AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.192

Massor av kondens i bagaget på E23!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Insidan av min bagagelucka ser ut som om den befann sig i en ångbastu, men golvmattan är inte speciellt blöt, alltså kondens.
Men varför uppstår det? Vad kan man göra åt det? Är det ett modellrelaterat typfel? Jag har aldrig varit med om något liknande!
Har en torrboll ståendes i bagaget just men det verkar inte hjälpa alls. För mig verkar det som om någon form av ventilation är täppt, men jag hittar inget. Finns ju t.ex. inga sådana där gummiflärpar bakom kofångaren som på t.ex. E30.
Det här kommer ju leda till ROST och som det är nu kan man inte heller ha något i bagaget som inte tål väta. Hjälp!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

CK
269
CKamondi
740iA -95
k1mzo: "Har en torrboll ståendes i bagaget just men det verkar inte hjälpa alls." ;)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nog för att E23 inte är vanliga längre, men är det verkligen ingen som har koll?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jodå, har du en "plastskiva" i koffertluckan så brukar det finnas kondesn bakom den på koffertluckan. Ta bort den och torka bort eller sätt i en torrboll, den funkar ju dock bara när det är plusgrader..

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Menar du en skiva på baksidan av själva luckan? Jag har inget där på min bil, bara verktygslådan och asfaltmattor.
Torrboll har jag som sagt redan. Nu har det förvisso inte varit så många dagar med plusgrader, men den verkar fungera dåligt.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Ja oftast en grå plastklädsel. Det tar någon vecka innan torrbollen aktiveras på något sätt. Eller så sätter du in ett element och torkar ur all fukt.

Paap Reeder
... är nästan 100% säker på att det läcker in vatten vid bakljusen.
E28 och E23 har ju samma konstruktionsprincip därvidlag och när jag förra året bytte mina packningar runt bakljusen ... sedan dess är det snustorrt.

Fanns eller syntes i o f s inget vatten tidigare heller och mattan var torr men några droppar då och då avdunstar och kondenseras ..., kanske p g a att dämparen värmer upp bagagegolvet.

Således investera i två packningar - gissar ca 200:- / st - och få det torrt.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det låter ju inte helt otroligt, kanske dags att svänga förbi hos BMW-handlarn igen och samtidigt lösa ut oljeröret jag beställt.
Jag beställde två sådana här packningar till en av mina E30´s när denne läckte vatten ner i batterilådan i bagaget, och de var inte alls var farligt dyra. Vill minnas att de kostade ca 200kr/paret?
Igår körde jag i alla fall in bilen på jobbet och torkade ur en hel del. Gick åt mycket papper att torka insidan på luckan. Men jag ska även riva ut bagagerumsinredningen och låta den torka upp hemma i pannrummet. Måste göras då det luktar lite unket i bagaget nu.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Torrbollen har äntligen börjat verka! Det finns fortfarande kondens i bagaget trots det men inte lika mycket som förut. Klädseln är urplockad för att motverka "försurning". Har en rostfläck under vänster bakljus och det är nog denna som är boven för det är ruttet rakt igenom plåten. Det kommer att bli ett riktigt hål rakt igenom så jag får ta itu med det så fort vädret blir bättre. Garaget är upptaget 02´n så där är ingen plats att meka.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.