|
|
|
|---|---|
| min bil är omlackad från en mörkare grå till en ljusare .. så nu när jag ska lacka kjolar så vet jag inte färgkoden hur tar man reda på den ? | |
|
det brukar inte vara vanligt att man anger den någon stans på bilen, om du inte kan ta reda på det hos tidigare ägare. Annars så finns det färgkartor med alla tänkbara kulörer både med met. och utan så där kan du få en ledtråd och skulle du inte komma exakt så kan du kanske godkänna en liten liten nyansskillnad för att delarna inte ligger i precis anslutning till det gamla färgen utan kanske det är skarvar mellan och då kanske det inte syns men skulle du ändå behöva lacka något av det som blivit omlackat ja då måste du nog skaffa rätt kulör för då syns nog den ev. skillnaden för mycket MVH Uffe/bildock |
|
| ok . ja en liten skillnad skulle inte vara hela världen då det är så långt ner på bilen det ska lackas | |
|
Går emot bildock här och hävdar motsatsen. I alla mina BMW´s så har färgkoden funnits på en klisterlapp i motorrummet, nära höger stötdämpartorn. *BAWORAK* |
|
| frågan gällde inte bilens ursprungliga färg den är alltid kodad i motorrummet om man läser vad fråganställaren undrar över är att bilen är omlackad i en helt annorlunda kulör än den var från början och vilken färgkod är det då? kanske inte ens en bmw-färg, hade själv en MB-cab. som var vit, köpte färgen efter koden- den var helt fel tittade jodå bilen omlackad men vilken kulör? det visade senare att man använt en mycket snarlik bmw-kulör och det gick bra det också för att jag hade pärmen med alla bilkulörer från olika bilmärken och där jämförde jag alla vita och till sist var frågan löst, så tyvärr kan man inte gå på färgnumret alltid och i synnerhet inte då man ändrat kulören från mörkare och till en ljusare ton | |
|
eskilstunafan: De flesta lackeringsfirmor har utrustning för att ta färgprov, dvs de polerar lite på en yta på din nuvarande färg och "fotar" med en färgprovare som de kopplar till en dator sen, och den datorn matchar din färg med en färg de har i sin databas sedan. På så sätt får de fram alla färgerna oavsett om du har färgkoden eller inte. mvh |
|
|
itouch tiderna förändras med nya metoder kanon för då får han exakt den kulör han söker, förresten mycket intressant inlägg man får alltid lära sig något här på forumet åldermannen Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.