|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har haft lite trådar ang reperation av lackskador, som stenskott o repor mm. Det jag undrar är om man våtslipar en klarlack, sen polerar, kan man verkligen få det som nytt?! ..alltså att man inte kan se att man våtslipat? När man slipar en klarlack så blir den ju repig o helt matt....kan man plolera upp det helt så det blir som nygg?! Jag vet ju att man slipar mellan lackningar när man lackar bilar och trägolv, men då lackar man ju efter.... Och jag vet ju att man kan polera upp en repig klocka med plastglas...så det borde gå, men vill för säkerhetsskull veta innan jag vågar slipa själv på min fina bil ;.) | |
|
Jag skulle inte våtslipa, men om du ska göra det gör det bara på små ytor. Mvh. |
|
|
Hej. Det går att slipa ner en hel bil med T ex. 1500 papper och sen polera upp den utan att se vad den varit med om. Senast förra vecka lämnades här ut en Svart Alfa som var brandskadad i hela lacken pga värme och släckningskemikalier. Den fick slipas ner för att komma till "frisk" lack. Men dock inget jag rekommenderar om man inte har gjort det förr! Mvh J.Sandell |
|
|
Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Micke! Det där kallar jag för undehållande läsning! Mycket seriös renovering han utför! =) MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Kan man lugnt säga. I vår så ska jag gå steg två i Extreme Car Polish och den kursen innehåller just våtslipning innan polering. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Ok, tack för svar! Det jag ev. kommer våtslipa är alltså mycket små områden, en stenskotts-skada min min nylackade huv :-/ ...och en repa på dörren. Dessa 2 skador skall jag klarlacka o sen våtslipa lokalt, mycke små områden 1x1cm + 1x3cm Tror jag vågar, har inte provat men skall prova ;.) Jag är en gambler ;.) |
|
|
Var köper ni 1500 och 2000-papper? Jag har sökt i flertalet butiker men hittar aldrig finare än 800-papper. ///Niklas |
|
|
Det är väldigt svårt att hitta 2000-papper, men hör med lackeringsfirmor om de vill sälja ett par ark till dig? Mvh/ Niclas |
|
| Nisse: Gå in hos en billackerare och fråga om du får köpa lite. Mvh/Jörgen | |
|
Bilfärgsbutiker har väl sådant? Upplands bilfärg har iaf bra urval ifall du finns i trakterna av Uppsala :-) /M |
|
|
Har aldrig varit i Uppsala i hela mitt liv, men det blir ju en god anledning till att köra BMW genom att åka dit och köpa 1500-papper. Alltid roligt att upptäcka nya platser dessutom... Tack för era svar! |
|
|
Jag hittade på silvan 1000-papper (inte i närheten av 2000 men ialf) Kostade mig 120 kr för 100 papper woo :D. Tjänade ca 880 kr... Men bor du i närheten av västerås så kan jag rekomendera Färgproffsen de har allt inom lackering/slipning osv. Kan även tipsa om 3M's produkter inom polish. De har ultra fine, super fine poliosh medel osv. Mycket bra grejer! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hittade 1200 papper hos Clas Ohlsson! =P MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
1200-papper finns ju nästan överallt. OK, ÖB, vilken färghandel som helst... Har hittat 2000-papper hos en firma som säljer slipmaskiner och tillbehör. De säljer upp till 4000 men de hade inga sådana hemma. Är väl inte direkt någon rykande åtgång på sådant kan tänkas. ///BMW - Was sonst! |
|
| Finns ingen anledning att gå över 1500 papper, 1200 går också bra att polera upp efter om det gäller små områden. | |
|
Var på Mekonomen igår, och de hade upp till 2500 papper i lager. :) Mvh/ Niclas |
|
| Hjälpte en kompis med att våtslipa hela hans bil. Det blir en jäkla fin finish om man orkar hålla på (jänkare som totalrenoverats till utstälningsskick). Men det viktiga är att hålla det vått hela tiden. Ha en "blom-spruta" när du jobbar med våtslipningen, så du kan durscha på hela tiden, får inte gå tort! Ytan blir väldigt matt och trist när man våtslipar den, men när du polerar upp den blir det riktigt fint! | |
|
Najs, tack för eran info, Bara en fråga ang våtslipa, kräver våtslipning speciellt våtslipar-papp? Eller går det med "vanligt" papp? |
|
| "Papp"? Är det slip-papret du menar? Isf är det ett specielt/ anorlunga för våtslipning. Våtslippapret blir mjukare än vanligt slip-papper när den blir våt. | |
| Kom ihåg att lägga papperna i blöt ca 20min innan du använder dom, och använd rikligt med vatten och såpa hela tiden... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.