|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej I min e39:a -02 är servostyrningen trög (konstant) vad kan vara felet? Sökte ilte och hittade det här inlägget från "ravve" citat: Min är också hård och jag tror det är magnetventilen på styrservoboxen. Är dock inte säker men kommer nog prova byta den när jag känner att jag har lite flis över. Kostar ~2000:- för bara ventilen. :slut citat. Hur byter man megnetventilen och kan det vara orsaken till min tröga servostyrning? //Eric\\ Ny BMW-ägare | |
|
Hej Eric, Hur gick det med din tröga styrning? Hälsn/ Peter. |
|
|
Hej !! Vore intressant att veta hur det gått med din servostyrning !!! Jag har en 540i -96 Med servotronic Blev plötsligt betydligt trögare i styrningen, det märkliga är att det går lätt att styra de första 3min därefter blir den konstant trög igen. Servostyrningseffekten finns men servotronic försvinner (att styrningen går lättare då man kör sakta) Ingen felkod visas då man kopplar på testinstrumentet på BMW verkstaden. Tydligen är det då inget elektroniskt fel?? Möjligen något i servopumpen som hängt sig ?? Har fått ett besked att det är till att byta pumpen mot en utbytes eller begagnad. Någon som vet om det är reparerbart ??? Eller det är att byta servopumpen ??? Någon som varit med om något liknande ?? MVH Loffe Ystad Loffe !! |
|
|
hej, prova försm med oljebyte av servoolja...köp den på bmw..kostar ca 145:-.Lufta sen sistemet.Det är enkelt. sutko |
|
|
Hej!! Är det av en tidigare erfarenhet, som du vet?? Är det vanligt att oljan blir smutsig eller att det bildas avlagringar i systemet??? Som i sin tur orsakar stopp eller att oljan inte kan ta sig igenom där den ska?? Dräneringspluggen, sitter den på servopumpen ? Troligen ?? Tror du att det kan vara så enkelt *L* MVH Loffe Loffe !! |
|
|
jag böt servoljan på min 523 -99årsmod..19000mil....Tyckte att oljan luktade lite bränt och var smutsig..köpte en liter på bmw...och bytte den. Börja först med olje byte sen ska du se...det finns också tillsats eller vad den hetter Omega tror jag det hjälper oxå...det finns ju folk här på forumet som kan ju lite bättre... sutko |
|
|
Loffe 2: Kan vara servotronic ventilen som spökar, inte helt ovanligt. Men oftast brukar det ge felkoder, vilket det tydligen inte gjort i ditt fall. En servotronicventil ligger på c:a 2000 sek i inköpspris från Bmw. Kan ju i och för sig vara servopumpen men då borde väl inte servon fungera bra i 3 min för att sedan lägga av igen, tycker det "luktar" servotronicventil men 100% säker kan man ju förstås inte vara....... Prova byta servooljan och se om det hjälper till och börja med, men jag tror ej det kommer göra det tyvärr:( Lycka till :) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Hej Kermit ! Tackar för ditt svar. Ska ta tag i problemet nu,dags för service. Ska nämna det här med servotronicventilen också för meken. Begagnad pump från bildemontering kostar 1500:- plus mont. Men som du säger det låter som ventilen, Meddelar lösningen efter servicen !!!! MVH Loffe Ystad Loffe !! |
|
|
Jag hade samma problem på min 540. Servot blev plötsligt trögt oavsett hastighet och jag såg pengarna flyga iväg med servopumpsbyte eller servotronic-ventiler. Jag lämnade in bilen på BMW som kopplade upp den. De förklarade att servot gått i nödläge (ställer sig på det trögaste) Eftersom ABS-givarna var kassa. Givarna byttes ut och nu fungerar allt igen. Peppar peppar ta i trä! |
|
|
Hej Copilot!! Då måste ni fått indikation i elektroniken att ABS givarna var trasiga. Då hade du alltså inte fungerande ABS bromsar heller ? Vilket i sin tur påverkade servostyrningen. Vi har kopplat upp min mot elektroniken men inte fått någon indikation på elektronik fel. Därför såg vi det som ett klart mekaniskt fel. Men jag tackar för alla tänkbara tips vilket förenklar felsökningen. MVH Loffe Ystad |
