AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.723

Slira stilla stående ?

Sida 5 av 8
Ac
143
Acer
520i -89
Har inte testat med min bil och kommer troligtvis inte göra det heller, vill inte slita på bilen eller däcken, men däremot när jag ägde 740gl så vart det en hel del, man var ju inte precis rädd om den bilen som man e med beemern
vilket dumt renonemang, ska man köpa en bil för flera hundra tusen så ska man väll i alla fall ha roligt med den, annars är det ju som att kasta pengarna i sjön.

så här ska det se ut.
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Ojj ojj pojkar jag säger då de =) Man köper en bil för och vårda den ömt..Inte leka med den som om de vore en Epa traktor =)

bilar ska man ha skoj i, ska man ha transportmedel kan kan köra en ford fiesta 1,1 och nästan ha bilen gratis, eller ännu billigare en cykel.

åka fint och komfortabelt kan man göra när man blir en gammal gubbe med keps.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Länk
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
När det sista av " fälgskyddet " börjar bli lite väl tunt kanske sådär 2mm så är det ju bara att värma bort. Glöm inte att man måste ha godkänt däckmönster i hjulhusen också annars förlorar man. : )
Det går ju ett par bakdeck på en uppsättning framhjul. Ni som inte vill ha min bil efter mig förtjänar den inte. Det värsta som finns är ju sotplättar på kolvarna, fyf,n för sådan typ av misshandel av en förbränningsmotor. Jag har ju åtminståne haft kul när min motor skär. Har hitintills aldrig renoverat mina egna motorer bara en massa gammla gubbar som sotat igen motorn samt slirat koppling så bilen är slut vid 12´mil pga lugn körning. Tänk om och blås ur era motorer ni som fiskör.
bra skrivet, ska man fisköra och bara glida omkring ska man åka diesel, det behöver aldrig sotas ur, en bensinare däremot mår inte bra av att att aldrig användas fullt ut.

och dom som inte vågar burna med bilen för att dom är rädda för att den ska gå sönder har jag bara ett tips: köp en riktig bil som håller för att användas.

Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Nu menar jag så här en bil ska vårdas så lacken är fin och bilen är väl skött....okej om man dra ur bilen några gånger i månaden.. De lär ju erkänna att jag själv gör.. Annars hade jag nog inte köpt en 325a... men sen och stå och låsa fast bilen och stå på varsopet.. Ser jag då ingen mening i ...skulle ni vet att en bil är körd på detta viss skulle ni nog förmodligen inte köpa den ...De skulle iaf inte jag.. Bara en tidsfråga innan den rasar då......

Mvh

Inte behöver man stå på varvstoppet bara för att börna lite. Det är ju som sagt inte motorn som tar stryk. Den mår bara bra av lite varv.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Voyce: Ni får ha eran treori så har jag min .. vi får väl se vem som håller längst ....

Mvh

Visa användare
150
sa77
320i -89
Har en 320 -89, går utan problem att rita med den!!! gjorde en liten teckning i förgår, i ett parkeringsgarage. Vilket jä... liv det vart på dom som var där inne, fick dra därifrån fort som fa...!

"det finns bara ett märke"
dom flesta tycker ju att det är skithäftigt att stå på varvstottet och burna, det sliter välldigt mycket, och är helt onödigt.

att stå stilla och burna sliter inte mera än att köra normalt och ha samma gaspådrag. ge mig en anledning varför det skulle slita på motorn...

en motor slits ingenting av att plågar på rätt sätt, ska man plåga en bil ska man dra på när den är kall, då kan vi prata om slitage, endel kör ju lugnt och fint med sina bilar för dom är rädda om dom, sen drar dom ändå på lika mycket när bilen är precis nystartad, och oljan knappt har hunnit börja cirkulera.

Länk
Teres:
Ja, det får vi göra.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det är väl klart att motorn slits mer på höga varv, och att säga saker som "en motor slits ingenting av att plågar på rätt sätt" och "Den mår bara bra av lite varv" är ju rent nonsens.

Visst kan det vara så att motorn inte slits mer av att man står still och varvar jämfört med att köra med samma varvtal, men det är inte samma sak som att motorn inte slits, och hur ofta kör man omkring på de varvtalen?

Sen är det nog så att de flesta bilar "tål" att man burnar med dem, men slitaget på bilen blir ju större då, det är knappast någonting att sticka under stolen med.

Sedan är det väl upp till var och en om man tycker att det extra slitaget är värt det.

