AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.580

Tds som tappar ork/laddtryck

di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
Hej!
Har ett skumt fel i bilen. När jag ligger på ca. 80-90 km/h med femman i, och sen trampar fullt, så slutar den dra när jag kommit till ca. 120 km/h, känns som att laddtrycket bara "försvinner". Efter nån kilometer så finns kraften där igen...å så samma visa..
Tilläggas bör att isamband med detta problem så har bilen börjat "knacka" mycket hårdare från motorn, liksom slamra högt när man släpper gasen, men vid motorbroms med gasen helt släppt så är den tyst/normal.
Nån med ide'r var jag ska börja kolla.

Mvh Tomas.
låter som att den feltänder, kollat så att pumpen sitter som den ska eller att inställningen är rätt?
det räcker med nån mm fel så låter det illa som fn
alternativt har turbon gett upp
men jag skulle inrikta mig på att kolla in pumpen

di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
kan det vara pump inställning även om den startar bra varm som kall?
Ska nog testa koppla in laddtrycksmätaren å se vad den laddar..har för ca. 300 mil sen bytt turbon till en bättre beg. den gamla hade ett bra glapp, när man tryckte axeln åt "sidan" så tog den i "huset"....
di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
Har nu testat att koppla in laddtrycksmätare, men den laddar nog som den ska, ca. 0,9 bar, och det håller den ett tag tills den bara släpper laddtrycket till ca 0,2-0,3 bar, när det händer så är det bara att släppa gasen helt, vänta en sek. å gasa, då är det normalt laddtryck. Har även testat skifta mapsensor från en annan bil, men med samma resultat...
Ska göra de "helgonet" sa, kolla pumpinställningen, borde vara ett garanti-jobb, pga pump byte för ca 4 mån sen, (utbytes pump).
ligger den "bara" på 0.9bar eller går den förbi det laddtrycket nån gång?
om den gör det så ska den bryta automatiskt vid ca 1 bar och det kan vara det du känner och ser.

Länk
di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
kanske nålen nuddade på 1 bar, men inte över det..
Bör kanske kolla WG slangen, så den sitter som den ska och är hel...
di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
Har nu haft inne bilen för å kolla pump-inställning, den stog lite fel, så nu går den märkbart bättre å tystare. Men jag har fortfarande broblemet att den tappar ladd/bränsle efter ett tag, men släpp gasen å trampa igen så då laddar den bra...Blir inte klok på bilen...Kan man mäta mapsensorn för å kolla att den är hel.?

får den verkligen bränsle som den ska?
det kommer inte in nå luft i slangen efter filtret eller?
kan vara så att bränslefiltret är så slut så inte ens förpumpen hinner med att leverera bränsle
alternativt att förpumpen är på väg att ge upp, men den märks tydligt vid mindre än 20liter i tanken som du säkert vet.
mapsensorn går att mäta Länk
där finns info

Länk
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
diesel cruiser, Har du fått ordning på din Tds än?
Min bil beter sig EXAKT likadant, så jag vill gärna veta vad som var fel på din!
di
33
diesel cruiser
525 TDS Touring -96
525 d Touring -01
Har haft in bilen på BMW för felsökning, inga felkoder fanns, de trodde stenhårt på pumpinställning. Förklarade att den är inställd rätt, men han fråga om även kamaxeln var inställd, vilket jag tror den inte var. Så den ska snart in för en "riktig" inst. Tror min lokala verkstad saknar verktyg/kunskap på detta område..
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Okej, jag bokade tid för felkodskoll på fredag hos min lokala Bmw åf.

Men jag tänkte byta turbo imorrn och se om den går bättre, jag ryckte ur slangen mellan turbon och wg idag, och då dog den på precis samma vis som den gör med wg slangen i, bara det att den dog mycke oftare, hela tiden, med slangen ur, men den dog på samma sätt, och laddtrycksmätaren åker ner till 0.2-0.3 direkt, sen går det att gasa på igen.

Kamaxeln låter inte så troligt i mina öron, då bilen går att dra ur en ggn. av fyra. om kamaxeln skulle stå fel så borde den ju inte gå alls, den går liksom hur bra som hällst att dra till ca 4000 rpm, sen tappar den laddtrycket.
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Så, nu har jag fått ordning på min bil iaf. det var luftfiltret som var alldeles
svart, så jag provade att köra utan luftfilter, och då gick den hur bra som hällst, så jag åkte till micro och köpte ett nytt filter.
Med det monterat gick den dåligt igen, så jag köpte ett öppet filter för 300:- på micro och monterade provisoriskt på orginal insugsslang med buntband!

Kan till lägga att min är lite uppställd och laddar 1,1 bar.
Men prova utan luftfilter och se hur den går!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.