AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.115

hit and walk away, stockholm - växthuseffekt?

Så var man då på besök i huvudstaden i helgen och går nedför en gata tillsammans med frugan och två vänner när vi hör en skaplig smäll som får oss att vända oss om och se över gatan. En audi har backat hårt rakt in i fronten på en parkerad E39 530. Alla ser det, ingen säger ngt. Jag stannar och tittar. En dam kliver ut från passagerar sidan och går bak och hämtar något från bakluckan, tittar inte på BMW,n...

Föraren, en man i 40-50 års åldern kliver ut, går inte bak alls utan låser bilen och går åt annat håll. Jag blir skitförbannad, sliter upp ett papper och krafsar ner plåtarna och försöker hinna ifatt gubben (min fru säger, nej... inte nu igen...).

Ropar efter honom och han vänder sig om. Jag säger "du kommer att sätta en lapp på den bilen va?" svaret - "nej, det blev ju inget....."

Fy fan vilket folk. Änywej, vi satte oss på en pub och körde lite telefonsurf varefter vi snabbt fick tag i ägaren till BMW,n. Han ringde mig senare på kvällen och meddelade att det visst blev skador (och konstigt vore annars med den smällen) och att audin var en leasing bil men att han skulle jaga gubben för ett samtal annars skulle han återkomma.

Visst blir man sur!

Dagen innan hade jag betalat 1500kr för parkeringsskador på den hyrbil min fru fick ha medans verkstaden fixade till de parkeringsskador hon hade fått på sin vanliga bil..... Växthuseffekten verkar inte bara medföra sydeuropeiskt klimat utan även sydeuropeiska trafikvanor!

/Fredrik - taggad
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Själv har jag fått inbackad förardörr samt mer eller mindre alla dörrar bucklade och repade av dörruppslag och alla har smitit vet inte om det alltid har varit sån här "moral" i stockholm eller om den har blivit sämre och sämre?. Så numera är det alltid dubbelparkering på köpcentrum osv

Mvh Danne
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Man undrar ju om tesen stämmer som du skriver Fredrik "Växthuseffekten verkar inte bara medföra sydeuropeiskt klimat utan även sydeuropeiska trafikvanor!" ja om det nu har blivit mer av den varan så lär ju något ha hänt på senare år här i stockholm eller???

Mvh Danne
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Påminner mig om denna:

Länk

Men det är för j*vla tråkigt att folk inte bryr sig om andras egendom.
Hårdare straff ska det vara!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Hehe... jag har sett den förut, rätt skoj.
Kolla även in följande: Länk

en del av dessa filmer är inte alls roliga egentligen, i synnerhet den där en kille somnar och kör av vägen. Dock är reklafilmen för ford ka (Killer Ka) riktigt skoj, en sådan funktion skall jag ha på nästa bil

;-)
Paap Reeder
... helt onödigt arbete raksträckan med att skriva upp regnummer!

Bara att dra nyckel på Audin. Är den gammal klipper man ventilerna.

Förundersökning - dom - och straff i ett paket. Lätt som en plätt!

MVH /// Paap R

paap...

hade iofs varit skönt, men som sagt så var det en leasingbil så det hade inte tagit hårt nog. Om han inte gör rätt för sig nu så blir det väl anmälan = troligen inget körkort.

/Hämnaren
Paap Reeder
... ok ... hoppas det lyckas.

MVH /// Paap R
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Upptäckte igår att någon måste ha kört på min pappas TT när den stått parkerad. Vad krävs för att få det klassat som parkeringskada?
njae... Om bilen är parkerad och får en skada då så är det en parkeringsskada. Ring polisen och anmäl att bilen har blivit påkörd och att ingen har lämnat ngn lapp (=smitning). Sedan dokumenterar du skadan med kamera och ringer ditt försäkringsbolag. Du får stå för självrisken om inte han som gjort det träder fram då läggs självrisken på honom eller hans försäkringsbolag.

Det är inte så märkvärdigt, försäkringsbolagen är vana vid detta. Det krävs ingen specifik typ av bevisning i egentligen. Oftast har bolagen en specifik plåtfirma dit du hänvisas för uppskattning av kostnad, plåtfirman rapporterar till bolaget, bolaget väljer att köpa ut bilen alt laga den (i ditt fall givetvis laga) och sedan när plåtfirman får OK så bokar man en tid.

Så har det funkat för mig.

/Fredrik

/Fredrik
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Om det finns glaskross på platsen är det väldigt viktigt att du tar med det till försäkringsbolaget när du gör anmälan.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Ok, tycker att jag läst lite fall där det blivit strul och att vittnen nästan var ett måste om man vill slippa krångel men så är det kanske inte då. Min pappa nojar sig lite då skadan sitter på ett ställe där man nästan skulle kunna ha orsakat den själv men det måste väl tusen och åter tusen parkeringskador göra!?
javisst. Det är en vanlig uppfattning att bevisbördan ligger på försäkringstagaren men så är inte fallet. Man kan få den uppfattningen när man anmäler skadan men det är inget problem.

Det viktigaste är nog ändå om huruvida skadan är polisanmäld samma dag den upptäcktes, då tror jag det skall mycket till för att bolagen skall kunna slinka undan.

Vidare är det ju ofta så att det är mycket svårt att utifrån skadan avgöra om jag har blivit påkörd eller kört på. Om det inte finns vittne eller motpart så är det ditt ord och din polisanmälan som kommer att stå mot försäkringsbolagets ifrågasättande, men de har ju egentligen ingen info alls så hur sjutton skall de driva det?

Den enda frågan jag skulle ställa mig är om det är värt självrisken. En liten skada kanske kostar ett par tusen att fixa och då är det kanske bättre att ta det vid sidan av med tanke på premien.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.