AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.170

Stenskott i fronten z4

Pe
15
Petergt
Z4 3.0 -03
R 1100 GS -97 (MC)
Hej
Undrar hur vanligt det är med stenskott i fronten på z4.
Är det vanligt med omlackade fronter?

Var ute och körde i skåne i helgen och såg sedan att jag fått minst 10 stenskott i fronten.
Höll stort avstånd till bilar framför så man undrar ju hur man fått dem.
Irriterande, men verkar som om vägverket vräker ut småsten på våra vägar!
Väntar till hösten/vintern med att lackera om fronten....
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det finns ju anledningar till att man inte bör ta ut sin finbil sena höstar eller vintrar. Som du säger så vräker ju vägverket ut grus på vägarna så även om de är torra så ligger det grus där som lätt skjuts upp på fronten av framförvarande eller mötande bilar.
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Vägverket och kommunen säger att dom sandar , men det dom gör är att sprida ut bergskross - små sylvassa stenflisor. - Detta för att till våren kunna sopa upp det rensa det och sprida ut det igen nästa vinter. Och dom är verkligen vassa, jag har fått laga ett otal punkteringar på sambons cykel pga.dessa . Det är nog bäst att vänta tills 1:a maj med att ta fram pärlan, då brukar det vara sopat och fint.
Det finns ju färdigskuren plastfilm som man kan sätta på utsatta ställen men den brukar bli ful efter ett tag så jag vet inte om det någon lösning det heller. Annars får man nog vara beredd till att omlackera front och huv med jamna mellanrum om man vill ha en fin bil . Många gör nog det när dom ska sälja eller byta
Mvh Ballder
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Dagens miljövänliga vattenbaserade färg orkar inte ens stå emot minsta lilla gruskorn.

Skicka över fronten till Baltikum, och lacka den i gammal hederlig miljöförstörande färg ;)
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
mja det beror lite på klarlacken också faktiskt. Lastbilar använder en flexibel klarlack som tål väldigt mycket dock blir den inte exakt lika glansig som vanlig klarlack. Skulle jag lacka om bilen skulle jag köra med flex klarlack på fronten och sidokjolarna. Då slippar man många stenskott, inte alla men många ;)
Pe
15
Petergt
Z4 3.0 -03
R 1100 GS -97 (MC)
Hej
tack för alla tips.
Lackar om i höst och sätter förmodligen detta skydd sen.
Länk
Någon som testat, blir det gult efter et tag?
Har sett många Porsche Boxster med detta skydd.

/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.