|
|
|
|---|---|
|
Plockade ut instrumenthuset idag på min 518 -95. När jag sedan monterade tillbaka det och startade bilen lyste Airbag lampan och trippmätaren hade ingen belysning. Dock tickar den på fast i "mörker". Och Airbaglampan slocknar efter ca. 1 minut. Antar att det bara är någon glödlampa som gått bakom trippmätaren men varför lyser Airbag lampan? (Instrumenthuset har ingen check control) Min bil Länk | |
|
Kan vara så att den sparar ett felminne, åk in till Bmw så raderar dom det, dock tar dom kasnke 1000 kr för det. Prova lyfta bort batteri polen 1 timma, kan felminnet försvinna.. Lycka till |
|
|
Tack, ska prova med batteriet nästa gång jag tvättar bilen. Men hur går BMW tillväga för att radera felminnet? Kan man inte ordna det själv på nåt sätt? är det via diagnosuttaget? Min bil Länk |
|
| Det är via diagnos, du måste koppla in i dator. Om nu inte det försvinner om du tar bort en batterikabel. | |
|
Råkade ut för samma sak för några år sedan och har för mej att det beror på att man stöter emot jord när man plockar ut instrumentepaketet. Man ska alltid koppla av batteriet när man pillar med något elektriskt för att vara på säkra sidan fick jag reda på sedan. Kostade 350 kr att släcka lampan men det var ca: 3 år sedan. |
|
|
Hade batteriet bortkopplat ca. 2 timmar igår, men Airbag lampan lyste ändå! Trippmätaren var dock bara en glödis som gått.... Men men, får väl ringa BMW o fråga vad dom tar för att släcka lampan! Min bil Länk |
|
| om du slog på tändningen eller nåt sånt medans du hade instumentpanelen borta bryts en krets till airbag givaren, så du måste tyvärr in på bmw och få den släckt.. gjorde samma sak med min när jag satt i aluringar till instrumenten (klantigt) men jag behövde bara pröjsa 100 spänn för att släcka airbag lampan, det går inte att släcka minnet med detta fel | |
| allså att ta bort battteriklämman i en timme =) | |
|
Ok, men 100 spänn är ju ingen fara....Får åka förbi BMW imorgon! Min bil Länk |
|
| iof är han en kompis till mig men jag tror inte det kostar mycket | |
| 100 kr en uppkopling brukar ju kosta ca 500 kr mv h Billigt ! | |
|
Jag lyckades få det gratis en gång. Slog igång tändningen när jag bytt lampor till hastighetsmätaren mm. Pratade direkt med killarna i verkstaden. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Var inne på BMW idag, 200 kr ville dom ha för det...Men tyvärr hade dom inte tid.. Min bil Länk |
|
| det va dålig service det enda dom gör är att sätta på en grej i diagnostikuttaget och trycker på en knapp det tar max 20 sekunder =) | |
|
Det var det jag försökte förklara för dom på ett fint sätt... Ska prova nu på förmiddagen igen! Min bil Länk |
|
|
Man måste tänka efter: Om det bara är att köpa en "grej" och stoppa i uttaget osv, då kunde man kanske anställa en gubbe bara för detta...) Det är lite mera omständigt än så, även om det ser enkelt ut. Påminner lite om en gammal klassiker från min servicetid: "byte av lampa: 28:-, visste vilken: 250:-" Verkstadsdatorn (DIS) som t.ex BMW använder har en 6-siffrig prislapp och ständiga upgraderingar dessutom. Detta inte sagt som försvar för dålig service osv, men om man verkligen bara vill ha en felkod raderad så kan en lite påse fikabröd fungera ibland. FP |
|
|
Jag kan släcka lampan åt dig. Om du rullar förbi min verkstad i Haninge så släcker jag lampan åt dig. |
|
|
MMM: Tack men jag har fått den släckt nu! folke: Precis! Fikabröd är knepet! :) Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.