AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.348

Ska bagageluckan öppnas upp helt?

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

På nyckeln har jag en knapp som öppnar bagaget och det låter lite mekanisk som ni säkert vet osv men grejjen är att luckan öppnas 1-2 cm och går ner och stängs igen.

Ska det vara så eller har jag så att den ska öppnas upp helt och att den är sönder?

Bilen är en 728iA 1996
Det finns väl två olika bagageluckesystem, en som kallas för softclose vilket är den som jag gissar att du har (och som jag har). Softclose öppnar upp bagageluckan c:a 2 cm sedan får du dra upp luckan själv. Vidare hjälper den dig att stänga luckan från c:a 2 cm och drar då ned luckan helt till stängt läge.

Det andra systemet lyfter hela luckan och man kan stänga hela lucka mha en knapp på insidan av luckan.. Jag har för mig att det var ett tillval först på senare årsmodeller dock?

Men som du skriver så säger du att luckan öppnas först för att sedan stängas på direkten? Nej, så skall det inte vara, den skall stanna öppen så, man blir tvungen att trycka till lite på luckan för att softclose skall dra igen luckan igen.

Hoppas det hjälpte dig något?

/Marcus
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Jag har säkerligen Softclose då men den vägrar hålla sig öppen, utan man måste hinna snabbt emellan.

tack för svaret
go
141
gotis
730-94 E38
Låter som du behöver justera eller smörja "fjäderstiften" i nederkant på luckan, titta å undersök, =O)
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Detta fenomen att luckan öppnas för att åter stängas direkt uppstår på min E38 när jag har dålig laddning på batteriet.
Kolla batteriets kondition och ge det en underhållsladdning så kanske problemet är löst.

Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Nej, jag skulle kunna påstå som gotis. jag hade det på min föra 740 -97 och det avhjälptes med lite skjustering och smörjning. Det har inget med dålig laddning att göra.

Dålig laddning kan o andra sidan medföra stäng/ öppen problem med dörrar och larmtjutning mitt i natten.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Även dåliga gasdämpare i baklucka kan bidra till ditt problem. Har för mig att "elektrohydraulisk" baklucka kom som option 98-10

Mvh. Patric, BMWCS #4598
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
tack för tipsen, det lär väl kosta lite att fixa så vi låter det vara. Ville bara veta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.