|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har givit mig på lite städning i motorutrymmet på min M635-85 Länk Visserligen inga funktionella problem - men hatar elsystem med lösa trådar och dragningar som ej är original. I vänster-kanten av kylaren finns en givare (den övre, märkt 99gr) ansluten med Grön/Brun resp Brun kabel. Under givaren finns en plugg i kylaren, och i närheten finns ett kablage med en Blå/Svart + Grön/Svart ledare (saknas en givare?) För att ytterligare trassla(?) till livet har någon (i samband med konvertering av AC?) dragit ett extra kablage från den övre givaren (99gr) till en enhet vid AC torkfilter, verkar sedan gå vidare till komresorn (tryck/temp brytare?) Kikar på elschemat för -87, men hittar bara en givare. Någon som har ett elschema som stämmer med -85? Vad är den övre givare i kylaren till? Saknas det en ytterligare givare? Vad är den till? Vad är det extra kablaget? Någon som vet hur det var från fabrik? Kylaren är bytt och klima konverterad 99-00 enligt de papper jag har. Gissar att kablaget "modifierades" i samtidigt. /Anders | |
|
Och AC'n är naturligtvis standardmonterad, konverteringen var till nytt köldmedia (R134) - Men det finns väl en risk att det byttes några prylar samtidigt /Anders |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tjenare Anders! Den givaren du pratar om är för att styra en extra elektrisk kylfläkt! (Extra utrustning) Och då sitter det även en givare där du har pluggen. 2 läges styrning till elfläkten På den övre ska det vara en 91 grader C(brun/brunsvart) och den undre 99grader C.(blåsvart/grönsvart) Relä K1 och K6 är styrda av dessa. Om du har en extra elfläkt så ska den ha brun (jord) svartblå (1:a läget) och gulsvart (2:a läget) Kan hända att om du har extra kylfläkt så går den endast i ett varvtalsläge! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Stilig bil du har förresten! =) Måste ju nästan träffas i sommar/vår på ngn träff! Nu vet jag att det finns minst 2 st M635:or i Uppsala! ;-) MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Hej Patrik! Tusen tack! Med de ledtrådarna löser jag fläkten! Har en el-fläkt så då borde det egentligen vara två givare. Läste på givaren en gång till, finns både "99" och "91" angivet. Får kolla upp märkning/kopplingen för att säkra två-läges styrningen fungerar (den har visserligen inga tendenser till att gå varm, tjusningen är att det ska se ut och fungera som när den lämnade fabriken!) Man kan undra varför någon tjuvat styrning till AC från denna tempgivare. Har ett "extra" kablage från denna givare som går till någon form av tryck brytare vid torkfiltret, och därefter styrning till kompressorn. Enligt elschemat finns en tempbrytare till AC - var sitter den? Tack detsamma - tjusig bil! Har ägnat mycket tid åt att beundra bilderna på din M635! Är övertigad om att vi ses när säsongen kommer igång. /Anders |
|
Den ska sitta i anslutning till evaporatorn som sitter bakom instrumentpanelen/handskfacket,och är till för att slå ifrån AC vid isbildning på den! För att komma åt den måste handskfacket demonteras,den sitter intill en avlång svart dosa(ca 9cm*3,5cm) som är krocksensorn,dvs den som låser upp centrallås vid ev krock. MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
BMW använde TVÅ givare för dom olika lägena på AC-fläkten fram till 9/86. Efter det ersatte BMW dom med EN givare för båda lägena (91gr och 99gr). Original givarna till din bil finns fortfarande att köpa på BMW om du vill återställa det. Grejen du har vid torkfiltret är tryckvakten som ska stänga av kompressorn om det skulle bli för högt tryck i systemet. Om den ska ha kablar från tempgivaren vågar jag inte svära på, men jag tycker inte den skulle behöva det??? Den har det inte på E30 bl.a. Hjälpfläkten ska starta i lägsta hastigheten (91gr) så fort du sätter på AC:n. Kul och se bilen igen, det är en bil jag aldrig glömmer :). Vet inte om du kommer ihåg det men vi träffades när du köpte bilen av Micke. Jag var med och skruvade en hel del med den bilen, riktigt trevlig. Hoppas du är nöjd med den. /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
|
Absolut, visst minns jag dig Erik! Är helnöjd med bilen, har haft en del spännande el-fel, därav önskan att städa... Men superb hjälp från er, och en extra koll på bilen och i real OEM verkar det lösa sig. I dagsläget är fulleffekt-läget på fläkten inte inkopplat - snyggast fixat med en ny/extra 99gr givare. Från tryckvakten går fyra kablar. Två av dem bryter till kompressorn vid högt tryck. De andra två sluter antagligen när systemet nått normalt tryck - och då starar fläkten på lågeffekt genom att man byglar 91 gr givaren. Har en original 635 AC tryckgivare fyra sladdar ut? Ser inte ut så i real OEM, däremot verkar E34 ha en med fyra sladdar. Mitt kablage från tryckgivare till vattentempgivare är definitivt hemgjort! /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.