AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.367

se upp med z3m coupe

Sida 1 av 2
Visa användare
57
mehran
M3 97a
Hej!
Jag körde ner till Växjö för att köpa Z:an men väl framme såg jag att den läckte olja från motorns överdel typ vanosen. Det sitter en (RR)vanos i den också.
Lite rassel och knackande.

# förarstolen var sliten
# vibrerade i ratten och chassi vid inbromsning och över 120 km.
# dunkande ljud från bakaxel vid växling.
#det har även funnits en hund i bilen med tanke på allt hundhår jag såg.
#Även omlackerad nästan överallt (inte toppenjobb heller)

Sedan fick jag åka hem till gbg, besviken som fan.

Länk !!!! Länk
(han bor i gbg nu så den kommer kanske visas här oxå!)

hoppas detta hjälper någon.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
är det inte litte väll att lägga ut en varning på den ?? han har jo redan skrivit i Annonsen att den är omlackad sen angående slitage på förar stolen det är jo självklart att den slits efter nästan 10000mil sen så upplever alla slitage på olika sätt för vissa kan stolen vara i jätte fint skick egentligen det enda man kan anmärka på enligt mig är "vibrerande i ratten och chassi vid inbromsning och över 120 km" som du skrev! men det känns litte taskigt mot killen att komma ut med en varning om en bil som egentligen inte har några varnings lampor i mitt tycke
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Håller med "Maxad"!
Folk måste ju få bilda en egen uppfattning.
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Måste också hålla med, det handlar om en bil som rullat 10 000 mil + att han har väl inte lurat någon här på bilen?

Mehran,,, jag tror du bara är lite irriterad över att du fick åka en bit i onödan, när bilen inte levde upp till dina förväntningar.

johan
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
Jag tycker iaf att det är skönt att veta ungefär i vilket skick en bil är i ( inte ur säljarens perspektiv) innan man åker!
Tycker att på mehrans beskrivning verkar den vara hårt körd.
det finns många bilar som känns som nya även efter 10000 mil om dom är väl skötta.
Men en Z3 köps väl för att köras så det är kanske normalt att dom är så här som mehran beskriver.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kan ju även vara ett varningens finger,att bilen inte blivit servad som den ska, samt underhållen som den bör!
Visserligen kan skakningarna i framvagnen ev bara bero på en skev skiva eller kärvande kolv i broms ok!
Samt slag i bakvagn på nedgågna silentblock.
Detta kan ju vara till fördel för förhandling av priset!
Men man behöver inte gå ut offentligt med en varning här, bara för att förväntningarna inte uppfylldes.
Som sagt tidigare,den har ju i vilket fall 10k mil på mätaren!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Är det inte lite skumt att det är RR Vanos i den, trots att det är en 99a!! Borde det inte va sachs?! Eller har jag dålig koll....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Men jisses. Läser man annonsen så står det ju att killen inte har råd att ha bilen längre. Enkelt och ärligt. Om man söker en bil i nyskick skall man definitivt inte köpa en bil med den historiken och ägarbilden bakåt samt nog vara beredd att ge en helt annan peng.
Mehran: Till historien hör, vad bjöd du för bilen och om han inte accepterade det kan det ju ha sin sak.
Mvh
Asken
Det är väl bra att han berättar! Han kan ju inte ha berättat för mehran om dunkandet från bakaxeln osv. Risken finns ju att han inte berättar för nästa spekulant helller. Har man då en bit att åka så är det ju inte helt fel att ha läst detta först!!
Visa användare
57
mehran
M3 97a
Okej killar...

Jag skrev detta bara för att varna bilköpare som vill åka långt. Och till dom som kanske inte är så kunniga ang. vanos etc.

Sen tog jag inte i angående oljeläckaget för det var ganska mkt. Det var det som fick mig att reagera, sen skrev jag vad jag tyckte om resten oxå...

Jag tror att alla som söker en M bil är rätt kräsna människor och vet vad dom söker en (välvårdad bil) och det var inte denna helt enkelt.

Om jag hade tittat på en 318 i så hade jag inte tyckt att en sliten förarstol hade varit något att anmärka på, inte heller hundhår eller annat småtjafs.

Men när man vill köpa en Z3 m så vill man köpa en som e fräsch.

ELLER ???

Jag erbjöd killen att köpa bilen till reduserat pris för vanos bytet, och att jag sen kunde kosta på alla andra saker själv, ex bromsar, stol, silentblock. mm

Så svarar han så här ..!!!!!!

DET FINNS ANDRA SOM INTE KAN SÅ MKT OM BILAR SOM JAG KAN SÄLJA DEN TILL ;( TYCKER NI ATT DET VERKAR SNÄLLT???

Jag gick ut med varning angående hans uttalande.

Jag tycker synd om killen också, tråkigt att detta hänt honom. Men tråkigare för den som köper den och inte får veta sanningen.

Ni behöver inte ta mitt parti, killen 21 år gammal och kört bilen som den ska köras men inte skött den man ska!

