|
|
|
|---|---|
|
Går de bra att köra med FAME diesel i min 525 TDS? För er som kanske inte vet vad fame diesel är: :) Rapsolje inblandning (5%?) "vattenkänsligare" än vanlig diesel | |
| Visst går de bra.. min erfarenhet är dock att bilen går sämre på sånt bränsle och de kostar ändå lika mycke.. Typ som att betala för 98 oktan men få 95..(som jämförelse) | |
|
ok :). tack så mkt . då kör ja på den vanlige då , en annan grej jag har tänkt på . vid vissa dieselpumpar kan man trycka på person bil /lastbil . vad är skillnaden där? :) MVH // Robin |
|
| Är väl rme inblandning i all diesel nu..utom i norra sverige över vintern samt endast 2% i södra för det var vart driftproblem vid kyla..om du trycker på lastbil så går det fortare att tanka men gör inte det om du inte har en lastbil | |
|
okok. så de e enda skillnaden, man blir riktigt allmänbildad på detta forumet hehe . ;) . |
|
|
Det är 5% RME i skåne nu iaf.. Vems farmartank ska du tanka ifrån? ;) |
|
|
Länk Dieselbränsle och driftstörningar i kyla Det har rapporterats om driftstörningar i tunga dieselmotorer som branschen bedömer som bränslerelaterade. Driftstörningarna har huvudsakligen inträffat vid tankning från ovanjordstankar. Utredning visad att det handlar om en kombination av den extrema kylan som drabbat de norra landsdelarna på senare tid, vilket påverkar ovanjordscisterner mest, tillsatsen av förnybar FAME i dieselbränslet samt i vissa fall också på bristande underhåll av ovanjordstankar. Branschen utreder frågan vidare och har beslutat att tillsvidare upphöra med tillsats av förnybar FAME i norra Sverige och minskat till 2% FAME i södra Sverige. På sikt avser branschen att gå tillbaka till den högre inblandningen på upp till 5% FAME i dieselbränsle. |
|
|
Jag kör tankbil, så sent som igår lossade jag i ett par kubik Diesel med 5% RME och 2 promille ACP hos en Preem mack, eller så står det fel i våra produktblad. Lastar i samma depå som de flesta andra bolagen i området så det borde vara samma mängd RME i de andra bolagens tankar. Men varför skulle södra sverige ändra på halten RME ifall det rapporterats problem i norra sverige? Det är ju inte logiskt alls. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.