AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.130

Gasrespons E30 325i

MickeCTR
Hej,

Är nybliven BMW ägare och har en fråga ang. gasresponsen på min bil som enligt mig knappt finns, är verkligen seg att gasa upp i varv.

Hur råder man bot på detta, bilen känns som en trött diesel merca vid varvning, går dock bra när man drar på men har även då dålig respons.

Haft Honda och EVO innan och de bilarna har helt annan respons på gasfoten.

Hur lösa?
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Sätt in en mod CDV (clutch delay valve), eller så går det väl att ta bort den helt också? (hmmm)

Men jag har hört mycket bra från dessa: (Ska även jag inhandla en mod CDV):

Länk
MickeCTR
Tack men gäller detta verkligen en gammal E30?

Jag misstänker att det måste vara andningsvägarna, tex luftfilter,LMM,spjällhus eller liknande.

Var är alla människor som har egen erfarenhet? Kom igen nu Auto Power, har hört gott om er så ge mig lite svar nu. (Borde ju behandlats förr tycker man)
MickeCTR
Nå?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
CDV finns inte på e30 och skulle dessutom inte ha påverkat gasresponsen det minsta.

Har du kontrollerat att inte luftfiltret är igensatt? Testa att plocka ur filtret och gasa. En vanlig service med luftfilter olja och tändstift/kablar brukar inte vara helt fel när en motor inte riktigt uppför sig.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
MickeCTR
Tack för ett bra svar, har rengjort luftfiltret och ingen skillnad.
Bilen går alltså jämnt och bra när man kör bilen men på tomvarvning så är det riktigt dåligt gasrespons.

Jag är dock van japsare, lättare motordelar, aluminium och mindre motorer.

Men detta känns ju trist, inte något rejsig karaktär direkt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
M20 med Motronic har skitkass gassvar från tomgång. Har alltid stört mej på detta men inte lyckats få bort det. Gissar på att den har snålt ställd accpump.

---
Going sideways.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Lätta svänghjulet?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det är tyvärr nog bara att gilla läget MickeCTR. Har bara kört en Honda, en CRX -89 utan V-Tech, men j-klar vilken respons! Är man van vid detta kan jag tänka mig att M20´n känns seg i jämförelse, utan att den kanske egentligen är det. Beror ju på vad man jämför med.
För att råda bot på den "dåliga" responsen får man väl lätta svänghjulet och kanske skaffa något programmerbart sprut där man kan skippa luftmängdsmätaren.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Ku
109
Kunta
120d -06
Jag har själv haft en Honda CTR och om man ska ha en gämförbar bil med den så måste man gå på M modellerna för att få en liknande gas respons.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.