AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
621

Bmw 325ix -88 går varm!

Be
16
Berka
325ixm -88
Den går varm, varför?

Om man kör på hårt med bilen ligger tempen kring halv. Lite för högt egentligen, men den håller sig där. Drar man ned på tempot, kör lugnare så stiger tempen.

Går självklart inte heller ha bilen på tomgång. Men gasar man på friskt håller sig tempen "lågt" iaf.

Har bytt termostat och viscokopplingen, luftat ur allt men samma sak fortfarande.

Har ej olja i vattnet, eller vatten i oljan. Ingen vitrök heller.

Kan det vara toppen\ toppackningen som gett upp, eller bara vattenpumpen?

Någon som haft samma fel ?

Be
16
Berka
325ixm -88
Märkligt att ingen kan ha någon aning?

Seriösa frågor verkar vara jobbiga. Men frågan om hur pass fort en bil går på 3:an och varvstopp besvaras av 1000tals personer!? No offence.

Låter konstigt. Är viscoskopplingen bytt mot en ny eller en begagnad? om den är begagnad, köp en ny. Är du saker på att du luftat ordentligt? Om allt övrigt är gjort ordentligt är det enda som egentligen återstår att instrumentet visar fel, dvs att det visar för högt. Kan bero på att givaren i motorn är defekt, eller instrumentet är defekt.
Be
16
Berka
325ixm -88
Den är bytt mot en ny. Och ja, har luftat genom konstens alla regler. Varm, varv, lutning osv. Hade oxå funderingar på att det enbart är mätaren som visar fel, men man vågar ju inte chansa. Får koppla in en separat mätning för kylvattentempen. Börjar även ha tankarna på vattenpumpen, för dålig cirkulation. Åh vad man blir less, nu när det är snö och allt!
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Tjena Berka.
Om du byter pumpen och felet kvarstår, så kan det vara fel på jordflätan mellan motor och kaross.
Har haft det problemet på min e30 touring.
När jordflätan var av så gick jorden genom kabeln till tempgivaren.
Varpå tempmätaren levde ett väldigt säreget liv.
Det syntes inte att jordflätan var av, utan det upptäckte jag när jag skulle känna på den.
Den hade ärgat av under höljet.
Mvh Danne.
Be
16
Berka
325ixm -88
Den har sitt eget liv faktiskt. Den hoppar åt och fram ganska mycket i samband med att den stiger. Ska prova med en separat tempmätare\givare och se hur den visar.

Tack för alla tips!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
ge några smällar ovanpå instrumentpanelen... hjälpte på min tidiagre 325a, fast den va mer att den fladrade till och la sig högre upp...

kanske kan hjälpa, troligtvis nåt glapp i lödning eller liknande i instrumentklustret

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.