|
|
|
|---|---|
|
tjo har en 540 99 ia som har gått ca 11 000 mil har börjat betesig lite konstigt i lådan, iland när man typ kör in i en rondell i ca 15-20 km/h så känns de som att lådan inte ricktigt kan bestämma sig för om den ska lägga i 1:an lr 2:an + att de känns som att de blir en liten fördröjning på gasresponsen ibland när man väl börjar gasa igen! har även hänt ibland när man bromsar in för typ ett fartgupp så hugger de till i lådan i bland mindre å ibland mer.. ska oxå säga att kör man lådan manuellt så att man har 2:an när man går in i rondellen så känns allt helt ok kan de va värt att testa å byta filter å olja i lådan, tänker då att filtret kanske är igensatt?? mvh Macke | |
| det här med byte av olja o filter är j_vligt noga med.skulle jag börja med.istället för att lådan tar stryk(inte billigt)... | |
| jag bytte olja i min i sommras, gjorde ganska mycke.. blev mjukare växlingar o så. men det händer dock att den hugger ner i 1;an ändå | |
|
I och med att lådan är av sorten ADAPTIV så förekommer det frågetecken kring om föraren vill att automaten ska växla "hårt" alltså mer sportigt eller "mjukt" mer komfortabelt, detta kan leda till såkallade ryckningar velande m.m. Låt säga att du kört ganska hårt med bilen ett tag sen ska du in i stadsmiljö och börja "smyga" då uppkommer fenomemen ett par min. MEN om lådan upplevs såhär ofta och länge är det dags att börja undersöka och som flera skrivit ovan så är alternativet att byta olja både ett enkelt och relativt billigt sätt att börja sin felsökning på. /Robin |
|
|
lådan är inte alls adaptiv, på 95 är den adaptiv. På din 540 -99 alltså steptronic. Så ska den inte alls bete sig så där. Prova att lägga i "s" läge och se om den gör så. För normalt, i autmat läge så ska den aldrig gå ner till 1:an växel, den är alltid vid lägsta fart i 2:an. Prova lite sånt om det löser problemet, annars är det bara att gå in med till bmw. Kolla felkoder, olja, filter etc. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lådan är "Adaptiv" dvs den lär sig hur du kör och anpassar växlingskomfort mm efter det. Vill du radera detta minne så lossar du bägge batterikablarna, lägger ihop + och - kablen några sekunder, väntar därefter ca 20 minuter innan du åter skruvar tillbaka kablarna på batteriet. Då är lådans minne rensat och den kommer att bete sig annorlunda. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Säger du att lådan är adaptiv så är det så men jag läste någonstans att steptronic lådan inte är adaptiv. Det stod i någon biltidning, att i och med s läge och manuel så behövde den inte längre funktionenen Adaptiv. Jag är sten säker på att det stod så men de kan ju ha fel oxå. |
|
|
Instruktionsboken säger som Hasso. Steptronic är adaptiv. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
men är de så att när du kör i vanligt automatläge ska de alltid starta på tvåan då lr startar den alltid på etten?? så fort jag ställer på bilen får jag väll ta å byta olja å filter å se vad som händer, glömde skriva i första inlägget att jag har varit å kollat felkoder men de var inga!! tack för alla svar å tips |
|
| zeemax: I vanligt automatläge startar den alltid på 1:ans växel | |
|
Kolla kvalitet och nivå på olja och passa på att kolla varvtalsgivarna. Ett vanligt fel till störning på låga hastigheter 1-2 växling som vi sett är dåliga signaler från varvtalsgivarna i lådan pga dåliga eller smutsiga givare. Vi har en tes om att det även kan påverka den adaptiva minnesanpassningen (den beror inte på förarstil) då den använder sig av diffen mellan ingående och utgående givare som input för att uppdatera minnet i anpassningen. Är givarna dåliga blir anpassningen fel och man får snart nolla igen. På bilar som varit inne flera gånger för nollning har vi också börjat byta varvtalsgivare men det är för tidigt att säga om det är dom som gör att vissa bilars minne behöver nollas med jämna mellanrum för att växla bra. När det å andra sidan gäller adaptiv anpassning av växelprogram (AGS) introduceras det 09/92 på 4HP24 i 750i och finns på alla 5HP19, 5HP24, 5HP30 from 09/93 och precis som sagts ovan, oavsett dom har steptronic eller inte. Steptronic är bara ett tillval på en vanlig automatlåda med adaptiv styrning. Ett felaktigt rykte är att det ska gå att nolla anpassningen till förarstil och väglag med DIS eller kortsluta batterikablar men det går inte eftersom anpassningen till förarstil sker momentant och inte lagras i något minne. zeemax: En adaptiv låda startar på tvåan om körprogrammet "stop and go" ligger i. molle |
|
|
Glömde ju, det finns två program då den adaptiva lådan startar på tvåan "stop and go" och "vinter" program. molle |
