AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
843

Hallå alla 730iA-ägare!

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Har just praktiskt taget (på telefon) köpt en 730iA -89 till kanonpris, och är otroligt förväntansfull (ska hämtas i helgen)! Tänkte höra om det är något utöver det vanliga som man bör kolla upp, som rör just den modellen alltså. Hade egentligen inte tänkt köpa 7-serie (ekonomiska skäl enbart), men nu kunde jag inte låta bli! Detta innebär att jag inte har hunnit kolla upp modellen riktigt så noga som jag skulle velat. Hur mycket slöare än tex 735 är den, och hur mycket bensin drar den? Hade absolut inte tänkt busköra, men man undrar ju :-). Är tacksam för alla svar och synpunkter!
/MVH Kalle

let the Best Machine Win!
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
hmm .. lite hjälp iaf, kika under köpguider/modellguiden här på sidan , där står iaf prestandan som tillverkaren angivit, ser ut som om 730:n är ca 1 sekund långsammare till 100km/h, (om det inte var V8:an som du skulle ha)
hur det sedan ligger till i verkligheten är väl bara att pröva, mycket brukar ju hänga på mannen/kvinnan bakom spakarna oxå =)
mvh: mr_majzoo!
ps. Lycka Till!!

br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
TYVÄRR moonflower 730 känns mycke tröttare men jag har bytt kam i min 284 graders! nu går han kalas

finns vridet behövs ingen turbo
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
nä, det är sexa i min. du har väl rätt, man får cruisa istället så sparar man nog lite soppa :-)!
det lät intressant det där med att byta kam! det tickar lite om den, så byte är väl ändå aktuellt så småningom. vad kostar en 284 graders kam i jämförelse med en vanlig? vad gör det i prestanda och framförallt förbrukning? är det samma drivlina som i 735i, dvs klarar kraftöverföringen en sådan kam (är det något mer förutom kammen som måste/bör bytas)?
mycket på en gång, men jag är nyfiken :-)! såg att du körde 750 också. troligtvis har jag helt andra prestandareferenser, i jämförelse med ford mondeo TD (budbilen) går väl det mesta ganska bra!

Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Titta på bilens allmänna skick. Gör en längre provtur på några mil och varierande vägar med gupp, gropar, vägskarvar.
Drivlinan är pålitlig som bara ...... men en så gammal bil kan mycket väl vara utsliten, också. Kolla alla funktioner,instrument och reglage inkl. värmereglagen. Om värmen inte funkar OK så rägna med 3-4000 för reparation. Inge kul med full värme i sommar.
Bosse med 735 E32, äkta 23.000 mil.

Bosse J.
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Tack för svar!
Nu är den hemma och jag har hunnit få lite distans till denna SUPERBIL!!!!! Den är kort sagt sanslöst underbar, finns inte så mycket mer att säga om
det :-D .
Det finns dock ett par saker som måst fixas. Precis som Bosse J nämnde verkar det som om värmen i defrostermunstyckena och ev. också "fotutblåsen" inte går att stänga av. Automaten växlar kanon när man kör lugnt, men vid kickdown alldeles för hårt. Kylartempen är bra så länge man kör bilen, men när man stannar på tomgång börjar den vandra uppåt. Och så fort man åker i väg går den ner igen.
Mina funderingar; vad gäller värmen så verkar ju den helt skötas av elmotorer. kan det vara fel på dessa, något kretskort eller behöver de bara smörjas? kan tillägga att bilen har stått avställd sedan augusti -01. Automaten vet jag inte ett dugg om, mer än att oljan är röd och fin. Teori någon? Tempen till sist tycker jag verkar vara en solklar fläktkoppling, men jag VET givetvis inte. Ringde till BMW Solna och frågade om de kunde titta på detta, visst, sa de, det kostar 1310:- I TIMMEN! GHAAAA! Hur kan de vara så satans dyra? kostar det lika mycket överallt?
Vore mycket tacksam för hjälp och teorier så man slipper lägga hela lönen på BMW Solna :-(!
/MVH Kalle
PS. Kammen var schysst :-)!

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Bil & Motorteknik (Per Larsson) i Huddinge samt Jürgen Weise i Tyresö har definitivt lägre priser och samma (om inte bättre) kunnande.
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
tackar, ska kolla med dem!

Hej!

Grattis till 730:n Moonflower. Jag har efter en tids ganska svår BMW-abstinens börjat leta efter en E32 730/735 för överkomliga pengar. Om du slog till på den i Hultsfred för 10 lappar hann du precis före mig. Extra roligt om kammen inte var risig, förstod jag säljaren rätt så var kamaxelns skick huvudanledningen till det minst sagt konkurrenskraftiga priset.

Jag kan också rekommendera Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge, tänk dock på att han inte ligger på Herkulesvägen längre som det står i 2001 års Gula sidor utan Björkholmsvägen, detta lärde jag mig efter felkörning igår! Vidare har jag ryktesvägen fått klart för mig att Bromma Bil & Motor AB är duktiga. Kanske något dyrare än Per Larsson men inte på BMW Solna nivå.

Lycka till med 730:n!

