|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, min 525i -95 startar inte. Efter att ha läst flera inlägg så blev jag säker på vevaxelgivaren, senare efter att ha läst några till så har jag ingen aning. Körde den, har ryckt ytterst lite några gånger men inte så man funderat så mycke över det. Efter att ha ställt ifrån mig den och skulle ta den några timmar senare startade den upp och dog 2sek senare. Så gjorde den några gånger, inte efter varandra utan när den stått nån timme. Nu startar den inte alls. Har bytt stift, bytt pump och kollat filtret, inge fel där. Den bara gnuggar, den lovar inte ens, känns pracis som den inte får någon gnista, har dock inte kollat den då jag inte vet hur, då stiftet inte låser sig fast i tändhatten. Har läst ett inlägg om olja från ventilkåpspackningen som gjorde att den inte tände alls, hade nämligen olja på 2st stift, på själva keramiken inte nere i förbränningen eller i tändhatten. Sen har jag även läst om vevaxelgivaren som jag nämnde....någon som har ett förslag??? Hur kollar jag givaren?? Vilka värden och hur kommer jag åt den?? Har kollat men verkar knepigt att komma åt då jag bara ser en kabel ner vid termostathuset..... Tack på förhand.....ledsen BMW ägare. När man inser vad BMW är vill man aldrig byta!! | |
|
Hallå..... Är det ingen vänlig själ som kan hjälpa mig???? När man inser vad BMW är vill man aldrig byta!! |
|
|
hej skulle börja med att prova om gnista finns(finns gnistprovare på biltema för en liten slant)(behövs nödvändigtsvis inte då du även kan lägga stiftet mot motorn ir nått) sedan kontrollera fördelare osv har du m20 motorn i bilen ir? |
|
| antar att du har m50? | |
|
Hej.. Ja det är en M50, alltså ingen fördelare, en tändspole för varje stift. Tänkte kolla gnistan men ångrade mig då tändstiftet inte låser i tändhatten som andra bilar, det ramlar lös, tändstiftet trycks ihop med tändhatten då man skruvar fast tändspolen (sitter i två skruv och är ansluten till tändhatten). Törs man hålla i tändhatten och trycka tändstiftet mot gjord när man startar tror du?? Med typ hanske eller något?? Tacksam för fler svar. När man inser vad BMW är vill man aldrig byta!! |
|
|
klart du törs hålla i, se till att jorda stiftet och inte ta i jord själv. Ta på en lite tjockare handske, men skulle tro den intebehövs. Sen är det inte så farlig stöt heller, killas lite bara. Dte är mycket volt, men inga ampere och det är ampere som är farligt. /Fredrik |
|
|
Tack så mycke. Då ska jag prova det, hoppas man blir klokare efter det. När man inser vad BMW är vill man aldrig byta!! |
|
|
Haj... Har ingen gnista....den låter tom som fan när man försöker vrida runt, soppa kommer det. När man inser vad BMW är vill man aldrig byta!! |
|
|
Hmmm Har hittat eventuella felet. Kollade juh gnistan och hade ingen, de jag glömde var ju att jorda tändspolen, så jag har gnista!! Konstaterade att efter alla startförsök då det hela började surade jag ner den (förmodligen) bytte ju pumpen men då var den nog redan sur så den startade inte iaf. Så den stod en månad utan att egentligen veta felet, kollade inlägg så ögonen gick i kors!! Kunde ju inte ana att den skulle vara sur så som jag kärrade den, och det var inte lite de. Tog bort säkringen till pumpen, kärrade den till jag antog att den inte fick fram mer soppa, tog bort stiften, kärrade bilen tom en pytte stund, hade stiften inne en dag så de fick torka, motorn fick också stå och torka. Dagen efter monterade jag allt, kärrade lite medan an vän duttade med säkringen och då fick jag liv i den!!! Flera gånger på det viset. Nu är det så att det är allt den gör!!! Startar och dör, startar och dör, kan inte trycka dit säkringen helt för då hör man att den surar. Någon som vet vad detta beror på???? Nu startar den ju men vill i stället inte gå, startar upp ordentligt på höga varv och dör?!?!?! När man inser vad BMW är vill man aldrig byta!! |
|
|
Kan tyvärr inte svara på vad som orsakar detta men med gnista och bränsle borde den ju starta. Vet du med säkerhet att den blir helt sur? Annars är bränslepumpen med relä värd att kolla, inte ovanligt med intermittent funktion på dessa. Att lossa och manipulera de individuella tändspolarna kräver att man vet vad man gör, att jordanslutning till dessa osv säkerställs innan man testkör. Se alltid till att ett tändstift är inkopplat och jordat, utan stift blir spänningen så hög att man ofta slår sönder isoleringen i spolen med senare problem som ett brev på posten. Det är en myt att tändspänningen i nyare system är ofarlig, snarare tvärt om. Det sitter inte varningsdekaler för syns skull, och det finns folk som slagit sitt sista hjärtslag efter närkontakt med detta under huven. Med elektroniska tändsystem är energimängden på en annan nivå än på moppens tändstift, prova gärna den som vågar. Att det hjälper med att inte röra vid bilens chassi är en annan myt, den teorin stämmer kanske upp till några hundra volt, men tyvärr inte vid högspänning. FP |
|
|
Här är lösningen på mitt fall,finns ju stora likheter med ditt.Länk Mvh/Micke |
|
|
Halloj... Tack för svaren. Precis som Folke säger så borde den ju starta med soppa och gnista, fast den gör ju inte de!?! Bränslepumpen är ny och det sprutar på bra så de kan ej vara den eller relä, antar jag iaf för soppa får den ju när vi matar manuellt men den dör om man vill trycka dit säkringen helt. Ska kolla upp vevaxelgivaren som du säger Micke, är ju faktiskt likt de problem du hade. Mvh/L När man inser vad BMW är vill man aldrig byta!! |
|
|
Halloooo!!! Problemet är löst!! Det var helt enkelt för kallt när jag kärrade så den orkade inte hålla igång den. Gjorde ett nytt försök igår när det var varmt och du kunde vi hålla igång den med duttandet och slutligen sätta dit säkringen helt. Fast höga varv var det för att den inte skulle dö, körde 5km, hade full temp och sen stängde jag av den. Senare på kvällen startade den galant. Blir man glad eller!!!!! Så från början var det bränslepumpen som var felet, när vi hade bytt pump var den ju rean sur så den gick naturligtvis inte att starta. Så nu vet jag hur en sur BMW låter och det låter inte bra men det är heller inte farligt :-) sen har jag även lärt mig vad känsliga de är för att bli sura och hur svårt det är att starta dem om man inte vet hur, även om det var för att pumpen var dålig som jag surade ner den så är de jävligt känsliga (Vissa modeller skulle jag tro) Nu kommer vi till ett annat problem, nu går den lite ryckigt och känns lite orkeslös, förmodligen för att den rycker då. Vad kan göra att den rycker, är de känsliga för tjuvluft vid ventilkåpspackningen??? Tacksam för förslag... Mvh/ L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.