|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag passar en väns BMW när an är i kina och har drabbats av ett haveri. Först dog batteriet efter ett par månader och nu har ABS-systemet slagit till. Om jag kör för fort (run 10 mk/h) slår bromsarna till. Varningslampan lyser. Jag hantar att det är något som hänt pga stömförlusten men finns det något man kan göra själv för att återställa den eller måste den lämnas in. /Björn | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ABS/ASC systemet resetar sig själv om allt är OK i systemet Men: Viktigt är att ha ett krytt fullladdat batteri, ABS systemet kräver mycket och är bland det första som ger indikation på låg batterispänning. Redan vid 12,3 Volt ska batteriet laddas minst 12 timmar. Bör ligga på minst 12,7V. ///MVH Hasso Länk |
|
En BMWägares bästa vän förutom Autopowers forum är en ctekladdare. Börja med att åka tiill exempel tilll Vuxendagis för män, Clas Ohlsson eller annan lämplig fackhandel. Köp en Ctek 3600 alt 7000. Koppla på den på pluspolen i motorn och minus sätter du på en av bultarna på fjäderbenet. Det kan ta upp till en vecka med modell 3600 innan batteriet är fulladdat. BMW drar mkt ström. När det är kallt halveras batterieffekten och kortkörnignar tömmer snabbare än vad det hinner laddas upp. på www.ctek.com finner du närmaste återförsäljare. Mvh Asken Som haft mången liknande bekymmer och testat sig fram till bästa lösning. Låt din vän investera i nytt batteri, det har han råd med när han kommer hem:) |
|
|
Tackar! Jag har redan satt batteriet på laddning och kommer efter era råd låta det sitta i minst en vecka. Mycket skumt problem, me det stämmer. Han kör mest korta bitar och han har flera gånger fått byta batteri. Synd bara att det här var nytt och borde klarat sig bättre. Jag ska rapportera hur det går. /Björn |
|
|
Hej Allt funkar! Tack för hjälpen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.