AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.404

M3 cab dörrar på en E36 Coupe

Tjenna!

Håller på å renovera min 325a coupe.
Hade lite flyt och kom över massa delar från en M3 Cab (e36).

Har bytt lite saker, bland annat bytte jag ena dörren idag då min gamla var bucklig och jag har problem med elhissarna, så då tänkte jag slå massa flugor i en smäll och "bara" byta dörr.

Jag kollade när jag lossade orginal dörren att kontakten var samma och det var det (den stora mellan dörr och kaross).
Monterade nya dörren och den passade fint, men nu till problemet;
El hissen fungarar inte alls? Den åker varken upp eller ner när jag öppnar/stänger dörren. Inte reagerar den heller när jag trycker på knappen.
Däremot så fungerar C-låset i M3 dörren när den sitter på bilen, d e bara rutan som inte vill vara med.

Rev loss dörrsidan och konstaterade att motorerna såg lite annorlunda ut, det var lite olika kontakter. På orginal så var de bara en men på M3 dörren var det två små kontakter har jag för mig.

Är det någon här som har någon aning om varför elhissen inte funkar i "nya" dörren?
Kan det bero på att den kommer från en cab? att det är olika signaler vad det gäller cab och coupe?? Eller ska det fungera och felet ligger någon annanstans?

Som sagt så fungerar ju centralåset så det kommer ström till dörren.

Vad kan det vara!?

Snälla hjälp..

//Salis
ingen som har en aning??

//Salis
Va
43
Valek
325i -93
En säkring som har gått kanske?
på förarsidan sitter orginal dörren kvar, och där funkar dörren som den ska.
har kollat det vanliga men kan inte komma på vad de kan vara för fel..??

//Salis
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ptja motorn kan ju vara kass helt enkelt?

// MVH Jocke
ha
734
haack
X3 30d -18

det kan inte vara så att microbrytaren är pajj? testat att pilla på låskläppen?
har för mej att den andra kabeln du nämner är till för funktionen som tänder innerbelysningen när man drar i handtaget när bilen är låst, men är inte säker.
bytit dörr på andra sidan och kollat om den beter sej lika?

mvh

>mixim:
Kan vara så enkelt faktiskt, men då de kommer från en fullt fungerande bil så TROR jag iaf att de ska vara hela men man kan ju aldrig vara säker..

>haack:
Vart sitter microbrytaren? (låskläppen?, menar du den som slår till när dörren stänger sig?) nope inte testat det, får nog ta å göra de.
Okey, för i coupen dörren så tänder de ju också sig i coupen när man drar i handtaget men den har bara en kontakt.. hmm..

Ville inte byta dörr på andra sidan då jag inte är säker på att de "passar", men får nog ta å göra d och kolla ifall den fungerar då kan man ju utesluta några "fel" iaf.

Någon som vet hur de e att byta motor från min gamla dörr mot den som sitter i den nya? Den e poppnitad eller liknande har jag för mig, men sjävla rutmekanismen borde vara densamma på de båda dörrarna va? så om jag borrar bort den gamla motorn och styrningen och poppar dit den från gamla dörren och byter elstam så kanske de borde fungera? Dvs ny dörr med gamalt innehåll..?

//Salis
Har varit ute och meckat lite mer nu, bytte även dörren på andra sidan med samma resultat, c-låset fungerar men inte elhissarna.

Men, jag upptäckte att kontakterna inte alls var likadana som jag sisst trodde, det visade sig att stiften satt lite annorlunda = elhissarna inte fungerar? antar jag..

så nu blire till å hitta elscheman och försöka koppla om stiften i cab-dörren och kolla om det fungerar..

//Salis
ha
734
haack
X3 30d -18

japp det är kläppen! har du ett bättre ord för den så berätta gärna då ingen verkar förstå va ja menar med kläpp! ;)
själva microbrytaren sitter i själva låskistan...e lite pill att få bort den..men ja mecka bort och bytte min senast igår!
skruva bort de tre torx-skruvarna man ser runt låsskistan sen kikar du in i dörren å ser vad som måste tas bort..de e lite bändande å trixande..men de går! ;)

har du frågor ska ja försöka förklara..men ja e helt kass på det! ,)

mvh

ha
734
haack
X3 30d -18

följ den gula kontakten i bakkant av dörren...den går till microbrytaren...kortslut den med en mejsel så ska rutan reagera!

mvh

Okey, tack får testa det. men tror att jag måste bygga om stiftkontakten så att det blir rätt stift på rätt ställe först. sen om det inte fungerar så ska ja testa å kortsluta den.

//Salis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.