|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Skicka brev till Service-chefen? Varför då? "Han" bryr sig inte ett förbannade dugg!! Saken är den att jag själv vid klagomål via telefonsamtal, fått höra av den tämligen nyanställde i personalen som jag talade med, att han blev tillsagd att "låta ärendet rinna ut i sanden". Tack för den!! |
|
|
BMW Solna/Bollmora har (allvarliga) problem och vill/klarar inte ta i dom, det enda som hjälper är att sätta flygblad på varje BMW i hela StorStockholm vilket är den hjälp dom behöver av oss kunder för att reda ut situationen. Stephan |
|
|
Hur skulle det hjälpa menar du att sätta flygblad på varge bil om BMW Solna/Bollmora? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Har varit på på solna massor av gånger sista åren. Har blivit bra bemött på alla avdelningar. Har inte haft oturen till någon klantig meck heller... |
|
|
Danne; Minns du/har du hört talas om den rostiga 2-3år gamla Peugeot som stod till infarten till Stockholm med skylt på taket om hur dåliga Peugeot var och hur Peugeot inte ställde upp för sina kunder, hur många blev inte påverkade av det? Likadant om någon besvärar sig att sätta flygblad på just din BMW då skulle en hel del välja ett annat företag att lämna sin bil på service hos = då skulle ledningen ta tag i situationen speciellt gällande Bollmora (men även ta ansvar för arbetsordrar som går ut på underleverantörer), Kristian fick SMS om den gröna "Hej tack för ditt senaste verkstadsbesök. Hoppas allt är till belåtenh et kör försiktigt och välkommen åter Mvh, Personalen" Och då är bilen tillbaka bärgade till Bollmora 1 timme efter utlämnandet eftersom den så kallade reparationen var bristfällig på följande punkter; Inget rattlås, trasigt larm och går inte starta utan starthjälp (stöldförsök) då är det ett hån att få ett sådant SMS, var är premiumkänslan? Stephan |
|
|
Jag har bara lämnat in bilen på BMW Solna en gång, då för att det var akut och jag hade inte möjlighet att ta bilen till min vanliga verkstad. Men vid detta tillfälle utfördes jobbet snabbt och utan misstag. Hade bilen åter inom några dagar trots att ingen tidsbokning hade gjorts. Jag kan absolut inte klaga. Som alltid annars tror jag att de missnöjda är en liten men högljudd minoritet - man startar ju sällan en forumtråd på temat "Jag var på BMW Solna och allt gick bra". Snarare skriver man för att klaga. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k; Sedan har du en stor mängd människor som inte skriver på forum, som kompisen som lämnade sin BMW i Bollmora, tror du är lite för godtrogen, har du lämnat in en bil i Tyskland? Skillnad? Förra gången jag lämnade till Solna (2002, kopplingbyte 3 veckor efter köp från BMWhandlare, (ej Sverige) med garanti) var det problem då också, dom sa att dom skulle ringa (det sa dom varje gång när jag pratade med dom)men inte gjorde dom det utan jag fick ringa och höra om bilen var klar, sent på fredagen ringde jag fick då höra att den VAR klar, tur att jag hade tid och åka och hämta den, annars hade den stått hela helgen, sedan ringde dom veckan efter och talade om att reparationen INTE gick på garantin utan jag skulle stå för räkningen, sedan dess har jag bara köpt delar på Solna som däremot fungerar perfekt, så det verkstaden jag har problem med inget annat, kanske ingen jättegrej så det var ju därför jag lämnade in bilen nu precis och jag blev inte glad nu heller, man vill ju ha en oskadad bil tillbaka eller hur? Fel kan alla göra det är hur man hanterar dom efteråt som skiljer agnarna från vetet=) Stephan |
|
|
Jag kan skriva en hel uppsatts gällande problemen som försigår inom BMW och då främst Bollmora/Solna, men jag orkar verkligen inte, de har ingen yrkesheder över huvudtaget! Kan dock instämma med vad Stephan skriver om sin bekanta Kristian. Varje gång som jag hämtade ut bilen från Bollmora så fick jag ett SMS lördag morgon kl. 09.01 (knappast någon bra tidpunkt att skicka sms) innehållande samma meddelande även fast bilen int evar reparerad till fullo, det krävdes 73 dagar och totalt 14!! vändor till Bollmora innan bilen var i det skicket som man kan begära när en auktoriserad verkstad utför ett jobb. Om jag får rekomendera en bättre verkstad i Stockholm med Omnejd så är det Blombergs på Lidingö! Mvh/ Niclas |
|
|
Från Bollmora fick jag SMS att bilen var klar trots att jag inte ens lämnat in den. Dax att se över sms-tjänsten kanske? =) |