Magnus

Drutten: Har en bekant som är volvo mek. 2 gånger om året kommer det en gammal gubbe med en volvo 850 till dom och säger att bilen hostar och hackar samt har dålig ork.
Det ända dom gör efter att ha servat den på vanligt sätt är åker ut och kör med varv påp 3:ans växel. Efter ett tag släpper avlagringar i avgassyem och motor och bilen börjar vakna till liv igen.
Det skedde även ett test i motormännen då de tog 5 st volvo
lika gamla med ungefär samma mil men med olika ägare (gamla och unga) bilarna som blivit körda av pensionärer sedan de var nya hade i snitt 20-30 hkr mindre än bilarna som ägdes av unga mäniskor. vad säger det dej?
Sök dessutom på ämnet för de har varit uppe förut.

Bmw har stjärnan under huven.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
wendtan, det säger mig att en motor kan misskötas på flera sätt, t ex genom kallstarter, att den får gå många korta sträckor utan att varmköras osv. Visst mår en motor bättre av att belastas på rätt sätt, men det är inte det samma som att den inte slits av höga varv, eller att den skulle må bra av det.

Sen vet jag inte hur de motorer du nämner har behandlats tidigare av sina ägare, hur pass slitna de var i övrigt mm.

Missförstå mig rätt nu, jag säger inte att det skulle vara fel att varva sin motor ibland. Jag gör det själv då och då :-) Men visst innebär det ett extra slitage.

Magnus
drutten> varför köper du dig inte en gammal diesel, tror att din körstil och inställning passar pra till det, en diesel motor ska helst gå och puttra på tomgång, eller under 3000varv, då går dom precis hur långt som helst.

problemet med bensinare är att dom har inte lika bra förbränning, du måste ha lite temp inna det förbränner all soppa, kör du för lugnt och aldrig drar ur bilen så sotar hela motorn igen, insug, kanaler, ventiler, stift, förbränningsrum, grenrör, avgassystem.

så länge man inte varvar upp till det röda så sliter det inte mera än normalt, det är definitivt inte märk eller mätbart.

sen är det inte effekten som sliter, det är alltid vridet som tar kål på allting
exempelvis en metanolbil på 3-5cc och väl ca 3-4 hästar, vilket är enormt mycket för den lilla motorn, det skulle den inte hålla för om den inte varvade uppåt 30 tusen varv, därmet är det inget vrig i motorn, och då håller det..
vad jag vill komma till är att dom flesta motorer har fullt vrid redan vid 2000-2500varv, vill man få ut mera hästar (effekt) så varvar man längre, men vridet är det samma ändå.

Länk
Druten: alla bilar i testet hade gått ca 8000 mil samt var fullservade på volvo.
Att kall starter med korta sträckor utan riktig varmkörning skulle slita mer på en motor är tvivelaktikgt. visst de bidrar till kondens så att oljan blir sämre fortare. men bytar man olja varje år (var 1200 mil) spelar det nog mindre roll slitage mässigt.

Att varva en motor med rätt arbets samt olje tempratur till 6000 rpm ska inte vara skadligt. Att alltid dra till rödmarkeringen när man kör sliter troligen mer på kolv/kolvringar samt cylinderlopp än om man aldrig överstiger 300 rpm. men motorn är ju byggd för att kunna varva upp till 6000 rpm. området där de börjar bli skadligt för motorn hejdas av en rödmarkering.

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
dannej, vad tusan vet du om min körstil?? Min "inställning" är att en motor slits mer av höga varv än låga, varför skulle jag köpa en gammal diesel för det??? Jag kör väl vad tusan jag vill!!!!

Och jag har aldrig sagt att det är fel att gasa lite då och då, jag tycker att du ska se till att verkligen läsa mina inlägg innan du kommer med sådana påhopp!

Vad gäller slitaget i en motor så kan du läsa mer här:
Länk

Sedan så har de flesta motorer knappast fullt vrid vid 2000-2500, snarare 3000-4000

Magnus
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
wendtan, kallstarter sliter definitivt på motorn, det råder det knappast några delade meningar om. Sedan så menade jag att en motor kan få ökade beläggningar av t ex korta körningar, med lägre effekt som resultat.

Sedan så tror jag knappast att varvstoppet finns där för att motorslitaget börjar först där, utan för att risken för motorras då ökar.

Magnus
Allså givetvis är de så att motorer slits. de är inte det som poången handla om heller.
Som jag förstår dig så påstår du att de sliter väsentligt mer att varva en motor till 5000rpm än till låt oss säga 3500 rpm.
Skulle tro att skillnaden i slitage på 2 likadana bilar med en förare av varje sort är försumbar. Tror du att bilen som inte varvas över 3500 rpm håller 10 000 mil till?
Att inte kallstarter sliter påstog ja inte. motorvärmare är en väldigt bra uppfinning som används dagligen till min bil.
Taxibilar som rullar 20 000mil om året verkar inte må dåligt av att bli varvade. åkte med en volvo v70 haromdan som gått 70 k mil utan renovering. och den motorn varvades. ja lovar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.