AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
985

E39 fronthögtalarfråga, framdörrar

BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Hej!
Jag undrar vilken storlek det är på högtalarna i framdörrarna på en -00 e39 Touring, 520i. Jag tror och är rätt säker på att det är standardsystem då jag hört att det finns stereokit som tillval..
Undrar även om denna är ett bra alternativ Länk

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det är 5.25" på högtalarna i "lådorna" sen så finns ju separat diskant och mellanregister i vissa paket.

Ta reda på om orginalsystemet orka driva de högtalarna samt så att de får plats på djupet. Dra nya kablar till dörrarna på en E39 är verkligen inte roligt, om det ens går att göra om man ska anväda sig av orginal genomföringshål?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Behöver man dra nya kablar?
Skall bara byta ut 2 högtalare..
Undrar även, vad är maximala monteringsdjupet, original?

Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Länk
Jag kör med dessa i dörrarna fram i min bil tycker det funkar kalasbra jämfört med orginal. Har inte bytt några kablar tror det finns ett mektips på montering av högtalare fram på en E39 på forumet

///Johan
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Glömde länken Länk

///Johan
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Okej, då har jag fler frågor.
Skall/bör man byta ut även diskant + delningsfilter, eller räcker det med bara högtalare?

En fråga till, det finns ju Airbag i dörren, finns det ingen risk för något när man skall demontera dörrsidan?
Det var något fel på rutan och det sades att inte "vemsomhelst" kunde göra det, eftersom det fanns airbag där...
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Du bör göra bilen strömlös i minst 30 min. Lossa jordpolen från batteriet och se till att den inte kan hoppa tillbaks. Efteråt får du ställa in datum o klocka o ev. språk.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Du behöver inte oroa dig för airbag i dörren. Den sitter fast i dörren och det enda du behöver montera ner är dörrsidan.

Det är inte alls nödvändigt att dra kablar. Jag hade rekommenderat att ta en titt på diskanterna också om du ändå ska byta.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det går att dra nya högt kablar (2 par tom) genom original genomföringarna men då måste den stora konakten modifieras.Skall man bara byta högt och inte mont steg eller om man inte är super knusslig så duger original kablarna långt. Som sagt: air bagen behöver du inte bry dig om.Skall du byta högt så antingen sätter du i ett kit med separat diskant+filter eller ett par coaxial högt och kopplar ur original diskanten.Om du gillar MDS så skulle nog detta passa:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.