AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.844

325 med eller utan 4wd...?

Hej alla, mitt första inlägg här... :-)

Jag tänkte be om lite råd, jag är på jakt efter min första BMW, har siktat in mig på 325i ,02, nu är det så att jag bor i Östersund/Jämtland, och våra vintervägar kan vara rätt så risiga,med mycket spårighet och is.

Jag har läst alla tester jag kan komma över, men det verkar som om att fyrhjulsdriften på den modellen inte är så bra på vinterväglag enligt testerna, däremot på sommaren så är det kanon bra...?!

Vad har ni själva för upplevelser och åsikter om detta och skulle en 325 eller 330 :-) för den delen fungera bra på vinterväg utan 4wd...?

Stort tack ifall någon har lust att hjälpa mig med lite info om detta.
Kristoffer

Tjenare!
Jag har haft både 320, 330 samt nu en 325a (tyvärr ingen XI) och skulle vilja sammanfatta det så här. Bmw e46 fungerar bra på vintern men det finns definitivt bättre alternativ om du är ute efter en riktigt kompetent vinterbil.
Det som är mest irriterande är start från stillastående (rödljus etc). Visst funkar det men min saab 9000 årsmodell 94 gör det bättre. Nu kommer nog en och annan skrika rätt ut MEN bakhjulsdrift vintertid är INTE optimalt trots DSC mm. "XI-driften" har jag bara testat lite kort. Den är helt klart bättre men går tex inte jämföra med audis quattro system.

Du får fundera lite på vad du söker, XI gör bilen lite slöare vilket du kommer ångra när väl solen och sommaren kommer :-)

I övrigt så är e46an en underbar bil! Go n get one!

Lycka till!
Tjena Jensa, tack för ditt svar.

När det gäller vinterkörningen så är det mest att ta sig från a till b för min egen del, men vi får väl se hur det blir med den saken när e46:an står parkerad utan för huset ;-)

Ha det gött,
Kristoffer
852
Sörpan
325xi -02
Min bror har en 325xi -02 och han är helnöjd med den. Ett mer individuellt val i dessa trakter av Subarus och Audisar... ;)

Det märks att den har mest kraft på bakhjulen och kopplar man ur DSC:n så går det att sladda riktigt brett om man vill. :D

330xi har naturligtvis mera effekt men pga större bromsar måste 17-tumshjul användas, med allt vad det innebär av högre kostnader vid däcksinköp samt sämre komfort. 325:an klarar sig med 16-tumshjul.

I övrigt är den som vilken E46 som helst, sök på forumet så hittar du massor av läsning, både positiv och negativ.

Oavsett vad du väljer så önskar jag dig lycka till!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Tack så mycket Sörpan, jag har lyckats hitta en del här på forumet angående 325 och 330, var helt insnöad på Alfa med märkligt nog så börjar det vända :-)

Tack igen,
Kristoffer
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Kan bara tala gott om X-driften, det bästa är ju framkomligheten som skiljer sig ljusår från mina förra bmw 2wd bilar.

Även säkerheten i hög fart är markant förbättrad, vid bla filbyte med snösträngar.

Nöjesfaktorn behöver ju inte ens påpekas, det är kul helt enkelt.

Kommer nog inte köpa en tvåhjulsdriven "huvudbil" igen.

//Vad vore vinterkörning utan x?\\
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Precis som JensaR säger är starten ett litet "irritationsmoment" men har man väl kommit upp lite i fart så funkar 2wd utmärkt. Har du chansen tycker jag att du ska passa på att prova båda nu när det är halt.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Med tanke på hur många Volvo 940 det finns uppe norröver så kan du vara lugn att en 2wd BMW med eletroniska strypkopplar av diverse slag lär fungera för dig. Men i ditt ställe så hade jag enbart valt 4wd oavsett bilmärke på dina breddgrader, samt en redig bensinvärmare och el uppvärmd ratt. Finns det elektriska lovika vantar och mössa så kryssa in dom med. ;) Vad gäller Alfa 156 så är dom utmärkta vinterbilar, åtminstånde dom svensksålda som har förstärkta värme paket. Modellen vann ett vintertest i Teknikens värld för några år sedan mot Volvo, Saab, mfl... Dock så får jag för mig att modellen har långt kvar till BMW hållbarhet.
852
Sörpan
325xi -02
Ska kanske tilläggas att min bror veckopendlar Östersund-Åre så bilen används verkligen på riktig vinterväg.

