|
|
|
|---|---|
|
tycker min bil ryker lite otäckt varje gång jag gör en ordentlig kickdown. vet inte om vädret spelar roll nu när det är lite kallare ute så det ryker mer då?. Tror inte att det är olja för det går det inte åt någe, å då brukar det ju ryka lite ur ljuddämparna efter att man stängt av bilen. Gör jag en lungn nedväxling på E så ryker det inget, men om jag lägger i S å stämplar fullt så ryker det till ganska mycket just när den växlar ner. bilen är mycket välservad & går väldigt fint för övrigt. Det ända jag kan tänka mig vara orsaken är att när jag bytte termostat så fick jag luft i systemet & bilen gick lite varm men ej på det röda, å det här var ju över ett år sen. /McLarry. | |
|
Det rör sig med all säkerhet om kondens i avgassystemets bakre delar. Där ryms många lite kondensvatten och nytt bildas hela tiden. Vid viss väderlek ångar det mera än vanligt, och när man drar på lite så följer extra mycket vatten med och förångas. Kylvätska vid ev. blåst toppackning går knappast in i motorn, förbränningsgaserna går snarare ut i kylvätskan, tänk på tryckskillnaden. Även om lite vätska skulle komma in så blir det inga synliga ångmoln, ingen vätska (vatten) passerar det mer än 1000-gradiga förbränningsrummet och vidare ut i form av ånga. FP |
|
|
Tack folke: nu blev jag lite lugnare, den har ju gått mest korta sträckor på sistone, å det ä ju klart då blir det ju kondens , sen har den ju stått ute då jag har haft den andra i garaget. nu kan jag sova i natt. mvh McLarry |
|
|
om du öppnar kylaren efter att du har kört bilen varm så ska det pysa..om det inte pyser så har du en garanterat trasig topp packning... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.