|
|
Hämtade för 1 timme sen ut min nya bil i Solna. Trevligt och proffsigt bemötande av säljare, finansavdelning och reservdelsförsäljningen (nya tygmattor). :) Men visst, det var väl snarare verkstad vi pratade om... |
|
|
Nä, nu får ni vara snälla :-) BMW Solna är inte fullt så usla som den här tråden vill framställa dom. Jag hade problem, dom hanterade situationen väldigt professionellt. BMW Solna har väl en kundgrupp som kanske består av tjänstebils nissar som inte bryr sig, eller såna där som funderar på att köpa en Audi TT nästa gång för den är så ”snygg”. Alltså människor utan genuint bil-intresse. Jag servar inte min Porsche på Porsche center, det är för stort och opersonligt, av samma anledning har jag valt att inte använda BMW Solna. Hög press på de enskilda mekanikerna och den opersonliga faktorn, dom får en bil att åtgärda och behöver aldrig träffa ägaren, kan medföra att det tummas lite på den omtanke som dom lägger ner på sitt arbete. Jag vet egentligen inte, tänker aldrig bottna den frågeställningen :-) Men dom är kompetenta och gör normalt ett bra arbete. |
|
|
Tänkte ge mina intryck av Solna. Antingen så är de inte fullt så bra eller så har jag haft otur. 1) Byte av torkararm bak. Fick åka tillbaka två gånger för att de skulle få knappen till att öppna glasluckan att fungera. Kopplade ur airbagen fram. Fick tillbaka en bil där plasten på b-stolpen inte var helt tillbakasatt samt att det var smuts/repor på tygbeklädnaden på b-stolpen. En lustig detalj var att de glömt en liten skiftnyckel på golvet.... När jag ville få kompensation för att jag vid två reparationstillfällen tvingats att göra 5 resor till Solna verkade det som de aldrig haft en kund som klagat förut. Jag säger inte att man inte kan göra fel. Det gör alla företag och jag själv också, både privat och professionellt. Men det är hur man löser problemen för kunden när något gått fel som jag anser skiljer ut agnarna från vetet. Där är mitt intryck att man på Solna har en hel del att lära, förutom den dåliga kvalitén på utförda arbeten. |
|
|
Jag har inte heller några bra erfarenheter av dem. Lämnade in 528:an jag hade för några år sedan, de skulle sätta på nya vinterdäck på fälgarna, samt byta handbromshandtaget, från plast till läder. Det skulle vara klart vid 13.00 . Kommer dit vid 14.00, kundtjänst säger att det inte är klart ännu, du kan sätta dig och fika där borta....... 30 minuter senare frågar jag hur det går. Samma svar, så höll det på i 2 timmar! När jag vid det laget högröd i ansiktet frågar vad de håller på med, så ringer de till verkstaden och får svaret att mekanikern inte börjat ännu, han trodde inte det var bråttom. De hade alltså inte bemödat sig fråga, fastän jag satt där och väntade. 30 minuter senare var det klart, åker hem, parkerar och drar i handbromsen varvid jag får handtaget i handen, hoppsan!!! Åker till min lokala verkstad i Bagarmossen som tittar på det hela och säger att det inte är fastsatt överhuvudtaget, sedan sätter han fast det åt mig gratis. Har aldrig lossnat efter det. Jag anlitar inte BMW Solna igen. Dessutom utlovade servicechefen kompensation för misstaget, vilket jag aldrig har fått. |
|
|
Håller med de som säger att "skit kan hända".. skillnaden är hur man hanterar skiten när den har hänt.. Skopar man den under mattan och hoppas på det bästa eller tar man upp sin egen skit och gör rent efter sig Här några utdrag ur händelser på BMW Solna/Bollmora Ville byta ut kassettspelaren i 523:an till cd.. sagt och gjort det blev gjort i en hast och när jag två dagar senare upptäckte att ramen kring mitt friskluftsutblås var av, strax ovanför cd-luckan så ringde jag och påpekade detta. Svaret blev att "Nää, där har inte vi varit, det måste varit trasigt innan" Då kom jag på att jag nyligen, typ två dagar innan bytet hade fotograferat inne i bilen.. så jag zoomade in objektet och se: Det var helt! Men BMWs kommentar kvarstod.. ny kostar typ 500 bagis.. Min egen kommentar: Skitställe! En av mina bästa vänner lämnar in bilen för att koppla ur airbag.. resultat som tidigare nämnts av annan skribent: Inredning inte ditsatt, smutsigt i bilen och verktyg kvar i bilen... BMWs kommentar: Oj, sånt händer... kan vi få tillbaka verktygen Samma vän lämnar in bilen för att lacka om bakluckan... får tillbaka bilen, kraftigt försenat och åker hem för att konstatera att bakrutan inte skruvats tillbaka korrekt och kan