmw vi diskuterar här, jag har ingen erfarenhet av hållbarheten, den lilla erfarenheten jag har är att dom här motorerna inte håller oavsett om man kör lugnt eller hårt.

en bmw går perfekt eller så går den inte alls. kan inte gå dåligt, för då har den redan rasat.

Länk
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Dannej: "jag har aldrig skrivit att motorn mår bra av att dras till rödmarkering vid varenda gaspådrag.
Vet man någonting om motorer och roterande axlar, så vet man också att det är vridmomentet som sliter, att en axel snurrar dubbelt så mång varv jämfört med en annan under några sekunder har ingen som helst betydelse."

Ser inte det här lite motsägelsefult ut? Ena sekunden sliter det på motorn och andra inte. Hur vill du ha det?
"Ser inte det här lite motsägelsefult ut? Ena sekunden sliter det på motorn och andra inte. Hur vill du ha det?"

ta det där en gång till så är du snäll.

Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
dannej:Du r ju ganska uppenbart du säger ju olika hela tiden ..stå fast vid en sak, de tyder ju bara på osäkerhet från din sida när du hela tiden händrar dig .....haha eller känns de så svårt och erkänna att vi har rätt ...Men de kanske var därför du köpte en Touring...För de är ju oxå en status fråga man leker ju mer med en bil som inte är touring de är ju ganska lågiskt...

mvh

kan ni förklara vad det är jag inte står fast vid? jag vill gärna veta.
om ni tar och läser det jag skrivit lite noggrannare så kanske ni ser att jag inte har ändrat uppfattning

en touring köpte jag för att det blir bättre ljud i dom, lättare att bygga bra baslådor, och sen är det vanligare med lamelldiff på touring, och vad har man lamelldiff till? det vet ni inte för ni leker aldrig med era bilar ändå...

är det någon här som kan någonting om motorer så fortsätter jag gärna att diskutera saken, men jag tänker inte sitta här och diskutera med nårra som inte vågar skita ner sig och lämnar in bilen för att byta tändstift.

Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
jag har min diff till och ta mig lättare fram och inte står kvar på samma ställe när de är halt seru lilla gubben...sen kan man väl åka lite brätt i bland .....Men du har väl inga rikiga snö vägar nere i blekinge län....

och det är en lamelldiff du har? brukar vara spärrdiff.

vad ska man med snövägar till, kan väl likaväl åka brett på asvalt, på snö är ingen sport, det kan man med alla bilar.

Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Tänk om jag skulle säga att de är ix diff på min då ... ojj ojj går bara dubblet så brett en lamelldiffen du har ...kom tillbaka när du har en sån på så kan vi snacka vad som är sport =P

vad är en ix diff?

det enda som är värre än en lamelldiff är en AGA diff, men det vill man ju knappast köra med, fullständigt livsfarligt.

nu tycker jag det är nån annan här som säger emot sig själv...

helt plötsligt pratar vi sportbilar här, men dom ska inte köras sportigt, utan bara gubbköras.

vad är det för mening om grejerna inte ska användas som det är tänkt? tillexempel dom som har råd att köra ferari och lamborghini m.m hur kör dom? jo dom kör lugnt och fint och bara glider omkring, dom flesta sånna bilar ställs bara i en salong som utställning, det är ju så man får tårar i ögonen när man tänker på det.

hade jag haft pengar så skulle jag köpt en bana och köp den ena bilen efter den andra och kört skiten ur dom, för sportbilar är byggda för att pressar till gränser där inte föraren hänger med längre.

Länk
ant
ix diff är så kallad viscodiff. det är alltså ett slags silicon i diffen som hårdnar och på så sätt spärrar diffen.
men den har två nackdelar som jag ser det. den är mycket mer långsam i reaktionerna jämtemot en lamelldiff och så kan man köra siliconet för varmt vilket resulterar i att diffen är kasserad.

däremot är det lättare att få tag i en ix diff.

==========
Länk
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
"ta det där en gång till så är du snäll."
Läs det jag citerade en gång till så ser du.

Jag har lamelldiff på min 325i, men för det vill jag inte bränna skiten ur bilen och få en massa onödiga utgifter. Jag ser den mer som ett hjälpmedel/leksak vid halka eller på grus. Har böörnat en gång med en svetsdiffad 323i, men det var inte min bil och han som ägde den bad mig att göra det, så visst. =)
dannej: Om du nu alltid är ute och gasar som satan varför köper du då inte en snabb bil??

/Johan
[CUL8ER]
johan99> jag är inte ute för att köra fort, jag är ute och kör för att det är skoj, jag förknippar inte nöje med fart, så 250-260 km/h som topphastighet räcker för min del. Det är accet och körglädjen som är det intressanta, att bara köra med gasen i botten rakt fram kan vilken idiot som helst göra.

nu på vintern har jag en golf1 diesel med 55 hästar orginal, och jag ska säga att det är en av dom roligaste bilar jag kört, och den gör bara 145km/h sen går det inte att varva mera (4vxl), visserligen uppskruvad pump, men det är ändå inte mycket att skryta med.

hyfsat med hästar, bakhjulsdrift och diffbroms är allt jag begär, resten är bara pluspoäng.

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Bwaaaaa...

Så här ska det se ut!
Länk

//Ticco

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.