|
|
|
|---|---|
|
Hej, Kan någon hjälpa mig att tolka dessa fälg/däck-koder från trafikregistret? Betyder detta att de största fälgarna jag får ha på min bil är 18", bredd 255? Vad händer om jag krockar med större däck än angivet nedan (eller någon krockar med mig)? Får man ut på försäkringen då? Går bilen igenom besiktningen om jag sätter på större däck? FÄLGDIMENSION 8JX17/ET47 ALT DÄCKDIMENSION 195/65R15 91V 255/35ZR18 ALT FÄLGDIMENSION 6 1/2JX15/ET42 8 1/2JX18ET50 Tack på förhand! | |
|
Idag ligger kontrollen på däckdimmensionerna på ägarens egna ansvar. Det enda som jag vet måste uppfyllas är att däcket får inte sticka utanför skärmkanterna, inte heller ta i både de inre och de yttre skärmarna vi fullt rattutslag. Däckets rullomkrets får inte ändras allt för mycket i från standard dimmensionen. Om du uppfyller dessa krav tror jag inte svensk bilprovning har några invändningar. Försäkringsbolaget är nog mer intresserad om att däckets mönsterdjup är inom de godkända gränserna. |
|
gretzky |
Om det gäller 330:n du har så tror jag inte du får på en 8,5*18" fälg med inpressningsmått på 50. Tar garanterat i innerskärmarna. Har själv 8,5*18" på sommaren med en inpressning på 35 vilket passar kanon. Håller med föregående text att du får ändra rullomkrets max +-5% Sen tror jag varken polis, bilprovning eller nån annan bryr sig så länge hjulen går innanför skärmarna och är lagliga(inga sprickor, lagligt mönster). dieseldoris |
|
gretzky: 8.5x18" ET50 är bmw:s originaldimensioner till flera av deras fälgar med bland annat 255/35-18" däck på så det är inga som helst problem.. fram brukar det vara 8x18" ET? med 225/40-18" Diesel-räsern /Rickard |
|
| Tack för alla bra svar. :-) Men bra svar leder till fler frågor. Vad är ET mått (inpressningsmått)? Hur defineras ET måttet? Om jag tolkar er rätt skulle jag kunna sätta på ett par 19" fälgar som är 255 breda, bara jag ser till att fälgarna har rätt ET mått och rullomkretsen max ökar 5%? | |
|
Du är inne på rätt spår ;) Här kan du hitta info om ET och räkna ut rullomkrets Länk Länk //Devva |
|
gretzky |
tarzan325: måhända att bmw kan ha nån originalfälg med et50 men med tanke på hur mina hjul sitter skulle jag aldrig sätta på en fälg med högre et än 40. Måste se otroligt löjligt ut. Monterar man på 18"-hjul på en bil vill åtminstone jag att dom ska fyllla ut hjulhusen något lr? Med et50 borde man näst intill få in en knuten näve mellan däck o skärmkant? Snyggt? dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.