trilla ur närsomhelst.. extra resa. BMWs kommentar: Det måste varit den mänskliga faktorn!! Mycket att göra.. På tal om lackverkstaden.. min förra skulle lackas om vid ena bakdörren på garantin och då sa de att de kollar även andra saker som borde åtgärdas på garantin. Jag lämnar in bilen och åker på utlandstjänstgöring och låter min dåvarande sambo hämta bilen... Döm om min förvåning när jag två månader senare kommer tillbaka och ser världens "rostblaffa" under förardörren som inte årgärdats. När jag åker till dem och påpekar detta så säger BMW: Nää, den där kan vi inte åtgärda på garantin, din garanti har gått ut för 20 dagar sen... Häromdagen så var jag på BMW Solna för att kolla upp hur jag kunde få provköra en specifik bil under en lördag eftersom jag inte haft tid under veckorna.. Svaret blev: Ring på lördag, vi vet inte vilka bilar som är inne.. När jag sen kontaktade Audi Danderyd med samma fråga så blev svaret: Jag kollar upp och återkommer om den personen som använder just den bilen jobbar på lördag, om han gör det så är det inga problem... Provkörde därför en Audi i lördags men vet inte huruvida det blir någon provkörning av någon ny BMW 5:a.. Finns mer att skriva men då får man hålla på ett tag.. en kommentar om byte av Xenon dock.. åkte till P.L Motorteknik i Huddinge och han bytte den på stående fot och debiterade inget för jobbet.. Vi pratade om att det inte var så svårt men en annan sak som han sa var.. Det är lite pilligt, om du köper en lampa och har sönder den när du monterar, då är det bara att köpa en ny. Om jag, när jag monterar lampan till kunden har sönder den, så får jag stå för det, inte kunden. Däremot har jag hittills bara gott att säga om reservdelskillarna i Solna!! |
|
|
De kanske skall ta bort "service" från titeln: "servicechefen" |
|
|
Har begränsad erfarenhet av BMW Solna, har lämnat in bilar där några gånger på garantijobb och fri-service-arbeten. Bor nästan granne med dem så det är rätt praktiskt. Kommer dock ihåg att jag nån gång blev lite lätt irriterad då jag nappade på en sån där gratis förbesiktning som dessutom skulle inkludera ett gratis oljebyte men när jag väl hämtade bilen fick jag iaf betala för oljebytet med motiveringen att det erbjudandet inte hade blivit synkat mellan service- och marknadsavdelningen. Å andra sidan har jag senare fått en del småjobb gratis som t ex felsökning, släcka varningslampor och dyl. Så det jämnar väl ut sig... Varken bu eller bä från min sida m a o. Skall jag betala för nåt så brukar jag iofs lämna bilen någon annanstans eller göra det själv. Däremot så är som flera andra nämnt reservdelsförsäljningen mycket bra! All cred till dem. Försäljningen har jag bara varit i kontakt med ett par gånger hittills och där är jag väl kanske inte lika nöjd. Förr fick jag för mig att de gjorde lite skillnad på folk, tycks ha blivit bättre med tiden (eller så ser jag mer förtroendeingivande ut numer :-) ) Senast så var försäljaren var helt OK och tillmötesgående, däremot höll deras värderingsman på att blåsa mig på 7k då han missat en nolla på serviceintervallmätaren och menade på att den bil som jag lämnade in för inbyte skulle servas rätt snart (Insp 2) men jag hade ju nyss gjort oljeservice på den. Hade jag inte varit vaksam så hade jag fått 7000:- mindre för min förra bil. Blev något irriterad över det... |
|
|
Försäljningen tycker jag inte är bra. Snorkiga typer som bara vill sälja till kostymnissar, vilket jag iofs är, men inte på helger. Verkstaden har jag inte nåt stort förteoende för sen en märklig incident för länge sedan. Dom kan så klart ha skärpt till sig, men ett stukat förtroende är det rätt länge. Snabbservicekillarna som hjälpte mig att koda om nyklar och lite annat är toppen, fast jag har bara ett besök att referera till :-) Reservdelsavdelningen: TOPPEN service och bemötande alltid!!! Föredrar mindre ställen. Borgs är mina favoriter, fast dom börjar bli väl så stora dom med. Niklas Fransosen |
|
|
Skall nog ringa Borgs jag med när det gäller provkörning.. |
|
| Var trots allt på Solna idag eftersom vi var näära och blev bemött på ett mycket trevligt sätt av en ung säljare som ordnade fram en 525 Td. Det var en mycket trevlig bil :-) | |
|
Jag har alltid blivit bra bemött av säljare och framförallt av reservdelsavdelningen i Solna. Det är verkstaden som jag inte vill ha att göra med längre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.