|
|
Tjenis Loffe! Jag fick inga indikeringar på panelen om att ABS skulle vara ur funktion. De verkade också fungera när jag provbromsade på grus. Om de sen bara fungerade på tre hjul eller nåt kan jag inte svara på. Man fick felkoder direkt om problemet när man pluggade i datorn på BMW. Nu är jag bara glad sålänge den håller :) |
|
|
Hej Copilot!! Det låter faktiskt vettigt och logiskt det du berättar. Nu vet jag hur vi ska gå på problemet,förbereda så ABS givarna är hemma då det är dags. Ska lämna bilen nu i veckan, hör av mig här så alla kan ta del av resultatet. MVH Loffe Ystad |
|
| Har oxå haft problem med detta att servotronicen gick i nödläge. Tydligen försätts den i det efter 30st felkoder vilket kunde bli om det kärvade någon gång. Händer för mig ca en gång varannan månad att det kärvar och bara starta om bilen så fungerar det igen sen. Senast jag nollade felkoderna för den gick i nödläge var nog snart 2år sedan och det fungerar fortfarande så det går ju att testa att nolla allt först. Lägger nog hellre 250kr på nollning vart 3:e år än börjar byta en massa saker när det inte är värre än vad det är för mig. | |
|
Hej Copilot, Min styrning funkar oxå efter en nollning av felkoder på BMW, samma som Perssons verkar göra. Hälsn Peter. |
|
|
Jag hade bilen på verkstad nu i veckan, bytte till ny olja i servon och kopplade på felsökningsinstrumenen. Det visade inga felkoder någonstans, tyvärr blev det inte ett dugg bättre. Men som sagt servostyrningen fungerar,det är bara servotronicfunktionen som inte funkar. Man kan leva med det, men det stör en oerhört då man vet hur lätt och fint det går då man kör sakta i stan o vid parkering. Märkligt att det ska vara så attans svårt att hitta felet!! Ska man gå till botten med felet blir det nog till att byta servopumpen. Hör av mig igen då felet är fixat. MVH Loffe Ystad |
|
|
Loffe: Precis som du skriver så fungerar servostyrningen men inte servotronicfunktionen. Jag tror därför inte att det är servopumpen utan just servotronicventilen som är defekt, tråkigt bara att du inte kan få upp ngn felkod som bekräftar det. Nåvä, lycka till:) Mvh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
För mig var det ju oxå så att servon fungerade men inte servotronicen. Tror den gav felkod på "hastighets signal....något" som skulle nollas. |
|
|
Tackar för era svar!! Ska ta och en närmare kik på servotronicventilen. Det ska väl inte vara helt omöjligt att hitta felet *L*. Loffe Ystad |
|
|
Loffe: Den är inte omöjlig att hitta men väldigt svår att komma åt och har mycket små insex skruvar, tror dom är 2,5 storlek om jag inte minns fel. Ta de försiktigt när du skruvar av dom, känner du att de inte går så avbryt och låt en verkstad göra de. Jag rundade mina och verkstaden fick borra ut mina vilket tog 2 timmar allt som allt. Låt BMW byta den till dig eller om du har annan meck du går till så köp en ny servoventil av BMW och 1 liter servoolja och låt dom byta den. Felkoder måste rensas efter bytet. Står att du bor i Ystad så kanske lite långt att köra men annars är Jarls i Helsingborg duktiga och fixade det till mig snabbt och bra. Dom hade aldrig gjort de innan men nu när dom har gjort de går de blixtfort på din :-) |
|
|
Hej Ravve !! Man tackar för tipset !! Precis som du säger,låter som det vettigaste att låta BMW verkstaden byta grejerna. Jag hör av mig med resultatet !! MVH Loffe Ystad |
|
|
Tror jag läste här någonstans att man inte fick fram fekod för felet. De fick inte jag heller med Carsoft men Jarls hade en sån riktig BMW felsökardator (stor kloss) och de fick fram exakt vad felet var. Provade först att bara nollställa men hjälpte inte utan fick tillbaka samma kod igen. Bytte servoventilen och nollade och funkar perfekt igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.