AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.384

Hjälp med att diagnostisera e39 540 som inte vill?

se
661
seb_540
328i M F30
Hej, undrar om någon har insikt om vad som skulle kunna vara fel på min bil....

Lång version:
Det började med att vi skulle köra 8 mil, och strax efter start bara dog den. Startade om den utan problem, och körde typ 7,5 av de tänkta 8 milen - då dog den plötsligt igen, mitt på E18! Lyckades ta mig av o parkera, testade där att fylla i 10 liter bensin samt en flaska k-sprit - tänkte att det kanske var en ispropp. Bilen startade och gick för det mesta, men dog då och då. Gick alltid att starta om. Bestämde mig för att försöka ta mig hem - körde ca 500m, då dog den igen, och nu gick den inte att starta mer, startmotorn bara tuggar. Fick ringa min bror som agerade bärgare.

Kort version:
540 E39 som dog, startmotorn går men tänder ej. Kopplade upp den mot carsoft 6.5 24 timmar senare och fick en del felkoder, men de flesta verkade vara gamla/irrelevanta. Den enda som tändes igen efter att jag nollade alla minnen var reläet till ACn extra fläkt.
Dock gav den första avläsningen 2 koder som det inte fanns nån förklarande text till i carsoft;

fel 49 från automatlådan (EGS)
fel 122d från från DME
Live datan gav vid handen att insugsluften var 6 grader, litet högt kanske då det var -2 ute? Men kanske är varmare inne i insugsröret, trots kall motor?

Testade med att byta plats sinsemellen på 3st relän ovanför batteriet, tänkte att det skulle utesluta relä till bränslepump.

Testade med att koppla ifrån LMM kabeln.

Resultat: Fortfande stendöd... hjälp! :(

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kamaxelgivare det är vad jag tror...
se
661
seb_540
328i M F30
OK... det var nåt som jag också funderat på, men borde det inte dyka upp en felkod då, typ crankshaft sensor? Detta var första gången jag använde carsoft, så jag är förstås novis.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
min granne hade fel på sin vevaxelgivare,men det visa ingen felkod på det.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Går bränslepumpen ??

///MVH Hasso
Länk
se
661
seb_540
328i M F30
hasso, vet ej - kan inte höra den, men det tycker jag att jag aldrig gjort om man jämför tex mot min gamla E30 där det finns ett klart surrande ljud. Står litet illa till ute på snöig gata, men jag antar att man måste riva baksätet och sätta en mejsel som stetoskop för att kolla om den snurrar?

Kollade i vart fall att det fanns soppa i "rätt" tankhalva genom att gå in i program 6 i kombiinstrumentet - där såg man att det fanns 20 liter soppa i den högra kolumnen, 0 i andra, dvs normalt och antyder att pumpen som flyttar soppa mellan tankhalvorna fungerar...

Lutar kanske åt att köpa en kamaxelgivare på iaf o testa, men känns surt att chansa.
se
661
seb_540
328i M F30
*burr*, -7 grader ute idag... rev bort baksätet, och kunde inte se att pumpen gick alls. Tyvärr hade jag glömt multimetern hemma, och kunde därför inte kolla om pumpen fick ström. Men eftersom jag antar att den ska surra(?) så fort tändningen är i läge 2, och den inte gjorde det rev jag loss den och tog hem. Kopplade på 12v på den - och den snurrade hur fint som helst... återstår alltså att gå tillbaka med multimeter och kolla att det ligger ström till pumpen, därefter blir det nog till att beställa en kamgivare.
se
661
seb_540
328i M F30
Wunderbar! Har hittat & fixat felet! Soppapumpen fick ingen ström pga av att jordkabeln som är fäst på baksidan av det kontaktstycke som sitter sas i locket för pump/givare var glapp. Lödde om den, och bilen startade direkt!

"Locket" är attiraljen rakt under siffran 8 här: Länk

pe
554
perf
320xd e91 -09
Exakt samm fel hade jag i somras. Letade så in i helvete innan vi hittade felet.
Grattis!
se
661
seb_540
328i M F30
Egentligen är riktigt sunkigt att en kabel kan gå av där. BMW borde använda högre kvalitet, kanske en mjukare silikon kabel utan skarv inne i tanken. Skulle faktiskt kunna gnista när en kabel går av, och den sitter maximalt illa till inne i toppen av tanken = mitt i förångad bensin... stor smäll.
Gnistrar kan det göra en hel del inne i tankarna, från pumpar, reostater till tankmätare osv. Blandningen är alltid mycket för fet för att kunna antändas, som väl är...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.