|
|
|
|---|---|
|
Hejsan har nu sökt och funderat men inte fått något svar! Kan någon förklara så pass bra att jag kan ta med mig beskrivningen och gå ut och byta ! Hur gör jag för att byta olja i min automat ? Bilen är en 525a från 95 alltså e34! | |
|
I min 5HP30-låda har jag en avtappningsplugg framtill på höger sida av lådan & för att fylla på en i mitten av lådan i en fördjupning. Man fyller på med en oljespruta med slang i omgångar tills det rinner över i påfyllningsöppningen. Ser det ut så hos din auto-låda kan du använda dig av början & slutet i denna beskrivningen kring byte av plastkulorna: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Tack så jättemycket...så nu får de bli att åka upp till BMW och handla lite packningar och så då .... filter också....vad ska ja ha för olja lämpligast och å pris på densamma? | |
|
Manar till viss försiktighet. Erfarenheten från BMW's egna verkstäder är ungefär så här: Är det inget fel på automatlådan, gör ingenting. Har du inte haft problem med lådan tidigare så är risken överhängande att du får det. Notera att rådet kommer inte från mekanikerna, typ 8 timmars daglig kontakt med vidundren. Larsson |
|
| Så har ja inte haft problem med lådan bör ja inget göra med andra ord? tänkte ju mest byta olja för att få en mer välmående olja...tycker nog lådan kunde växla något lite bättre från friläge till drive men de ser ja inte som ett problem utan som något ja kan leva med.....vad är de som kan hända då? | |
| Byt olja! Alltid bättre med frisk olja. | |
|
Hur kan man förstöra bilen genom att byta olja? Läste något förut att oljan skall fyllas på med bilen på tomgång kan någon bekräfta detta? |
|
| Som jag förstått skall man öppna pluggen i framkant av lådan så de kan rinna ut där låta allt som kan rinna ut sen byter man väl troligen filter och de, sen fyller man olja genom hålet mittunder tills de rinner ut i avtappningshålet. sedan tomgång för att få upp oljan till typ 30 grader sen fylla igen. Sedan klart.... | |
|
Länk Länk Herr Larsson menade nog att BMW-verkstäder kan ha högst varierande kvalité på utfört arbete, inte att det är onödigt att byta oljan. Mvh |
|
|
Skulle själv givetvis rekommendera den bästa Automat växellådsoljan: Omega 699. Det bästa! Maximal kraftöverföring. En 5 liters dunk kostar 1220kr direkt från generalagenten i Sverige ; Smörjteknik Norden AB Länk Kvalitet kostar! Detta innefattar mindre friktion, maximal kylning, noll skummande, bättre segdragenhet hos lådan (bättre vrid ur motorn till drivhjulen), inget mer oljebyte i lådan vid 100% byte av denna bl.a. Ni ser vad jag har för oljor i motor & bakaxel från Omega, då har ni det bästa. Min bimmer: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Ok, de är säkert en jättefin olja, vad har ni andra för rekommendationer åt mig då?? första tipset ger ett pris på typ 2500 i bara olja! | |
|
Det går inte i mer än 5 liter ATF-olja vid en vanlig tömning & påfyllning. Resterande 5 liter ligger kvar och fås inte ut annars än vid att man "sköljer" lådan med ny ATF-olja, byter olja i 2-3 omgångar eller vid total isärtagning av delar som innehåller gammalolja som i beskrivningen vid byte av plastkulorna. Du kan även söka efter inlägg kring rekommenderade ATF-oljor till BMW-automatväxellådor. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Jag har hör att man kan lossa slangarna till kylaren och skölja den vägen! och låta den gamla ojlar rinna av och starta bilen och lägga i alla växlar, en i taget och ta sug ledningen ner i olje dunken och låta pumpen suga tills du ser när det kommer fräch olja ut ur den ledningen som man låter pumpa ut i en stor hink mer en 10 liter: Rätta mig om jag har fel?? vet ej riktigt men det låter ju inte så tokigt förutom att det blir en stor åtgång på olja! vad vet jag.... Mullemeck |
|
|
hur ska ja kunna fylla på ny olja i min låda vart fyller man på m50 m20 heter min julle |
|
|
oljestickan försvann 02/91 på 5HP18 så blir i påfyllninghålet på lådan molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.