AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
912

Vad är sprinten i handbromsbackarna bra för?

Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Vad har sprinten som bromsbacken för handbromsen sitter fast med bra för? Den kan väl knappast ta någon kraft ändå? Vad händer om hålet där den skall sitta fast är rostigt så den lossnar? Behövs den för mer än montering egentligen?
/Mvh Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det som brukar hända att backen viker ut sig och ger dålig anläggning dålig bromsverkan samt även skrapande missljud.
Det byts en del bromssköldar just pga upprostade hål.

///MVH Hasso
Länk
Eg
86
Egon84
535iA -92
Min e36 har just det problemet, upprostade bromssköldar runt monteringshålet. Resultatet blev att bilen inte gick att köra på grund av att handbrombackarna låg och slog och högg i, fick ta den på trailer hem...

Men om hålet är upprostat kan du köpa monteringsbrickor från någon annan bil (med trumbromsar) där sprinten sticks in från andra hållet, och sätta på baksidan av skölden för att låsa sprinten med.

/Per
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Men man måste väl ta bort hela navet eller hjullagret för att byta lpåten?
Kan man inte göra något smart för att lösa det utan denna omständiga åtgärd? Sätta i en skruv med mutter på baksidan, använda sakpinne eller svetsa dit något?

PS varöfr får jag inte på mina bromsskivor när jag bytt handbromsbackar? Måste de svarvas ner lite först pga rost?
DS
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Svaret på din senaste fråga kom väl Egon84 med.
Jag har sett de som monterat skruvar och brickor istället för sprintar och det fungerar faktiskt det med. Se bara till att det är tensilock muttrar så att de inte gängar av sig.
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Finns det plats för att trycka i sprintarna från andra hållet?
/Mvh Thomas
Eg
86
Egon84
535iA -92
Nej, du trycker i sprintarna som dom sitter från början och sätter brickan utanpå bromsskölden, pilligt, men det går.

Går säkert att sätta en svetspunkt där också, men det är ju lite svårare att få bort...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har varit samma problem på min MB190E, Där har halva bromsskölden ersatts med en ny halva , svetsas ihop istället för att riva hela navet mm.

///MVH Hasso
Länk
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Skall inte justerskruven vara fullt inskruvad?
Eg
86
Egon84
535iA -92
Justerskruven ska inte vara i något bestämt läge, den är ju just en justerskruv... När du sätter dit skivan igen kan det vara bra att ha den inskruvad, sen justerar du ut backarna mha skruven tills backarna går emot, och sen släpper på skruven ett par snäpp tills hjulet snurrar fritt.
Gör likadant på bägge sidor för att få jämn handbroms...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.