(Jag har kollat på ca 6-7 Zbilar innan men inte yttrat mig om ngn men hans uttalande störde mig och ville bara varna bilentusiaster)

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Med det svaret du fick,tycker jag ditt inlägg är berättigat till 100%!
Skulle du nämnt i ditt inlägg från början.
Såna säljare förtjänar inte goda kredits!!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Och folk undrar varför "sportbilar" med 10 år på nacken har dåligt rykte / andrahandsvärde. Där har ni svaret. Man köper / lånar till bilen med sina sista pengar, redan där en bil som förmodligen inte är bland de "bättre". Och när det är dags för drift och underhåll så märker man att nya bakdäck, inspektion 2 och byte av skivor runt om kostar betydligt mer än det smakar... Resultatet blir en bil som varit ute på glid snabbt förvandlas till ett vrak som säljs vidare till folk som återigen köper den med sina sista pengar, tror sig gör ett "fynd" eftersom bilen är kall på marknaden och säljs till reducerat pris. Karusellen fortsätter tills bilen skrotas....

Tragiskt.

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
oavsett M eller 318 så är alla bilar med 10k mil på mätaren använda och därmed slitage.

Mehran om du vill ha en Fräsch bil varför tar du då den billigaste på Blocket ?? av ditt inlägg får man ett intryck att du letar efter en riktig fräsch bil som har vart körts ut av en entusiast men såna bilar kostar en slant mer oftast. Nu vill jag inte hålla på o hacka på o hacka på dig eller nåt men det där är störande moment då jag kommer ha min egen bil till försäljning nån gång framöver så ringer det alltid folk som säger " a men det finns jo en likadan för 40k mindre" ring de då det fanns även bilar som kostade 40k mindre än min när jag köpte den själv så är det bara...
Visa användare
57
mehran
M3 97a
maxad

jag håller med dig .

men det är svårt att hitta en som passar.

jag letar efter en som är svart och har hel svart inredning helst med vanos byte , redan gjort . gärna 00a uppåt . En sån bil kan jag lägga 250 000 kr på
men inte nån som behöver repareras för ca 40 -50tusen
, så har någon en fin svart med svart inredning som dom anser fylla mina krav så är ni välkommna att ringa mig. snälla skojare nu.

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Mehran : vänta litte till sommaren, tror det kommer va betydllig fler Z3 till salu då så då kanske du hittar en som passar dina önskemål, det fanns en som va ganska fin på blocket när jag sökte litte dock hade den 2 färgad skinn och de va en Coupe också :D
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

ang vanos: Nej det sitter RR Vanos i alla från början. Endast i de fall den är utbytt där det sitter sachs.
Visa användare
57
mehran
M3 97a
jo jag får nog vänta lite !

jag har letat i cirka ett år nu, men så är det.

jag sålde en m3 97a som var sv -såld med 7000 mil på mätarn , som jag nu ångrar . men så är det .

beppo!!!

jag känner till mkt om vanosen på m3an
jag hade problem med min som m3a ochBMW group byte den på goodwill
till en sachs.

men nu glömmer vi den bilen och letar vidare i landet .

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Hur upplevde du dunkandet i bakaxeln?
Om det klonkar lite när du kopplar upp efter gaspådrag så tror jag det är normalt på nästan alla Z3M.

Att vanosarna läcker olja är inte bra, kollade du så att det inte bara var bultarna som behövde dras åt?

Om den är taskigt omlackad borde säljaren upplysa om detta i annonsen, står väl bara att den är omlackad...
De flesta Z3m har lackat bakspoiler och huv efter 10k mil, det är helt omöjligt att inte få en himla massa stenskott där, så i mina ögon är det positivt att den är omlackad på utsatta ställen, men inte om det är gjort av en klåpare.

Skinnet på stolarna slits lätt på sidorna där man kliver i och ur bilen, jag har bytt skinn på båda mina stolar, dock märker jag redan att det nya skinnet börjar bli lite nött...

Det finns många fina zätor så du har helt rätt, varför köpa någon som man inte är nöjd med skicket på.

/// Viktor
Hawar
Jag tycker det är bra att man får syn från olika personer, skick är alltid subjektivt så därför finns det inget som är för hårt eller snällt.
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Jag tycker att det är helt rätt det du gör mehran, redan från det första du skrev. Snubben säger aldrig att det är något fel på bilen, och om han inte sa det i telefon innan du körde dit så förtjänar han detta mer eller mindre. Att han sedan har mage och låta priset stå så högt också! Det är ju det som är vilseledande. Smakar det så kostar det, i vanliga fall, men denna smakar ju inte! För 200k förväntas man få en M i mycket fint skick och speciellt för en som rullat 10k mil. Eller har jag fel?

Ursäkta mig om jag har fel, kan ha riktigt fel, men om man är 21 år gammal ska man inte ha råd med en Z3 M, dvs, han har kört bilen som en galning, inte tagit hand om den som han ska då säkert hans pappa köpt den åt honom. Han förstår säkerligen inte vilket slit bilen kostar egentligen. Jag är 21 imorgon och jag spenderar i princip allt som är över på min bil, den är några 10-tusentalskronor billigare om året, men sådan är jag och jag tycker att den är värd det. Aja, jag kan ju ha fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.