AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.976

Tips för uppstart till våren?

Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Har min m3a avställd i kallgarage i vinter. När jag ska ta ut den
är det nåt speciellt man ska vara försiktig med? eller är det bara
att starta och gasa? tacksam för svar...är rätt rädd om den :)

BMWM3
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
kör riktig försiktigt de första milen även om Oljan har nått rätt temp försök att hålla dig i riktigt lugnt tempo i ungefär 10mil så oljan hinner gå runt ordentligt
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Okej thats what I will do :) tackar!

BMWM3
pe
554
perf
320xd e91 -09
Tror att det knappast behövs 10 mil för oljan att gå runt i motorn.
Låt bilen stå på tomgång med lätt gas tills oljan fått lite temp, sen e det bara ut och åka med inte allt för hög belastning- till GDShallen för oljebyte.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om du bytte olja innan avställning (och det gjorde du väl?!), behöver du inte byta igen. Nu är ju inte din bil så gammal, men medan den värmer upp sig litet på tomgång, öppna huven och kolla alla slangar så det inte läcker eller pyser nånstans. På min E24 hade en bensinslang torkat och läckte rätt bra - inte lämpligt att köra iväg i det läget. Om du pumpade upp däcken extra i höstas (och det gj...?!), återställ däckstrycket eller kolla det iaf.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
"Köra i riktigt lungt tempo i 10 mil så oljan hinner gå runt ordentligt"
Villket trams, på 10 mil så har ju både olja och kylvätska blivit genomvarmt 5 gånger om.
Det är vad man gör när man ställer in bilen på vinterförvaring som bestämmer hur väl den ska må när man ska ut och åka på våren.

Innan man vinterförvarar så bör man:
Byta till ny olja.
Se till att kylsystemet håller föreskrivet köld och rostskydd.
Ha lite högre däckstryck för att undvika deformering.
Se till att torka rent från fukt o smuts i möjligaste mån.
Smörja alla gummilister med glycerin.
Dränera bränslesystemet o montera nya filter samt tanka fullt med lite extra K-sprit i för att ta hand om eventuell kondens.
Gärna byta bromsvätska (för att undvika rost i huvudcylinder o ok).
Fövara batteriet fulladdat och frostfritt.
Etc etc...
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
VillaRosa: japp jag gjorde insp.2 precis innan...så det var ny olja i =) Och alla förberedelser du nämner Schnellfahrer gjorde jag förutom att jag inte smörjde in listerna med glycerin! men eg vad gör det?kör du hela vintern med bilen så smörjer man ju inte listerna och dom klarar sig ju.

BMWM3
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med Schnellfahrer. Och ett väldigt enkelt sätt att veta hur du ska göra med din bil vid påställning är att ta en titt i din instruktionsbok. Där står klart och tydligt att du bla. INTE ska låta bilen stå på tomgång och bli varm innan du kör iväg efter vinterförvaring.

Utan starta bilen och rulla iväg direkt i lungt/normalt tempo och kör sen bilen riktigt varmt innan du stänger av den igen eller drar den hårt.

Kontroller vätskor, däcktryck mm. innan du startar och kör iväg.

Mvh Jimmy

Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Twalle: Gummi som får några år på nacken har en benägenhet att torka.
Så länge du använder bilen och öppnar dörrar och luckor med jämna mellanrum så brukar listerna klara sig.
Men när en gammal ( i ditt fall 12 år) gummidetalj får vara orörd mot en slät omväxlande torr och fuktig yta så finns risken att det spröda yttre gummiskiktet helt enkelt fastnar mot lackytan.
Det låter väldigt tråkigt -raaaatch- när du efter vinterförvaringen öppnar din skufflucka och upptäcker att gummilisten sitter kvar mot karossen.
Lite glycerin på listerna förhindrar detta.
Finns att köpa på de flesta mackar och biltillbehörsfirmor i form av en liten tub med en skumgummisudd i änden för påstrykning.
(Vilket jä...la raljerande om en sådan liten enkel sak).
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med dig Schnellfahrer; litet glycerin skadar ALDRIG, brukar smeta på både höst och vår på "alla" mina bilar, dvs även de som används året runt. Om man vaxar och fejar allt annat, varför ska man hoppa över listerna?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
perf : det märks att du har så mycket info om bilar. som Jimmyboy nämnde också så står det tom i instruktions boken att man ska inte stå med tomgång efter start är det åka som gäller direkt, sen hur länge han ska åka lugnt finns jo inte nån bestämd datum på precis är väll upp till han men jag sa vad jag hade gjort isåfall sen om han väljer att maxa sin bil direkt efter start har inte med mig att göra.

Schnellfahrer : varför kör man då lugnt med helt nya bilar ? oljan och allt når väll ändå rätt temp ganska fort ? det du säger står ändå inte i nån regel bok så du kan jo knappast säga att det jag säger är trams för det är nåt jag tror på och i det här fallet gav kag tipset till killen som frågade. Jag tycker det du säger är trams men det har inte med saken att göra du tror på det och det gör inte jag
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
Maxad- med nya bilar kör man lugnt med tanke på kolvar,ringar lager och så vidare ska slita in sig då det går lite trögare när det är helt nytt.En helt ny motor som tas i bruk och används hårt direkt blir varmare i loppen och vid lagerytor vilket försämrar livslängden enormt.
Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
det här med att köra iväg direkt på låga varvtal kan man nog ta med en nypa salt. det är klart man måste skriva det med tanke på miljö o allt sånt.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är inte bara skitsnack och miljötrams. Låter man motorn stå på tomgång står den och snurrar med näst intill obefintligt oljetryck, och det tar desutom väldigt lång tid att värma upp den. Detta gör att motorns smörjning fungerar illa, och slitaget ökar. Bättre att köra iväg lite lugnt med bilen istället.
pg_ice
Twalle: kör som vanligt
det är ju ingen gammal Volvo B20 du ska harva igång.

upp till 90 grader på oljan sen klockar du 100-200Kmh och kollar så bilen inte att lagt på sig några kilon under vintervilan ;)
pg_ice
VillaRosa: torkar bensinslangarna under vintern :)?
låter som folk är lite väl nojjiga.

har man en motor där man vet att allt är ok och i bra skick så behöver man inte oroa sig över vad som händer om bilen står några månader.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är aldrig fel att ansluta en Ctekladdare till bilen då den vinterförvaras. Uppstart en gång per månad brukar jag rekommendera för att det skall finnas en tunn smörjmedelshinna på alla metalldelar i motorn. För gummilister mm BMW Original Gummipflege, Artikelnummer 82149407015 alternativt kvalitativ oljvolja, extra virgin såklart, applicerad på avklippt svamp så är man riktigt miljöisch:)
En inspektion 2 gör ju at bilen är genomgången och sen kör man som vanligt och reppar när något går sönder.
Mvh
Asken
An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
En sak man lätt "glömmer" är att smörja gångjärn, huvlås, bagageluckan och dörrlås, ge dem en omgång med WD-40 =)
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Att alla starter kalla som varma är det tillfälle då motorn slits mest är väl alla överens om. Därför ska man ABSOLUT INTE starta och köra motorn titt som tätt vid längre stillestånd därför att dels får man ett rent mekaniskt slitage vid varje uppstart och dels ett termiskt dvs kondens från förbränningen som sedan ska kallna och tas upp av oljan. Detta gäller oavsett hur kort eller lång tid man kör en motor, det går aldrig att göra kallstarten ogjord.
Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
obefintligt oljetryck??? en kall motor har betdydligt högre oljetryck en en varm....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.