AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.930

Vad är ide´n med dubbelglas?

Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Hej!

Nu har jag köpt min andra E38.a, denna gång blev det en 740iA -95.

Nu undrar jag vad ide´n med dubbelglas är?
Rutorna är säkert oxå en hel del dyrare än vanliga?

Mvh. Jan
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Lägre ljudnivå inne i kupe´n
Samt bättre klimatkomfort, t.ex går det snabbare att värma upp kupén vid kall väderlek.

Mvh. /Kjell
Grattis till bilen! Jag kompletterar med BMWs egna beskrivning i sitt ”tekniklexikon”:

"Dubbelglasen för sidorutorna sörjer för ett behagligt inneklimat. En tre millimeter stor luftspalt mellan det yttre och det inre glaset gör att det går fortare att värma kupéutrymmet vid kallt väder, medan den fungerar som ett stöd för klimatanläggningen när det är varmt. Särskilt vid fuktigt och kallt väder minskar imbildningen på fönsternas insidor betydligt. Det isolerande luftskiktet dämpar dessutom buller utifrån."

Personligen upplever jag ganska stor skillnad på en E39 med dubbelglas jämfört med en utan när det gäller ljudkomfort. Nu har jag varken kört eller åkt speciellt mycket E38 men kan tänka mig att skillnaden upplevs som minst lika stor i dessa bilar då dem i övrigt är väldigt väl ljudisolerade. Ett måste med andra ord =)

Mvh Carl
Har märkt en sak som jag inte tänkte på innan jag hade bil med dubbelglas. Eftersom glaset dämpar vindbrus och diverse buller effektivt så upplevs ljudet från dubbdäcken betydligt högre. Nu är ju Hakka kända för högt buller men ändå...

Annars är dubbelglas fantastiskt. Ett krav när jag letade bil!
alain
Hej
har testat båda med och utan, när man smaka på en dubbelglas, det är svart efter att gå ifrån. jag håller med att det är bättre med ljudisolering och upplever stor skilnad
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag hade dubbelglas i min E39 och tycker inte att klimatet förbättras mot bilar utan. Som tidigare påpekas så lyfts däcksljud fram mycket tydligare så jag upplevde bullernivån som likvärdig! Dessutom är det bara i sidorutorna som det är dubbelglas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.