AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.471

Motormystik på 750ia...

Sida 1 av 2
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Nu är det dags igen med nya tankenötter levererade av min bil. När jag skulle besiktiga min e32:a för drygt ett år sedan så var det stopp på grund av HC-halten. Den låg på runt 500 ppm och jag var inte så värst förvånad. Det är nämligen så att jag har hört ett durrande läte i 90-100 km/h som jag har tolkat som om motorn inte tände 100%-igt på alla cylindrar. När jag har frågat mekaniker på verkstad, så har de har lyssnat på bilen med bister min och sedan påstått att den går precis som den ska... Det värsta är att den låter ju bra även när den går på bara ena cylinderbanken.
Bilen har nu stått ett år och för några veckor sedan så bytte jag tändstift på den, och när jag sedan skulle starta motorn så kan den inte varva mer än 2500 varv och är totalt orkeslös. Måste ha med tändningen att göra tänkte jag, men när jag koplar ur tändspolen till ena cylinderbanken så svajar motorvarvet till för att motorn sedan ska stabilisera sig på de återstående 6 cylindrarna. Samma resultat på båda sidor.
Då kan det ju knappast vara någon av soppapumparna heller, för då hade ju motorn stannat när jag tagit bort tändningen på den andra sidan...
EML-lampan lyser inte och bilen visar inga felsignaler vid förarplatsen. Ingen svartrök eller överdriven bensinodör. Den verkar bara vara så fruktansvärt trött...
En sak har jag märkt. Jag kan inte koppla ur ASC:n?? Det finns ju en liten möjlighet att det skulle kunna hänga ihop med det. Annars har jag läst sida upp och sida ned med trådar som beskriver liknande fel men ändå inte riktigt. :P
Vad tror ni? Ska vi hjuälpas åt att knäcka den här nöten?
Paap Reeder
1) ... den går i nödprogrammet
2) ... Limp Home kan triggas av motor eller av vxllådan
3) ... är ett skyddsprogram för motor/vxl ... men som möjliggör att du kan flytta bilen ur trafikfara på exvis autobahn
4) ... LH kan triggas på 12 eller på 6 cyl ... d v s du kan ha soppapumpsbortfall på 1-6 och LH på 7-12
5) EML skall tändas i läge II för att sedan slockna efter ca 5 sek
6) Att "rycka spole" under gång är "livsfarligt" för slutstegen i boxarna samt för spolen då överslag bildar blixtkanal i spole

Jag gissar att batteriet är kass. Polspänning indikerar inte batteriets kapacitet. M70 tar uppåt 300 A i startögonblicket och är batteriet det minsta sunkigt sjunker spänningen till boxarna en millisec och dom kommer i olag.

Sök på batteri till M70 så finns mycket läsning.

MVH /// Paap R
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nä jag gissar på att de är en av vevaxelgivarna det nr 14 eller kammaxelgivaren det nr12Länk
WA
2.343
WAN
Länk

Länk
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Nja, jag vet inte. Batteriet är ganska nytt... Jag har iochförsig ett helt nytt som jag skulle kunna prova med. Men jag tror att det är något annat som gör att den går på nödprogrammet. Vevaxel och kamaxelgivarna var en ny teori. Hur testar jag det?
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Vevaxel och kamaxelgivare är hallgivare och mäts enklast och bäst med oscilloskop, tex med diagnos 186 som jag brukar använda. Gör en paralellmätning för att se hur givarsignalerna ser ut och då kunna se om den missar någon av dem 60 -2 pulserna.

MVH Robban B
Paap Reeder
... hur fungerar EML-lampan i de olika nyckellägena?

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Börja med att kontrollera säkringarna. Precis samma sak har hänt mig två gånger och då har det varit en säkring som bränt och orsakat problemet. Det var ett antal år sedan så jag minns inte vilken säkring, men det var en av dom i den stora säkringsboxen under huven...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
EML-lampan tänds inte i något läge. Ingen säkring var trasig. Jag har plockat ut alla en efter en och kollat nu.
Paap Reeder
... om inte EML tänds i läge II ... för att sedan slockna om ca 3 sek så är hela systemet i L H- läge från början.

"Ja örk int skriv" hela storyn om EML igen så sök på EML AND Paap R så finns där ngnstans även skiss på hur man tjuvkopplar sig förbi EML- dioderna i instrbrädan.

MVH /// Paap R
WA
2.343
WAN
äk till bmw o få den uppkopplad så får du säkert svaret vad felet är!har haft ett flertal 750 med vevaxelgivar fel o kammaxelgivarfel med desa symtom att den går på ena motorhalvan.

