|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett väldigt störande problem med min bil och det är att växelspaken vibrerar men framförallt låter väldigt mycket vid gaspådrag på 1:an, 3:an och 5:an. På 2:an och 4:an däremot funkar den helt som den ska. Är främst som sagt vid gaspådrag t.ex. segragning i uppförsbackar. Låter väldigt tydligt så det är inte fråga om nå små missljud. Tror ni att det är något fäste eller liknande som kan ha gått sönder eller är det hela växellådan som håller på o rasa? Ska försöka fixa ett ljudklipp så snart som möjligt så kanske det blir lite enklare | |
| stödlagret min vän. | |
|
Ta o byt delarna 2, 3, 4, 5, 7, 10 och 11 i bilden. Länk Sen kommer det bli som ny. Tar en timme och insruktionerna hittar du här: Länk Del nummer två i första länken kan ersättas med sådana bussningar (vita av plast i st. för original gummi) som man använder i instruktionerna ovan. Jag gjorde det och det blev bättre än ny. Man kan också passa på och göra shortshift d.v.s. köpa en växelspak från en Z3 1.9. På min bil har en spak från en Z3 3.0. Då får man extremt korta växlingar men man måste böja delen som heter "selector rod" på bilden i min första länk. Annar tar den på kardanaxel när man lägger i tvåan. |
|
|
Tack så mycket för hjälpen! Ska ta o fixa det så fort jag får tid.. nån som har nån koll på ungefärlig kostnad för delarna? |
|
|
NUmmer 5 var väl att ta i .. det är ju själva spaken i sig :) Övriga siffror håller jag med, köpte jag till min, minns tyvärr inte kostnaden. Men det var inte överdrivet dyrt, acceptabelt iaf. |
|
|
Det är bra att byta själva spaken också eftersom bollen i spaken är också mest troligt sliten vilket igen orsakar glapp. Bäst o byta allt och köra på shortshift på samma gång. Ang. mitt tidigare inlägg så skrev jag fel. Min växelspak är den som finns i Z3M originalt. Det hela kommer att kosta ca. 800 kr inkl. ny spak, tror jag. Smådelarnakostar bara nån krona/styck. Så kör man med gammal spak så kostar det betydligt mindre. Här i Finland kostar spaken ca. 55 euro. Här på bilden kan man jämföra de olika spakarna. Ju längre spaken är desto kortare blir växlingarna. Länk |
|
| Glömde skriva att den spak som finns överst på bilden är närmast den som sitter originalt på en E36 coupé. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.