|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skrev detta inlägg för ett tag sedan, SNÄLLA OM DET ÄR NÅGON SOM VET NÅT SÅ SVARA. BILEN HAR NU VARIT PÅ ETT PAR VERKSTÄDER MEN ALLA TVINGAS GE UPP. BATTERIET HAR JAG NU BYTT MEN DET HJÄLPTE INTE...:) NÅN SA ATT DET KAN VARA GENERATORN, NÅN SA DATABOXEN, DET BLIR DYRT! Har haft flera BMW och alltid tyckt det är superbra bilar, har nu en 316i -03 som också är mycket bra, går billigt!! Men har ett problem, så fort det är minusgrader så går bilen bara några hundra meter, sen tänds alla lampor på hela instrumentpanelen och motorn börjar hacka, oftast så dör den inte helt men det har hänt. Kan det vara batteriet som är för dåligt? Har en annan möjlighet, jag har tydligen kört i något under bilen så att ett av de små spröten som jag har tagit reda på är temperaturgivare har ramlat av, den kontakten som hör ihop med givaren hänger lös under bilen, kan det vara därför? Jag har ingen färddator på bilen men tydligen skall det finnas en "snöflinga" som tänds under en viss temperatur, min tanke va att kanske det sprötet som sitter kvar ger ifårn sig en signal och när det ena sprötet saknas så är det nåt som ballar ur och ger detta fel...?? En annan sak som också händer strax innan bilen dör är att halvljuset varierar i styrka, oftast blir det starkare än normalt, samma sak med bakljusen, dom lyser med bromsljusstyrka hela tiden innan bilen dör... Är det någon som vet? Om batteriet är för dåligt så borde det ju kanske betyda att generatorn också är kass... Tacksam för hjälp! Mvh Uffe | |
| Har likande problem emd min bmw från92. Elfel vid minusgrader. Har hört att de kan vara grundmodulen. | |
|
Ok, och vad är grundmodulen?? Är det den beryktade databoxen?? Mvh Uffe |
|
| Har verkstäderna hittat några felkoder och i så fall vilka? Var det verkstäder med BMW kompetens? Här har du ännu en BMW E46 från 03 med batteri relaterade symptom så det är nog mitt grund tips helt utan belägg förstås. ---> Länk Detta var ett extremfall som inget annat som jag känner till... | |
|
Hej! Den verkstad som jag varit hos är en fd BMW auktoriserad och har kvar hela diagnostikutrustningen, finns inga felkoder enligt dom. Denna verkstaden har jag varit på innan och är beryktad i Halland som hur duktiga som helst på BMW, tyvärr har dom nu bytt ägare så jag börjar tveka på dom nu. När jag varit där tidigare så stod den ena lyxmodellen efter den andra av BMW utanför och väntade på Service. Med en gammal BMW jag hade så va jag på varenda bilverkstad i Halland och dom hittade inget, denna verkstad tog en timme så hade dom hittat det. Det va en kabel i kontakten till databoxen som va av. Det hittade dom bara med hjälp av en "testvagn" med ett bilbatteri, en stor glödlampa och två långa sladdar, han gick runt och mätte på olika ställen på bilen och kliade sig på hakan. Efter ca en halvtimme så sa han bara "nu vet jag vad det är" och skruvadde isär nämnda kontakt. Då fick jag mycket stort förtroende för dom. MEN, som du säger, det får nog bli en verksatd som är auktoriserad nu. Har bara erfarenhet att det man först gör är byter databox för 10.000 kr utan att kolla om det kan vara något annat, det vill jag inte... Tror mer och mer ändå att det kan ha något med den saknade tempgivaren i fronten på bilen att göra. Den tempgivare som sitter kvar ger en signal att det är under 2 plusgrader och vill tända snöflingan på instrumentpanelen, men det går inte och då ballar det ur. Eftersom det BARA är när det är kallt, aldrig annars. Batteriet har jag bytt och jag hade samma problem morgonen efter tyvärr. ELLER som dom sa från början, generatorn. När jag körde till verkstaden igår morse så lös laddningslampan de första 1,5 milen och sen slocknade. Det har aldrig hänt innan på kalla mornar. Det ger ju en liten aning också om att det kan vara generatorn som är galen. TACK FÖR ATT NI SVARAR!!! Mvh Uffe |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
men om felet uppkom efter att du har kört av vägen är det väl en försäkringssak? rimligen är självrisken lägre än kostnaden för att felsöka. annars så kan nog avsaknaden av temgivare ge konstiga signaler till motorn, tex så kanske insprutningen "dränker" motorn om den inte vet riktiga temperaturen. fast jag är ingen expert.... Mvh Johan |
| förstår ej? Har de hittat felet på den där vekrstan eller? | |
|
Hej! Det är tyvärr så att det är inte jag som "kört" av vägen, tror inte den har varit av vägen. Den plastdel där givaren sitter är sprucken och givaren borta, en gissning är kanske en isklump som körts på eller nåt. Antagligen va den så när jag köpte den för jag har aldrig sett någon temperaturangivelse eller "snöflinga" på instrumentpanelen, så inte för att skylla ifrån sig men jag tror inte det är jag. Har nu köpt en ny plastdel och givare som jag skall sätta dit imorrn. MYCKET spännande och se vad som händer. Nej Verkstan har inte hittat felet. Det jag beskrev va ett fel som jag hade på en BMW för 8 år sen, därför fick jag sånt förtroende för denna verkstan. Hämtade den där igår, dom trodde det kunde vara styrbox för ABS bromsarna, dom hade haft ett liknande fel på en annan BMW dom haft inne med liknande symptom. Den kostade ca 10.000 kr att byta, och han tyckte att bilen går ju, om än lite skum så han tyckte jag skulle höra med någon mer och se vad dom tror. Han tog inget betalt för två dagars felsöking..:) JOHAN: Det du skriver om att kallstarten, med tanke på bränsleinsprutning låter mycket troligt, TACK! En till som tror på min teori om detta, det värmer, då e man inte helt körd på bilelektronik, har ju trots allt en ingenjörsutbildning avklarad med massa ellära...:) Som sagt, skall bli spännande imorrn när jag får dit grejorna... Mvh Uffe |
|
|
E46 (3-serien) har ingen snöflinga som tänds vid halkrisk. Det "piper till" och yttertempangivelsen blinkar till en stund. Jag bodde i Halmstad i ett par månader under förra sommaren och var inne en del på Bendts Bil som numera har BMW i stan efter Rigo. Jag fick ett exemplariskt bemötande av servicepersonalen hos Bendt, klart bättre än i Malmö/Lund. Hade testat att lämna in en hos dem för en diagnos. Om inte annat bör de ha den senaste mjukvaran till din bil vilket kanske kan råda bot på dina bekymmer. På vissa nyare bilar kan detta göra underverk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.