AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
633

Viktskillnad 325 E30 2dörrars vs 4 dörrars?

MickeCTR
Hej

Min 4 dörrars väger 1350 kg, är det en normal vikt eller är min ovanligt tung?
Min är tyskimport 2002. (Kan det spela någon roll?)

Har sökt efter svar men tyvärr ej funnit.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
20 kg.

Import bilar vägs när dom reg besiktigas, så din tjänstevikt stämmer bättre med verkligheten än på nysålda bilar där viktuppgiften verkar vara samma för alla bilar oavsett utrustning.

Tekninkens värd väger ju alla bilar dom testar, och många bilar väger 100-150 kg mer än uppgiven vikt.

Fördelen med en 4 dörras är att den är mycket vridstyvare.
MickeCTR
Ok, vridstyvare säger du - därmed bättre väghålllning då.

Jag anser att bilen är ganska tung mot sin storlek, vilket är väldigt synd eftersom det såklart är intressant med ett så bra viktförhållande som möjligt, hk/kg.

Någon som kört både 2 dörrars och 4 dörrars och kan förklara lite mer ingående kring skillnaden i väghållning?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har inte testat det väghållningsmässigt, men när jag o mina polare skruvat med våra bilar har vi konstaterat att min 325a och en polares M3a flexar betydligt mera om man lyfter dom med domkraft i domkraftsfästena, än en polares 4 dörrars 320 och en annan polares 325 IX 4 dörrars.

På 2d bilarna kärvar dörrarna ordentligt om man lyft dom i 1 fäste, och man måste lyfta betydligt högre i främre fästet, innan bakhjulet lättar från marken, jämfört med 4d bilarna.

Ja många pratar bara trimmning och hk men glömmer att minskad vikt gör samma nytta. Jag har ju kastat ut ca 120 kg ur min bil och åker 0-100 1,2 sek snabbare än orginal, o kör 201 metar på 9,7 sek. Minskad vikt gör även att jag slipper sätta på större bromsar och större/bredare hjul som gör bilen änu tyngre.

100 kg mindre vikt är typ som att trimma 30 hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.