Länk
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
"Bilen har nu stått ett år och för några veckor sedan så bytte jag tändstift på den, och när jag sedan skulle starta motorn så kan den inte varva mer än 2500 varv och är totalt orkeslös"

Har bilen varit strömlös? Kraftlöshet och varvovillighet är nästan standard på motorer med Motronicboxar som håller på att läsa in alla nya värden från givare efter "strömavbrott".
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Jaha - nu har jag bytt det nästan nya mot ett nytt batteri. Givetvis laddade jag det 24 timmar innan jag jackade in det i bilen. Skillnaden blev ingen... Det verkar som om det blir 4 mil i "Limp Home" till BMWverkstaden på torsdag för en diagnos...
Paap Reeder
... alltså enligt min mening är det inte idé att åka till BMW-verkstad för DIS om inte EML-lampan tänds i läge II ... för att sedan slockna efter 3-5 sek.

DIS kommer bara att indikera att själva EML-systemet är ur funktion och skall vst reda ut detta kan kostnaderna bli "enorma".
Vill inte skrämmas men när jag fick detta fel gällde ett nytt instrument.

Varför det blir så vet jag inte.

Jag skulle göra följande:
- släck ner absolut alla förbrukare
- koppla ur batteriet i ca 30 min
- anslut så batteriet "I en rörelse" ... inte ngt duttande och gnistrande
- öppna huven så du kan se gasspjällsmotorerna
- vrid nyckeln till II och observera om spjällen "rattlar". Be en kompis observera EML-lampan

Om inte EML tänds skulle jag "jaga jordfel". Dels uppe vid boxarna ... på fjäderbenshuset och dels på instrumenthuset.

Innan jag så sitter 4 mil i LH-läge skulle jag skaffa fram ett annat kombiinstrument - samma färg på bakstycket E32/34 duger. Se annan tråd om instrument - att prova med.

Du får inte upp nått på displayen om "Getriebesprogram" ... eller nått ditåt.

MVH /// Paap R
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Jag börjar tro att det är just som du säger Paap, att instrumentet är trasigt. Jag ska gå ut och göra avelektrifieringsförsöket som du föreslår, men på Seans & Johans site så beskriver faktiskt Johan mitt fel exakt på pricken. I hans fall så var det en kallödning eller en brunnen kopparslinga på kortet. Han kunde fixa det enkelt genom att löda en ersättningskabel.
Det verkar ju inte vara bara en lampa som är paj. Antingen båda 2 eller så är det något annat fel. Nåja, jag följer ditt råd Paap innan jag börjar plocka ut instrumentet.
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Nej, min EML-lampa är så död den kan bli. Det blir väl att börja plocka bort instrumentet. Svårt att mäta bara när man inte har ett helt instrument att jämföra värdena med... (som på Sean & Johans site) Får slå en signal till BMW i morgon och fråga om de tycker att det är någon idé för mig att komma dit innan bilen svarar på gasen. Jag kan tänka mig att de inte har alltförmycket erfarenhet av den här typen av mekning. Det är väl bara att klämma i nya grejor...
Paap Reeder
Hej Toekh!

Mitt förslag:
... riv ut instrumentet
... löd bort plastpropparna och dela på instrumentet så du kommer åt kortet med EML-dioderna på
... slå upp min blogg och printa ut bilden på "tjuvkoppling av EML"
... löd in kabeln enligt bild. Du kan ta en hel kabel. På bilden har jag två men det är bara för att jag satte en strömbrytare mellan för att kunna slå av/på EML. Den gick aldrig annat än på LH med brytaren av
... kör omkring med alla 300 hp och leta fram ett nytt instrument med samma färg på bakstycket som du har. Även E34 duger bra.

MVH /// Paap R
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Ja det känns ju som en dröm, men alla hästarna är tillbaks i stallet igen. Jag gjorde överbryggningen på instrumentet och monterade dit det igen. Resultat: EML-lampan lyser 2-3 sekunder i läge 2 för att sedan slockna och bilen startar och går som en gud. Konstigt att BMW inte gjorde den här modifikationen från början ;)
Tack för hjälpen och stödet. Paap, du ligger i skottlinjen för en blöt puss om jag råkar på dig någon gång!
Då blir det nog en diagnos på torsdag i allafall ;). På med vinterdäcken!

Tack allihopa.
Paap Reeder
... roligt att den kom på bena igen!

MVH /// Paap R
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Men har man sett! Visserligen gick bilen inte igenom eftersom jag fortfarande har ojämn bromsverkan bak. Jag får byta skivor så ordnar det sig nog. Men avgasvärdena!!! Hc 0, Co 0, Co 2500 0 och lambda 1,0. Sensmoral - motorn är frisk och avgasreningsfunktionerna fungerar. Jag hällde inte i något i bensinen, men jag 0-ställde boxarna och körde kattarna ordentligt varma. (3500 varv sista milen till SBP) Tack för alla råd från er som engagerat er i min bil. Livet leker, jag har ett till år med gamla bettan och jag har lärt mig massor som ökar möjligheten att det ska bli flera.
Paap Reeder
Roligt!
Låt gravera en liten mässingsskylt till kåpan över insprutarna där datum och värden framgår.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.