Hej igen, tack alla för era svar... :-)

Det lutar nu kanske lite mer åt en 330xi sedan, om det går att få tag på en prisvärd 02 det vill säga ;-)
so
8
sorcer
330xi -01
Jag köpte en 2001 330xi sedan förra veckan, kan inte säga att jag har tillräckligt mycket erfarenhet för att göra ett seriöst uttalande, men jag är nöjd. Har kört en audi a4 quattro 1.8t 2002 förut, och jag skulle nog säga att det är lite bättre grepp i audin.
Att blåsa på på kraftigt snö/istäckta vägar är dock inget problem, och du behöver inte vara orolig för att bli omkörd även fast DSC-lampan blinkar till då och då. Den är i mina ögon roligare att köra än audin just för att man kan få baken att glida iväg lite om man vill. Har du möjlighet så provkör båda, det krävs inte mycket för att märka skillnaden.
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Min kollega som jag samåker till jobbet med (2 mil), kör en Audi A4 1.8T -97 (dahlbäckchippad). Håller med i sorcer´s resonemang om att det är lite bättre "kom iväg klös" i Audin, men bmwn vinner på att fortfarande ha en bestämd karaktär som i huvudsak bakhjulsdriven och överstyrd. Audin kan vara väldigt tråkigt neutral, lockar inte mig.

Låter som att du är inne på rätt spår, Kristoffer. Lycka till med letandet.

//Vad vore vinterkörning utan x?\\
852
Sörpan
325xi -02
Tänk på att senare 330xi (-03 och framåt?) har sexväxlad låda, -02:orna har "bara" femväxlat om jag inte minns fel?

Det där med grepp är ju relativt. Ju mer effekt, desto lättare att spinna loss... ;)

Jag har kört både 325xi och 330xi och tyckte nog att 330:an var nervösare att köra på vinterväg, delvis beroende på effekten, men även däcksutrustningen spelade en stor roll (205/55-16 jämfört med 225/45-17). Båda hade Nokian dubbdäck.

Kristoffer: kolla din "power post" , vill ju inte göra för mycket väsen angånde min 325xiá, men det kan ju vara värt att kolla för dig...
Ska jag ändå försöka ge dig fördelarna med en 325xi (som jag har) så finns det förskringespremien samt det faktum att 330 kräver 17" på vinterdäcken som nackdel, naturligtvis är en 330 att föredra när det gäller effekt, annars så ljög jag, men prova gärna en 325á, jag tror inte du blir besviken...
Tjena, tack för era inlägg.

Sorcer; Hur går det med kärran, om du har lust skriv gärna mer om dina nyvunna 330xi upplevelser ;-)

Peter; du har fått PowerPost...

Jag provade en 325xi för en vecka sedan och blev helt såld efter 50 meter, ett sånt brett flin har min flickvän inte sett på mig sen jag körde en Jaguar R1 på Hungaroring i höstas... :-)
Det är bara det att utbuden på beg bil kan vara lite snåla här i Ö-sund, så att få provköra en 330xi eller bara 330i för den delen kan vara knivigt.
Men jag tänkte bege mig till min lokala bilkrängare och prova en 320iT bara för att känna hur DSC:n funkar...

Det här är väl ett rejält long shot, men om det finns någon här i Östersunds trakten som skulle vilja visa av sin 330i eller xi för mig skulle jag bli väldans glad i hågen, Inte nödvändigtvis någon provkörning, men må hända en provåkning... Nåväl skulle vara skitkul och få höra en :-)

Tack för mig,
Kristoffer

Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Har du inte hittat en bil än så är min till salu.... Svensksåld, xenon, gråmetallic, halvskinn sportstolar, avtagbart drag, mm, mm. (9200 mil).

Visserligen i Skåne, men jag åker till Gävle 1 gång / månad, så kanske det kunde vara ngt?
Är du intresserad så kan jag maila bilder.

/Bosse

Jag får hem en 330Xi Touring 2002:a som gått 9700 mil med manuell låda i påskhelgen om du är sugen. Bor i Sthlm
BosseP999 du har Powerpost...

Tallviking, det låter intressant maila gärna några bilder och lite info om du kan till; evil_one_inc@hotmail.com

Tackar,
Kristoffer
axelsson
Tjena!

Du ser bilen jag har....
325ix -88
lite små trimmad osv.

Den har kostat mig ca. 35 000 inc. rondellen jag crashade i...
3 drivaxlar har gått sönder, splindes osv.

Men nu efter jag har bytt dom så kan jag omöjligt inte tänka mig någon roligare bil på vårkanten/vintern/hösten/sommaren.

Mkt rolig, den driver 68 bak och 32 fram så den beter sig som en bakhjulsdriven! =D

Så jag rekomenderar om du hittar ett fin ex. och har lite stash till att köpa slitdelar som kommer att gå sönder den första tiden i din ägo så köp en 4wd :D Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.