|
|
|
|---|---|
|
Vilken av modellerna tror ni är det bästa köpet om man ska jämföra en bmw m3 mot en m5 av tidig års modell = 01 Vilken är driftsäkrast och vilken av dom är billigast att äga? | |
| bägge är vell driftsäkra..billigast o äga är ju m3an.. | |
|
M3:an är nog än driftsäkrare, bygger på mer beprövad teknik. M5 e39 har haft en del gissel med luftmassemätare och otäta kolvringar, 01 kan ju vara tillverkad så tidigt som sept 00 och då finns viss risk att det är lite pyssel... om den inte blivit fixad. M3:an tar båda i mitt tycke |
|
|
Första gången jag hört någon säga att M3 är driftsäkrare. Vilka fakta är detta uppbyggt på? |
|
| M3 E46 har ju problem med vevlager som måste bytas ut, men det gör ju BMW kostnadsfritt å andra sidan. | |
Lars Jakobsson |
Ja, och det var ju längesen... M3:an känns mycket sportigare, smg...coupe..modernare.. För mig var det aldrig nått igentligt val, men behöver du utrymme för barnvagn o så, så kanske M5:an är ett bätre val? ;) |
|
Heinrich, har/hade ungefär samma funderingar som du men har nog kommit fram till att ingen av dem passar mig riktigt. Jag vill ha en kul och hyffsat praktisk bil. Vill kunna skjutsa barn till dagis och kunna åka bekvämt på långresan samt kunna ta ut den på enklare bankörning. M5:an är bekväm och rymlig. Skön motor med massor av vrid och går att köpa ganska billigt. Men tyvärr känns den inte specielt sportig och inget jag skulle vilja presssa på racerbanan. Som bekannt finns M3:an bara som coupe vilken gör den lite opraktisk och det blir en del vindbrus från den typen av dörrar. Min gissning är att denna modell har potential att tappa i värde om man börjar lägga lite mil. För mig känns en faceliftad Alpina B3S Touring som ett smartare val. Lite som ett kinder-ägg: sport komfort och ganska praktiskt. Tyvärr kryllar det inte av dem. |
|
| M5 känns mer brutal anser jag, en riktigt grym sedan. Sen för min del skulle jag välja manuell framför smg. | |
| Men iofs är nog en manuell M3 rätt kul också. | |
Lars Jakobsson |
Perran>>Har du provat SMG II lådan?? |
kilroy |
Utrymmet kan ju vara ett skäl för att välja M5, åtminstone fanns det med som ett (ganska tungt) skäl när jag köpte min första M5. För övrigt så anses väl M3 ha en sportigare image medan M5 mer betraktas som en Autobahnracer. Kostnadsmässigt är ju ingen av dom speciellt billig. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Lars Jakobsson: "Ja, och det var ju längesen..." Ja eller hur Länk Alla är inte åtgärdade tydligen. |
|
| Lars: Nej men jag är inget större fan av "aut" trots att jag har det i Vetten. Känns lite obehagligt att ha endast 2 pedaler. | |
|
SMG låda, eller automatlåda i en "sportbil" hör enligt mig inte ihop. En bil som ska vara sport, ska även vara helt 100% manuellt växlad, därav skulle jag personligen aldrig köpa en M3 SMG, utan ta en manuell. Nu kör jag ju själv 750, men det är ingen sportbil och i den bör det vara en automatlåda. Mina åsikter helt och hållet, och självklart har alla olika smak i vad för utförande man vill ha sin egna bil på. MvH Tompa |
|
| kul att ni inte anser att Sport bilar ska ha Paddlar och 2 pedaler , när de flesta RIKTIGA sport bilar har det Ex : CSL, F430, Gallardo ... you name it :) oj glömde jag F1 :D och alla andra nya M bilarna , det är bara o vänja sig | |
Lars Jakobsson |
Henke lexus>>Ok, på dom svensksålda var det längesen då...nöjd? :P Perran_ I och med att man kan växla riktigt skönt med spaken med så känns det bara mer modernt, enda skillnaden är att man slippet koppla själv.. Maxad>>Som du säger, SMG lådorna och deras mosvarigheter kommer ta över marknaden mer och mer.. det är ju std på M bilarna nu... Men gillar man den gammla modellen med manuella växlar så kör på det.. Det verkar som dom flesta som har negativa åsikter om tex SMG aldrig har kört en själva eller bara provat nån gång...kanske dags att prova innan man fäller kommentarer? |
|
Lars: Eller så kanske du måste inse att alla tycker inte som dig? Manuell är alltid roligast enligt mig mfl. Jag tycker inte att SMG passar i en renodlad sportbil som t ex M3 CSL. Jag ångrar faktiskt att jag köpte automat. Nästa blir manuell igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.