AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.020

Köp av BMW 328 coúpe -96. Vad tänka på?

Hej. Jag ska fara och kolla på en BMW 328 coúpe -96 till helgen. Har hört en del om att det vill till att dra en hel del olja pga dåliga foder pga alublocket. Var det bara det tidiga årsmodellerna? Eller bör jag dra åt mig öronen?

Nåt annat att tänka på?

Mata mig med info.Den verkar grymt fin, men man blir ju lite avskräckt när man hör om oljeförbrukningen som sen slutar i att man får riva hela motorn. Och det har jag inga planer på.

Mvh Isak

Kör: Saab 9000CC Aero -91 220hk/334nm original
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tycker inte att du ska lägga så stor tungd vid det du hört. Har bara hört possitiva saker om 328:a motorn och har aldrig hört att det som du nämner ovan. Och det är inte många (rätt servad) 328 motorer som har rasat vad jag vet. Alla bilar drar olja mer eller mindre och det är mig veterligen inte speciellt för 328. BMW har en tolerans på 1 liter/100 mil, vilket är väldigt mycket enl. mig och det tror jag inte någon, rätt servad och modern BMW gör.

Vad har bilen i fråga gått? Är den rätt servad?

Någon annan som hört något om detta?

Min fd. 328 spann som en katt och drack "lagom" med olja, uppskattningsvis 0,5 lliter/1000 mil. Även mina polares 328:or fungerar utan motorproblem.

Mvh Jimmy

Länk

///Micke
Min cabrio Länk
OKej nåt positivt iaf:) Den har gått 20100mil. Av denna ägaren har sevicen sköts. Ska kolla med tidigare ägare vad det säger om den:)

1l/100mil?! Skulle en bil dra så mycket så tror man ju att den är påväg att rasa direkt..

mvh

Kör: Saab 9000CC Aero -91 220hk/334nm original
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Moribound: Håller med dig men det är den gräns som BMW verkstäderna har. Vet oxå att bla. Audi har samma gräns. En kollegas 2 år gamla A6 Avant 2,4 drar ca 1l / 500mil och det va helt inom gränserna enl. Audi.

Mvh Jimmy

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Min gamla 328:a tog inte en droppe olja mellan servicarna på knappt 1000 mil!
Hade gått nästan 18 000 när jag sålde den.
Min nuvarande alpina på ca 9000 mil tar 1 liter/150 mil!
Tyvärr inget ovanligt att 3.3:orna gör det men någon som vet varför egentligen? Är det 0w30 "vattnet" som man häller på den?

Att moderna motorer drar olja beror i många fall på att biltillverkarna försöker uppnå lägre friktion i motorn för att sänka bränsleförbrukningen. Både Audi, Volvo och BMW vet jag har jobbat på detta.
Tyvärr resulterar det i att oljeförbrukningen skenar iväg vilket är trist för bilägaren.

Min 328 tog inte en droppe olja mellan servicarna (1500mil), men då var den fullservad enligt alla konstens regler.
Enda problemen med de tidiga M52 motorterna är haveri pga nikasilbeläggningen men detta rör i stort sett bara 328:or som rullat i UK eller i USA på deras bensinkvalitet.

Min nuvarande 320 drar ca 2L mellan servicarna (2500mil), förbrukningen går upp lite under vintern har jag märkt.
har en 328-97 som spinner underbart, är dock automat men går undebart endå,

drikker inte en droppe olja,

glöm inte kolla ac systemet som jag gjorde,och givetvist funkade den inte när jag väl kollade,

se till att få alla nycklar till den oxå , har för mig att det ska vara 2stora med central lås\larm och en liten,
Har också en fråga angående samma bil och samma årsmodell...
I vilket skick bör en automatisk växellåda på en 328-94 som har gått nästan 20000 mil, eller rättare sagt ,hur ska den inte kännas när man provkör?
Har hört att som slits väldigt lätt om dom inte får rätt service...

Menade förstås en 96a...
Tänk på att inte betala för mycket...:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.