|
|
|
|---|---|
|
Jag verkar vara den enda personen i hela världen som vill byta ut träpanelerna mot annan färg ... hur som helst så verkar det som jag blir tvungen att ta bort konsolen för stereon för flipp luckan sitter ju fast på den dvs svarta metall stycket som håller cd + mid , vad jag kan se så finns det ej plats att peta ut metall stavarna som går genom fjädrarna pga plats brist . Jag e orolig för att jag måste riva ner hela nedre delen av instrument brädan för att komma åt den men jag hoppas på nån räddare i nöden här har nåt bra tips.....! BMW is the choosen one | |
|
MID lossas först genom att ta bort ratten för volym. Där sitter en liten torx eller insexskruv som vrids ett kvarts varv moturs och hålls fast medan panelen dras ut från vänster. Därefter lossas själva stereon ovanför genom att de två yttre insexskruvarna lossas flera varv så att låsblecken släpper. FP |
|
|
Jag lyckades få lös bara listen utan att ha sönder den. Jag limmade fast min nya list med bra resultat. Detta är en variant om man bara har själva listbiten och inte vill demontera hela mekanismen. Listen sitter fast med tre piggar som går igenom fästplåten. På insidan av plåten sitter det som tre brickor som håller fast piggarna och därmed listen. Det jag gjorde var att jag tejpade ett par raka skruvmejslar med silvertejp. Förde in mejslarna mellan listen och plåten som listen sitter fast i. Vred och bände lite försiktigt och drog sedan ur mejslarna. Från undersidan fick jag sedan in en liten skruvmejsel under fästbrickan och lyckades bända bort den. Gjorde likadant på alla tre ställena sen lossnade listen. Limmade sedan dit den nya aluminiumlisten jag hade köpt med gott resultat. Hoppas du förstår hur jag menar. Inte lätt att förklara med ord. |
|
|
Tack för tipset ! Det verkar som din ide är ända lösningen för tillfället vågar fan inte demontera hela bilen , Folke stereon va en baggis tog 10 minuter att lossa mid och cd . Det är själva flipp luckan jag vill byta till annan färg . BMW is the choosen one |
|
|
Det var länge sen jag hade stereon urmonterad, minns inte hur luckan med listen är monterad. Kanske du kan se nåt genom att demontera de båda listerna vid sidorna, jag kan inte tänka mig att man måste demontera mera än stereon. kanske inte ens den. De lister jag har haft loss (de närmaste till vänster och höger om ratten) sitter bara fasttryckta med stift i fjäderhylsor osv. FP |
|
|
Bara ett litet tillägg...Du är INTE den enda i världen som vill ha bort träpanelerna...Jag satsar på titan och sparar en liten slant till detta. Inte fullständigt billigt. //Marc |
|
|
Folke jag har precis bytt luckan nu .... fick tyvärr inte loss den enligt första tipset . Själva konsolen är inklämd innanför nedre delen av instrument brädan och dessutom så sitter den fast i sista skruven under listen till höger resp vänster dvs konsolen har vingar som sticker väl ut åt båda sidor innifrån dvs när man tror man tagit bort alla fyra skruvar och det ser ut som att det bara är att dra ut skiten så sitter den bergfast i nedre delen av instrument brädan . För att få ut konsolen fick jag demontera hela nedre delen av instrument brädan + att jag fick ett sykbryt mitt i det hela och bände utav bara fan ( högra delen) tillslut fick jag ut den .Bilen såg ut som den var färdig för skroten vart riktigt skraj där ett tag. Som tur va fick jag ihop bilen igen . Tyvärr så hamnade luckan inte i linje med listerna , ser ut som den är längre intryckt än dem andra vetifan hur jag ska fixa det nu... Att det krävs en sån rigorös konstruktion för att hålla setereon så undrar man ju hur resten av bilen är (6 skruvar + alu ram!) BMW is the choosen one |
|
|
Marc_M köpte svarta lister som ser ut som färgat aluminium fast i plast för 1500kr på skroten vad kommer titan lister kosta? Listerna ser jävligt bra ut fast kommer man nära så ser man ju att det är plast :=( BMW is the choosen one |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.