|
|
min verkar alltid starta på 2ans växel tror jag i allafall? Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den adaptiva växellådsstyrningen anpassar valet av växel till förarens körsätt och den aktuella körsituationen. Huvudargumentet för användning av den adaptiva växellådsstyrningen. Minskning av bränsleförbrukningen om man kör lugnt. Minskning av växlingsfrekvens. Optimering av körsäkerhet vid halt väglag. Reducering av nödvändiga ingrepp av föraren. Styrenheten avger kopplingsimpulser för upp – nedväxling till växelenheten i växellådan, magnetventiler, tryckomkopplare och avgör om omvandlaröverbryggskopplingen skall kopplas till, med hänsyn till komfort och säkerhet. Därtill bearbeter styrenheten med hjälp av ett datorprogram ingångsvärden som exempelvis, motorvartal,drivningsvarvtal,turbinvarvtal,insprutningssignal,gasspjälls(gaspedal)-läge, Kick-Downkontakt, körprogram, växelspaksläge och oljetemperatur. Förarklassificering: Nedan beskrivs de faktorer som medverkar vid klassificering av föraren. Resultatet påverkar valet av växlingsprogram. Start-utvärdering. Körsättet när man kör igång, (forcerat eller mera moderat) påverkar valet av växlingsprogram. Kick-Fast –utvärdering: Från ett förbrukarorienterat körprogram, med lugna växlingar, anropar man genom snabb gaspededalsmanövrering (Kick-Fast) automatiskt ett sportanpassat, köreffektsorienterat växlingsprogram. Detta medför i regel en nedväxling. Körningsutvärdering: När man kör med konstant gaspedalsläge,väljs inom kort ett förbrukartorienterat växlingsprogram och programmet växlar upp till en högre växel. Kick-Down utvärdering: Genom Kick-Down anropar man omedelbart det sportanpassade växlingsprogrammet. Efter avslutat KD manövrering kommer valet av växel för en viss tid vara påverkat åt det sportanpassade hållet. Bromsutvärdering: Kraftiga bromsmanövrer över genomsnittet leder till byte till ett sportanpassat växlingsprogram och ger en tidigare nedväxling. Val av växlingsprogram: Förutom förarklassificering finns ytterligare funktioner för valet av ett de fyra växlingsprogrammen. Dessa program är indelade ett mycket komfort och förbrukarorienterat till ett mycket sportanpassat. Programväljarknapp: Denna knapp gör det möjligt att för föraren att manuellt påverka körprogrammet. Valet Sportläge aktiverar direkt och enbart det mest sportanpassade växlingsprogrammet. Detta lämna man först när man åter väljer normal körprogram varvid adaptivfunktionerna åter aktiveras. När man startar bilen på nytt väljs adaptivt läge alltid. Identifikation av körning i uppförsbacke /med släpvagn: Vid körning i extrema uppförsbackar. Resp. vid övergenomsnittlig belastning, anropa ett köreffektsorienterat växlingsprogram. Därigenom förhindras pendelväxlingar. Vinter-identifikation: Slirar drivhjulen redan vid lågt accelaeration, så anropas vinterväxlingsprogrammet. Därvid startar men i 2ans växleläge och växling till högre växlingar sker tidiagre. Utvärderingan av detta görs via ABS_systemey. Olika hjulvarvtal för fram o bakaxel leder till vinteridentifikation. Vinterprogrammet lämnas automatiskt, så fort systemet indikerar ett korrekt väggrepp vod högt drivmoment under flera sekunder. Förutom det automatiska växelvalet enligt ovannämnda kriterier ser fyra specialfunktioner till, att speciella körsituationer identifieras. Identifikation av körning i nedförsbacke: Kör man i nedförsbacke utan gasmanövrering, så undertrycks uppväxlingar. Manövrera föraren bromspedalen, så understöds manövreringen av en nedväxling. Därigenom utnyttjas motorns bromsverkan bättre. Fast –Off-identifering. När man snabbt släpper tillbaka gaspedalen, förhindras en uppväxling. Därigenom utnyttjas motorns bromsverkan bättre i dessa körsituationer (snabt byte från gas till bromspedal). Vid sportanpasst körsätt avtar växlingsfrekvensen tydligt pga denna funktion. Stop and Go indentifierng: Vid denna körsituation avstår man från nedväxling till 1:an. Bilen startar automatiskt i 2:an. Detta höjer körkomforten, minskar bränsleförbrukningen och reducerar krypningstendensen när bilen står stilla. Genom kraftigare gaspedalsmanövrering kan en nedväxling utlösas, för att utnyttja full effekt. Gäller. 5HP-18 -19 -24-30 samt GMPT-R1 GM-4 GM-5 Källa BMW. ///MVH Hasso Länk |
|
körs lådan på stop and go programet när du har växelväljaren i vanligt D läge?? tack för alla svar å tips mvh Macke |
|
|
Hasso! Tack för din utmärkta information som likt annars inte lämnar något övrigt att önska. Jag kör med tiptronic adaptiv låda, och kör mest lugnt så när jag vill gasa på lite så växlar jag manuellt. Då behöver inte lådan ställa om sig. |