Erik

Bromma
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Tjena Erik!
Tackar! Ja, det var den i hultsfred. Säljaren var trevlig och tillmötesgående, men bilen hade hela tiden stått bredvid en spånskivefabrik! Man hade bokstavligt talat sågspån på hjärnan när man åkte hem :-). Det är otroligt vad lite tvätt och vax kan göra.
Tycker du gör helt rätt i att leta 7-serie, mäktigare bil får man leta efter! Har du prövat både 730 och 735? Jag hade bara provat 735 innan och var lite tveksam till 730:ns prestanda, läste begabnatbokens test av E32 och fick intrycket att den skulle vara superslö. Allt är ju relativt, men jag tycker att den går som ett skott. Hittar du en fin (vilket du säkert gör) så slå till direkt!
Fint också med tips på bra verkstäder. Har Per Larsson BMW som specialitet eller är de allmänt kunniga? Och finns det någon motsvarighet lite närmare vallentuna?
Detsamma; lycka till med 7:an!
/MVH Kalle
PS. Blev nyfiken på ditt "onämnbara vinterskåp", vad är det egentligen?

10 tusen för en 730 e-32. Inte illa. Den annonsen skulle man sett tidigare.
75
83
750.no
750il -88
745 -85
Det er nesten biligere og få tak i en bra 735(535) motor, har ofte nylig byttet kam. Mer power en bare 284 graders kam i 3L motoren, er ellers den samme kun veiv,veivstaker og stempler er anledes + 1mm støre ventil på innsug eller eksos. (husk ved bytte av kam trenger du også slipe sett/ toppakning vippearmer man bør også bytte topploks bålter, noe ingen gjør). Har hørt at motoren blir sprekere med dyser fra 2,8 motoren.
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Tagge - ut och leta :-)! 750.no - jo, jag har också varit inne på sådana funderingar. Men eftersom det visade sig att kammen faktiskt är schysst så får det nog vara. Men tack för tipset!
Är det ingen som har någon ide om automaten eller värmen? Fast chocken efter BMW:s verkstadspriser börjar lägga sig, ska kontakta Per Larrson i huddinge så får vi se.

God morgon!

Vad gäller värmeproblemet kanske ett mektips här på BMW Power kan vara till hjälp. Det finns ett som behandlar renovering/utbyte av värmeventiler.

Länk

Min enda erfarenhet av mekar i norrort är Sönners i Arninge/Täby. Man får ett väldigt rörigt intryck, för att uttrycka det milt, när man kommer dit. Men jag har fått schysst bemötande, bra service och de står för sitt ord. Jag bytte fjäderben + bromsrör på min 528 där, det är ju inga särskilt BMW-relaterade jobb men det funkade perfekt. De åtgärdade dessutom en läckande bränsleslang som jag inte upptäckt och ombesiktigade utan extra kostnad. Tips om denna firma fick jag för övrigt från denna sidas gamla "Ris & Ros" om någon kommer ihåg den.

Vad gäller mitt vinterskåp är det en Volvo kombi -88, en f.d. civilare! Dessvärre glömde Volvo körglädjen vid konstruktionen. Jag utvecklar inte detta vidare, antar att nyfikenheten lagt sig?

Erik

Bromma
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HEJ moonflower, när jag bytte kam o vipparmar kostade det 7000:- ca, då planade jag o bytte vipp axlar oxå

finns vridet behövs ingen turbo
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Tjenahejsan!
brundins; Ja, det var ju inte så farligt. var det ink. material också? Tror jag låter den vara tills vidare, den är ju trots allt helt ok.
Erik; Tack för värmetipset! verkar ju hett :-)!
Blev först väldigt förvånad när jag läste att du tipsar om sönners! Har varit där ett antal gånger, och minst 50 procent av utbudet verkar ju vara kvalificerat skrot. Men sedan läste jag resten, och det gällde ju faktiskt att laga bil, inte köpa bil. Dessutom lär ju deras priser ligga på angenämt avstånd ifrån BMW:s.
Hehe, jo, en 745 (OBS volvo!!!:-))är väl inte extremt spännande kanske. Men jag tycker att de är helt ok som vinterbilar. "Ärliga" och bra, funkar och går så man slipper bry sig om dem och kan lägga all sin energi på sommar-BMW:n :-).

P
13
P R
730i-87
Hej.
Jag hade värmeproblem på min förra sommaren, full värme hela tiden. Det berodde på en mikrobrytare i kretskortet för värmereglagen. Brytaren går att ta isär och rengöra om man är försiktig. Jag gjorde detta och sedan funkade värmen perfekt.
Finns en beskrivning av hur man går tillväga på denna adress: Länk
moonflower:
Snackar du om sönners i Arninge?
Det är ett schysst ställe om man har en halvgammal bil. De är skitbra på att laga bilar och billiga. Bilarna de säljer ser däremot asruttna ut, men vem vet, de har kanske varit fixat dem så de funkar bra.
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
PR; -Tack för tipset! Nu måste man väl iallafall lyckas fixa värmen, det måste ju vara NÅGOT av alla dessa tips. Får väl köra uteslutningsmetoden.
Tagge; -Ja, ja har ju aldrig lämnat in min bil där, det är väl mest fördomar antagligen.... Nu har man ju bara hört positiva omdömen om dem, så jag får väl testa dem när det blir dags. Försöker göra så mycket som möjligt själv, men allt går ju inte.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.