|
|
|
|---|---|
|
Jag var ute och sladdade på en fotbollsplan när den första snön hade fallit, efter en stunds lekande så tändes ABS lampan, jag startade om bilen och lampan släcktes, efter nästa runda så hade lampan tänts igen, jag startade än en gång om bilen och lampan släcktes. Efter detta så fungerade ABSen och bromsarna perfekt, fram tills det att jag var ute å slirade nästa gång, efter denna gången så beter sig bilen mycket märkligt. När jag startar bilen så lyser oftast inte lampan, men när man bromsar, svänger eller kör över farthinder så bromsar höger frambroms lite av sig själv, men ABS funktionen fungerar som den ska, även vid 3 kraftiga inbromsningar efter vart annat. Efter ett tag så tänds dock lampan och ABSen sätts ur spel, men nu så slutar höger frambroms leva sitt eget lilla liv, och fungerar helt normalt. Bilen har gått 29 700 mil och har tidigare haft problem med höger fram broms ok. Jag försökte kolla ifall min ABS givare eller skarv hade blivit kortsluten, skarven såg helt okay ut men givaren hade rostat fast och jag kunde inte få loss den inte ens med hammare. Eftersom bromsarna fungerar som de ska när ABS systemet sätt ur funktion så borde det inte vara oket som spökar igen? Vad kan detta fel bero på? Min bästa gissning är att det är givaren som spökar, men jag får inte loss den. | |
| det låter som det ändock är abs-givarn som spökar... | |
|
Är med största sannolikhet någon av de fyra ABS-givaren som är slut. Oftast brukar de främre givarna ta slut först. Det är faktiskt såpass "billigt" att det knappt lönar sig att byta själv eftersom varje givare ändå kostar ca700kr och hela bytet inklusive felsökning samt nollställning av felminnet kostar ca1500kr på BMW verkstad. |
|
|
får prova värma för att få loss den, någon annan som har ett tips? Måste man nolla datorn efter ett sensorbyte? |
|
| du behöver ej nolla efter abs-givar bytet... | |
|
dicka o: Är du verkligen rätt på det? Bägge Förenade Bil verkstäderna i Malmö samt Jarls Bilservice i HBG (vilka är de verkstäder som bytt på mina E36) påstod att felminnet i datorn måste nollställas efter bytet, annars fortsätter ABS-lampan att lysa. Tror knappast att tre olika BMW verkstäder skulle vara fel på det, eller? |
|
| För extra pengar kan man säga vad som hellst | |
| om abs enheten är ok,så ska den slockna av sig själv om allt är ok.vill bara tillägga har bytt själv på min 3st,lampan slockna antispinn fungerar som den ska.det klart dom vill göra allt o serva byta lampor osv o tjäna pengar.till löner o lokal.det förstår vell jag också varför dom säger så... | |
|
Jag var inne på BMW igår och frågade, ingen nollning krävs. De tar 2 520 kr för jobbet om de ska koppla upp den mot datorn, 2 000 kr om de bara byter höger fram. utan att konstatera felet först. Vill jag köpa sensorn separat kostar den 1 200 kr, ingen nollning krävs som sagt men den måste ju justeras korrekt. MVH Oskar |
|
|
Då verkar det vara spridda rekomendationer när det gäller nollställning av felminnet. När det gäller priset låter det som en blåsning, ffa när det gäller själva ABS givaren. Antar att du var inne på BMW i Lund, de är oftast rejält dyrare på de flesta reapartioner än BMW i Malmö. Åtminstone har det varit så de gånger jag ringt och begärt prisuppgift. Betalade 1475kr för byte+felsökning på Förenade Bil sommaren 2004 inkl 10% BMWCS rabatt. Sensorn kostade då 675kr enl. kvittot. Att priset skulle dubblas på knappt 2 år låter orimligt. När jag bytte min andra sensor i samband med inspektion2 våren 2005 på Jarls i HBG betalade jag ca 1600kr för hela kalaset. Kan tänka mig att en del verkstäder har höjt taxan/h sedan 2005 men en fördubbling av priset på ABS-givaren låter som sagt orimligt. |
|
| Felsökningen av min ABS kostade 266:- och tog max 5 min. ABS-givare höger fram kostade 860:- på BMW/Bilcentralen. | |
| Detta var i maj 2006. Givetvis kvävs ingen nollning. | |
|
henrikk: Dessa priser låter betydligt rimligare än de 2520kr som Oskar skulle få betala hos, vad jag antar är, Theanders i Lund. Har svårt att tänka mig verkstaden debiterar mer än 30min för bytet vilket i ditt fall skulle ge ett totalpris på ca 1700kr hos Bilcentralen om man räknar med en timdebitering på 1500kr/h. Verkar detta stämma med vad du fick betala i totalpris för bytet? Hittade den här tråden Länk Finns en del nyttig läsning där...verkar som att nollställning endast behövs om lampan fortfarande lyser efter att man bytt givaren. Tänk, samma mynt brukar ha två sidor :-) |
|
| Totalpriset blev 1126 då jag bytte själv :) Kan gissa att Bilcentralen i Nacka skulle ha tagit minst 2000:- då de är ganska dyra generellt. Bytet tog inte 30 min, snarare 3 timmar så jag demonterade det mesta runt omkring. Utseendet skiljde mellan den befintliga och den nya givaren. Den gamla hade ett metallhölje som jag trodde skulle sitta kvar, vilket försvårade det hela något... | |
|
Vad jag läst mig till i mektipsen här på forumet så har kvaliteten på de nya givarna förbättrats jämfört med originaldelarna från fabriken. Om de nya verkligen är bättre jämfört med föregående återstår dock att se om sisådär 5 år när de första kullarna av E36 med utbytesgivare i så fall lär drabbas igen... |
|
|
Prisuppgiften var ifrån nya BMW ute i Fosie. Kan hålla med om prisskillnaderna, när det var dags för inspektion I på min BMW 740 ville Theanders ha 7600:- medans Fosie endast tog 6800:-. Tack för alla svar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.