AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.241

Kör du din bil på vintern?

Sida 1 av 2
Ba
105
BaraBazz
Bmw 318i E46 -Såld
Bmw 330iM E46 -Såld
Bmw 330ci Cab E46 -Såld
Bmw M3 SMG II E46 -Såld
Bmw 523iM -Äger
Jag har precis köpt en 330 E46 som jag ska hämta imorgon. Hade först inte tänkt köra den föränn de blir framåt april men nu är jag lite osäker. Som en kille sade i en annan tråd "de e ju ingen ferrari" och det har han ju ifs rätt i. Men om man ändå har en annan bil man kan köra under tiden så kanske garage vore bra ?

Vad tycker ni jag ska göra och hur gör ni?

Bilen för intresserade:
Länk
Ba
105
BaraBazz
Bmw 318i E46 -Såld
Bmw 330iM E46 -Såld
Bmw 330ci Cab E46 -Såld
Bmw M3 SMG II E46 -Såld
Bmw 523iM -Äger
denna tråd skulle ha legat i "allmänt" kanske nån admin kan årgärda detta.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Om du har en annan bil så skulle jag kört den andra bilen. Skulle kört 330:in under "fina vinterdagar" dvs -10 och soligt. Hållt avstånd till andra bilar för att inte blästa fronten osv.

Om det är en period med fint väder så kör den, tvätta av och ställ in den igen.

Låt den andra bilen möta saltslasket.

Mina åsikter om det hela. Är annars av den uppfattningen att bilen mår bäst av att brukas, men ibland tycker man ju synd om den när han får bada i saltet.. Om man kunde spara bilen det så gör man ju så.
Här får du min syn på saken.
1. Kör bilen under vintern. Finns inget som är mer oekonomiskt en att ha en bil ståendes.
2. Kör bilen så mycket du hinner och njut, innan du hinner blinka så kommer bilbytarjävulen och du ångrar att du inte nyttjade bilen mer.
3. Håll efter bilen, dvs tvätta den efter behov (jag tvättar min 1gång o veckan), låt inte tanten äta, sminka sig eller skjutsa kompisar hundar etc :-)

Grattis till bilen! Hade själv en 330 innan jag köpte coupen.

//Jens
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag tycker du ska köra den. Men gör inte som jag dvs ligg för nära lastbilar. Har lärt mig den hårda vägen. 3 dar efter att jag fick min 330 så släppte en lastbil nått okänt rakt i framrutan på bilen. Blev en stor spricka som spred sig. Det var bara att byta hela skiten.
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Håller till fullo med JensaR. En 330 är till för att avnjutas. Bilen fungerar utmärkt att köra på vintern. Ta bara hand om den på rätt sät, dvs tvätta regelbundet osv.

Det var fö. jag som sa att det inte är en ferrari, och jag har ju rätt :)

Som sagt grattis till pärlan! Den skall du bruka!

mvh.
Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Min polare har en Ferrari 360 Modena -02 och tom han tar sin på en spinn då och då! Sedan så ser man hur mkt lyxbilar som helst ute på gatorna som Poerche, Masseratti osv så kör på! Men det kan komma o kosta ska du veta! Kör man "kuligt" så kan man hamna i en o annan snördriva...
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
jag kör med min 328 nu på vintern inga problem alls., lite jobbigt när man ska komma i väg från en korsning utan antistpinn ..
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag låg bakom en M3 e36 igår här i växjö den hade feta vinterdäck på så den lär ju köras året runt liknande en GT kraftigt, och var i fint skick =inte tokstylad på något vis!

Mpower
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Känns lite konstigt med folk som köper en bil för att inte köra den :)

Kör bilen och njut året runt!!!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Robert: Jag har en 20 år gammal Alfa i garaget. Den körs INTE på vintern... ;-)

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Bilar är till för o köras...
Det beror på vilken ambitionsnivå du har med ditt bilägande. Är du den pedantiska typen som stör sig på saker som tvättrepor, rost på obehandlade metalldelar (och senare även på andra ställen), samt stenskott lite överallt? Då kan jag varmt rekommendera dig att ställa av bilen och vänta framåt april. Anser du att "bilar är till för att köras" kan du gott ställa på och njuta av bilen även på vintern.

PS. Detta har diskuterats många gånger förut.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Bil = Förbrukningsvara = tuta o kör ;)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Enda anledningen att jag åker BMW är att den driver på rätt hjulpar för vinterkörning =)
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Köpte min BMW för nästan exakt ett år sedan, då var det vinter och jag har aldrig varit så nära döden så ofta som då... he he.

Denna vintern har den stått avställd, skaffade vinterbil och har fortfarande inte "lyckats" med någonting farligt, kanske för att den driver på fel hjulpar...

_____Vraum!_____
NF
440
NFd
325im -87
Det är bara att välja, skall man ha kvar bilen utan rost i många år går det inte att köra på blöta vägbanor och absolut inte på saltade vägar.
Är vägbanan torr på vintern så är det ju inga problem.
Vad jag vet så finns det ingen bil som tål vatten.

Nisse
Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Rost är bara ett av naturens sätt att ta tillbaka det som en gång var hennes! Gibbs fria energi dvs delta G för rostbildning på plåt/stål är ca 0 dvs processen sker spontant = utan energiåtgång! Detta gör att även iaf man galvaniserar (annat ord för förZinkning) så kommer din bil sannolikt ändå att rosta/oxidera och då mha vatten som gärna bjuder på sitt syre/oxid och där transformationen gynnas av salt som är en utmärkt bra elektrolyt dvs elektronbärare.
Ci
531
CiM
325ciM-04
som vv i sin tur påskyndar hela processen.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kör bilen.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Snatto det har nog inte med bilen att göra snarare höger foten som blir tyngre med bumsen =) .. Jag har inga problem alls med M3án, funkar klokrent dock blinkar antispinnet som om det vore Disco i bilen :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.