AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
904

Ipod på min E46

da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
har letat runt lite, men hittar inte helt svar på min fråga.

om jag har ice>link på vanlig BMW radio och sen sätter in navi 16:9 måste jag köpa nya sladdar då? man man göra mer med ipoden om man har "navi systemet" ?

finns det nån guide som vissar hur man gör när man sätter in på vanlig bmw radio o navi radio?

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Vanlig radio och nav / bordmonitor radio har samma kontakt så du kan använda samma sladdar. Skillnaden är att radiomodulen sitter i bagagerummet vid nav istället för framme i bilen.

Om du byter till den nya NG (BM53, BM54) radion så passar dock inte kablaget utan att man antingen köper nytt eller gör ingrepp i kablaget.

Om du byter förstärkare till en med DSP så måste du köpa till en AD-omvandlare, men kablaget förblir detsamma.

/Andy
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
tja Beolink

Jag fatta allt förutom när du börja snacka om "NG (BM53, BM54), DSP, AD-omvandlare" ´kan du ta det så nybörjare också förstår ;P..

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
BMW har haft 2st radiokontaktsystem i din bilmodell:
NG = den som började dyka upp runt 2002-2003.
Nav radion för detta system heter antingen BM53 eller BM54 beroende på om det är business eller professional.
Till det äldre kontaktsystemet hette de BM23 och BM24.

DSP =Den förstärkare som ger möjlighet till equalizer justering samt soundscaping som t.ex stadium, theatre, jazzclub etc använder oftast digital insignal från cd-växlaren och då behövs en AD konverter om man vill använda icelink (det är dock ganska ovanligt att man byter förstärkare när man uppgraderar till nav)
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Beolink okie tack nu fatta jag ;P..

för nu har jag radio business på min bil.
men är det svårt och koppla in en ice link?

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Inte om man är normalhändig.

Man tar bort volymploppen, vrider med en insektsnyckel,
Skruvar bort två skruvar och säter icelinkkontakten mellan kabelstammen och radion.

da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
okej, det lätt ganska lätt tack för hjälpen. men är det samma sak med telefon eller? funderar också och dra telefon sladdar. har en sonyericsson w810i. såg på deras sida att kan kunde köpa kabblar dem såg ut som ice link sladdarna

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Menar du bluetoothkittet?
Har du den gamla bmw telefonen förmonterad?

/Andy
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Beolink, Jag har ganska ny bmw den är gjord 2002.
på ratten ser man telefonlur, men vete fan om det är telefon förmonterad:S

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det ser du lättast i utrustningslistan...

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.