|
| Kan också tipsa om oljebyte, min gick från att jag förväntade mig vxllådsras när somhelst (slirningar, ryckiga växlingar) till att kännas helt normal. Observera dock att det är en specialolja, inget du köper på macken samt att lådan INTE är gjord för att byta olja i. Alltså måste man (helst) plocka ner tråget, tömma, montera tillbaks tråg, fylla, köra en stund, därefter repetera momenten typ 2 ggr till för att därmed spä ut oljan såpass att den kan anses som bytt. Ganske dyrt, tror jag gav 3-4 tusen för mitt oljebyte. | |
|
Fenomenal sammanfattning av AGS från Hasso! Har många ggr tänkt sammanfatta det men latheten har gjort sig påmind vid varje tanke på det. Jag bara tillägger att AGS inte finns på tidiga 5HP18 och 5HP30. Man kan kolla om en tidig 5HP18 resp 5HP30 har AGS under diagnosen genom att se om programvaran heter GS 7.32, GS 8.32 på 5HP18 eller GS 9.22 på 5HP30. Då har lådan AGS. På 5HP19 och 24 behövs inte kollas eftersom alla har det. Det som Hasso sammanfattar är alltså AGS. Låt mig därför kort sammanfatta det andra adaptiva systemet som finns på alla ZF lådor from 4HP22EH och som är helt oberoende av AGS, men som ofta förväxlas med det. Adaptiv anpassning av hydraultryck vid växling Introduceras på 4HP22EH och finns sedan dess på alla ZF lådor. Funktionen består av följande: Eftersom tjockleken hos automatlådans lameller slits ner med tiden kommer växlingen att ta längre tid eftersom kopplingskolven får gå lite längre väg med tunnare lameller. Adaptiv justering av hydraultryck innebär att EGS successivt justerar upp hydraultrycket vid växling allteftersom tjockleken på lamellerna minskar för att bibehålla växlingskaraktärer. Anpassningen baseras på att EGS registrerar tiden som det diffar mellan input och output varvtalssensorerna under växlingsögonblicket. Anpassningarna byggs på under lådans livstid så växlingstrycket blir större och större allteftersom lamellerna slits ner. Anpassningen har inget med förarens körstil att göra. Men kan nolla anpassningen till standardvärden med DIS eller genom att koppla loss batteriet, och kortsluta kablarna som sagts ovan (något jag aldrig testat själv). Nollningen som sänker hydraultrycket vid växling ner till standardvärden gör vi vid lådbyte eller när vi bytt till nya (tjockare) lameller annars skulle växlingarna bli hårda. Ibland kan anpassningen "gå för långt" av sig själv och leda till hårda växlingar ändå. Vi har lite olika teorier om varför – en är som sagt dåliga signaler från varvtalsgivarna (input för anpassningen) som gör att man får nolla upprepade gånger för att bibehålla störningsfria växlingar. Men vi är inte säkra. Jag nollade en låda med mkt slitna lameller och den börja slira och växla dåligt direkt efterår (växlingstrycket vid växling blir för lågt i förhållande till de tunna lamellbeläggningarna) och krävde en anpassning under 10-15 mil körning innan hydraultrycket vid växling kommit upp. Det är tveksamt om man ska nolla upprepade gånger på långt gångna lådor eftersom växlingstiden blir längre och därmed frestar mer på kopplingarna. Felet till att anpassningen går för långt upprepande gånger har sannolikt annan orsak, som sagt möjligen dåliga varvtalssensorer i lådan. Källa: ZF manual En minnesregel om de båda adaptiva systemen: AGS anpassar sig momentant till förarstilen man lagras inte i något minne som kan nollas. Den adaptiva justeringen av växlingstryck lagras i minne som kan nollas men har inget med förarstil eller väglag att göra. molle |
|
|
zeemax: Stop and go funktionen startar om bilen i en hastighet under 40 km/h genomgår 4-stegs sekvensen nedan (som är vanlig i tex kökörning) uppväxling 1 till 2 följt av nerväxling 2 till 1 följt av uppväxling 1 till 2 följt av stillastående. ”Stop and go” programmet ligger sedan i (dvs den startar på tvåan) tills hastigheten passerar 40 km/h eller så fort man tar spaken från D läget då den återgår till ”ekonomi” som är standardprogrammet den alltid återgår till om inget ”onormalt” registreras av givarna (se Hassos sammanfattning vad som är ”onormalt”) Trampar man fullgas skiftar den direkt från "stop and go" till körprogrammet "sport" (dvs startar den på ettan) och behåller sport programmet i 5-10 sekunder efter man släppt gasen då den återgår till det vanliga "ekonomi" körprogrammet (startar på ettan). molle |
|
|
Lyfter denna tråd lite grann! Kan jag säkert gå och nollställa styrningen efter att jag i flera omgångar har bytt från en riktigt dålig olja till en ny och bra? Lådan kan växla lite hårt ibland, speciellt till trean. Jag har en 525 från 1993 med 5hp18. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.