|
|
|
|---|---|
|
Problem med stillastående E38-94 efter stopp på motorvägen. Generatorn lade ner, efter byte vägrar bilen att starta. Min tanke är, att bilen har blivit så strömlös. Att EWS har hängt sig. Bilen bärgas till Auk.BMW verk. Där konstaterar man att BMW:s dator ej får någon kontakt med någon av bilens "datorer"!. (Verkar som BMW gjorde den inkoppling med ett helt dött batteri i bilen) Vilket jag betvivlar, då alla bilens funktioner i övrigt fungerar. Så helt dött system kan det ju knappast vara..! Man ger mig samtidigt ett kostnadsförslag för vidare rep.av bilen 75´-100´, tror snarare att man inte vill.... Nu är min fråga, då tändning & bensinpumps signal uteblir. (Relä OK. Bensa kommer fram vid extern matning) Vad är det för signal som kommer i stift 11 & 16 i diagnos sockelen. Vill inte mäta där , innan jag med säkerhet vet att jag inte skickar in någon "felaktig" signal i DME, om den nu lever ....... Se även inlägg Frusna dörrar på E38. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta dilema. Hälsningar Nisse Nisse Forsberg | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det måste vara en viss nivå på spänning i batteriet för att kunna köra en diagnos, har batteriet varit helt tomt så ska det laddas i minst 48 timmar med extern laddare innan du börja laborera och försöka få igång bilen. Det kan även ha tagit skada om det varit urladda helt, sulferingen uppträder med en gång och det går ganska fort när batteriet förlorar sin uppladdningskapacitet dvs går ej att ladda tillräckligt. Se till att ha över 12,3V i batteriet lägre än detta garanteras inte fullgod elektroniks funktion fullladdat batteri håller över 12,7V. EWS stänger av både tändning och matning till bränslet. 75-100 tusen , ska dom byta hela bilen ???? bara för att generator lade av och batteriet blev tomt. Ja gisses slutar aldrig att förvåna mig. Det är inte alls ovanligt att man inte får kontakt med bilens elektronikmoduler. testa en annan verkstad med annan diagnosör, men se först till att ha friskt batteri . ///MVH Hasso Länk |
|
Visst blir man matt.. BMW tyckte att bilen var färdig för skroten, köp en ny. Tack för det tipset. Angående spänningen, så kom bilen in till BMW sent en eftermiddag med bärgare, totalt urladdat batteri. Dom ringer mig sedan nästa morgon vid 10-tiden och ger mig domen. Knappast har dom kunnat fullladdat batteriet på dom få timmarna. När jag sedan efter någon dag hämtar bilen med bägare för trip hem, 18 mil bort så är batteriet fortfarande tomt. Laddar när bilen är hemma vilket tar närmare 2 dygn 12.86 med Fluken. Det håller sedan samma spänning i drygt en vecka utan belastning, så nä det var knappast laddat. Så dom har nog kopplat upp sig utan riktigt spänning. Har du någon aning om hur EWS:n funkar. Tror du att man koppla ur den, och sedan brygga om det behövs..? Jag kan inte släppa min tanke om, att det är den som spökar.. Alla andra funktion går PDS, telefon, MID allt..... Med Fluken i högsta hugg, Hälsningar Nisse Nisse Forsberg |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Prova först med en annan nyckel, innan du gräver vidare. EWS och DME utbyter koder vid varje startförsök (skiljer lite på de olika verisionerna av EWS ju nyare version mera avancerad kodning) och det krävs dessutom rätt och fungerande chip i nycklen för att detta utbyte ska kunna ske. Tyvärr händer det tydligen en del sådana häringa konstigheter om bilen står strömlös en längre tid, noterar jag vid en sökning på forumet. Jag har ett inlägga där de olika EWS versionerna fungerar, men kunde inte hitta det nu. Har du full kräm i bilen så borde det gå att köra diagnos och göra en omkodning så EWS o DME kan kommunicera igen. ///MVH Hasso Länk |
|
Senaste nytt från garaget. Jodå, jag provat med reservnyckeln också. Lika dött. Det är väl bara att inse att det blir ännu ett bärgings uppdrag. Nu är vi strax uppe 68 mil inte illa för en bil som hör hemma på skroten. Jag är ju rädd att gossarna har poppat DME:n. Jag mätte precis i D.uttaget där fanns det kräm både i 11 & 16. Tänkte bara mäta DME kontakten som sista "åtgärd" Tog en scanning med ett PEAK R5 instrument. Den klagar på en Control unit supply det gäller ju bara att hitta denna unit.... Hej & Tack Nisse Det jäkliga är att närmaste BMW just nu är i Ängelholm. Och det var där som jag "undervisade mekan hur ett relä funkar......... |
|
|
Utan att ha studerat E38 elsystem så noga skulle jag börja med att koppla isär så mycket som möjligt av systemet kring diagnosbussen för att undvika att någon enhet kortsluter bussen. Med sedan bara DME:n kvar på bussen skulle jag köra diagnos igen. //Magnus |
|
Jag har skickat över några E38 schemablad på motor och diagnospluggen på pdf hoppas de kommer till nytta, Finns ju ett DME relä med säkring som ska funka osså. Peak läser ju enbart DME koder så det kan ju vara spänningsförsörjningen till DME som fattas. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack snälla för alla goda råd & scheman. Har varit lite otrogen i går kväll. Det finns en vacker italienska i garaget också, visserligen är hon från slutet av 50-talet. Men jag lovar att det inte oävet att pilla lite med henne också. Men nu har jag gjort de, så nu kommer Fluken fram igen, har tänkt börja mäta vid nyckeln för att kolla plattan så att inte den har lagt ner eller är något skumt och försöka "följa spänning" och förhoppningsvis lär jag ju komma förbi reläet med säkringen. Men som sagt så hade jag ju spänning i diagnosen, så det är kanske överkurs. Provade CODE i går eftermiddag om den ev. hade hängt sig, antar att den pratar med EWS, men igen skillnad. Håll nu tummarna, inte för att jag tror att det lyckas men ändå. Tacka vet jag gamla 6:an med lite DCOE Webrar, då vet man ju vad man sysslar med.......Hej på er // Nisse Nisse Forsberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.